مکمل بارداری

اگر تجربه بارداری قبلی را داشته باشید قطعا مکمل‌های بارداری را می‌شناسید. مکمل‌های بارداری همانطور که از نامشان پیداست دارای ویتامین‌هایی مناسب برای دوران بارداری هستند.

اگر تجربه بارداری قبلی را داشته باشید قطعا مکمل‌های بارداری را می‌شناسید. مکمل‌های بارداری همانطور که از نامشان پیداست دارای ویتامین‌هایی مناسب برای دوران بارداری هستند.

لازم است به محض آنکه متوجه بارداری شدید یا حتی قبل از باردار شدن مصرف مکمل را آغاز کنید. مکمل‌های بارداری باید قبل از بارداری، در دوران بارداری و بعد از زایمان مصرف شود.

اغلب مکمل‌های بارداری نسبت به مکمل‌های معمولی دارای مقادیر بیشتری از ویتامین ب9 (فولات/اسید فولیک)، ‌آهن، کلسیم و اسید دوکوزاهگزانوئیک هستند. این مواد به سلامت مادر و جنین کمک کرده و از بعضی از نقص‌های مادرزادی جلوگیری می‌کنند.

در ادامه مطلب در مورد زمان و چگونگی انتخاب ویتامین‌های بارداری صحبت می‌کنیم.

زمان شروع مکمل بارداری چیست؟

اگر تصمیم دارید تا 1 سال آینده باردار شوید بهتر است از همین الان به فکر انتخاب یک مکمل باشید.

مصرف مکمل قبل از اقدام برای بارداری علاوه بر آنکه به سلامتی شما کمک می‌کند، باعث می‌شود مصرف روزانه آن در بارداری و پس از زایمان به صورت یک عادت در آید.

باید قبل از باردار شدن کاملا سلامت و آماده باشید. مواد مغذی و مفید باید دریافت شود تا از طریق آن هورمون‌ها بهینه شده، التهاب کنترل شود، میکروبیوم روده تغذیه شده و توان سلول‌ها برای ایفای عملکردهای ضروری افزایش یابد.

بعضی از پزشکان توصیه می‌کنند مکمل‌های بارداری 3 تا 6 ماه قبل از بارداری شروع شود. یکی از محتویات مهم مکمل‌ها اسید فولیک است که حداقل 1 ماه قبل از بارداری باید آغاز شود.

اگر قبل از بارداری مصرف مکمل را آغاز نکرده‌اید نگران نباشید. ویتامین‌هایی که در مکمل‌های بارداری وجود دارند معمولا در خوراکی‌ها هم یافت می‌شوند. تا زمانی که در رژیم غذایی‌تان میوه، سبزیجات، گیاهان سبزبرگ، غلات کامل و حبوبات باشد جای نگرانی نیست. اما در اسرع وقت مصرف مکمل‌های بارداری را شروع کنید.

خیلی از خانم‌ها زمانی که پریودی آنها عقب می‌افتد متوجه بارداری می‌شوند که حدود هفته 4 تا 6 بارداری است. در هر صورت اگر این طوری هم متوجه باردار شدن خود شدید مصرف مکمل بارداری را از همان زمان شروع کنید.

فراموش نکنید ویتامین‌های بارداری نقش مکمل‌های غذایی را دارند و نباید جایگزین خوراکی‌های مفید، میوه‌ها، سبزیجات، و ماهی شوند. تا حد امکان غذاهای با شکر افزوده و فراوری شده نخورید.

فواید مکمل‌های بارداری

مکمل‌های بارداری برای رشد مناسب جنین مفید هستند. هدف اصلی، کاهش خطر نقص لوله عصبی، که یک نقص جدی مادرزادی است، می‌باشد.

شایع‌ترین نوع نقص لوله عصبی بیماری اسپینا بیفیدا است. اسید فولیک خطر نقص‌های مادرزادی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

آهن موجود در مکمل‌های بارداری برای رشد جنین ضروری است. همانطور که می‌دانید حجم خون در بارداری 2 برابر می‌شود بنابراین دریافت میزان مناسب آهن برای جلوگیری از کم خونی در بارداری و پشتیبانی از رشد جنین و جفت ضروری است.

ثابت شده ویتامین‌های بارداری خطر تولد نوزاد با وزن کم و مسمومیت بارداری را کاهش می‌دهند. مزیت مهم دیگر ارتقاء روحیه فرد باردار، موهای محکم‌تر، دفع مسمومیت و خون سازی است.

آهن همچنین به کاهش ناخوشی صبحگاهی کمک می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد زنان بارداری که حداقل 3 ماه قبل از لقاح که از مکمل بارداری استفاده کرده‌اند در سه ماهه اول بارداری با حالت تهوع کمتری مواجه می‌شوند.

استفاده از مکمل‌های بارداری بعد از زایمان هم مفید است. مصرف مکمل‌های بارداری بعد از زایمان و در دوره شیردهی برای داشتن سلامت بدن مادر لازم بوده و شیر مادر را غنی‌تر می‌سازد.

انتخاب مکمل بارداری مناسب

اغلب مارک‌های مکمل بارداری ایمن هستند اما در زمان انتخاب آنها توضیحات بسته بندی کالا بخوانید و موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

اغلب مکمل‌های بارداری تمامی ویتامین‌ها و املاح ضروری برای بارداری سالم را دارند. اما مطمئن شوید بعضی از چیزهای ضروری مثل اسید فولیک حتما در آنها موجود باشد.

مکمل باید حداقل دارای 400 میکروگرم اسید فولیک باشد اما حتما در این مورد با پزشک مشورت نمایید چون در بعضی از شرایط مثل سابقه نقص لوله عصبی، مصرف روزانه اسید فولیک باید افزایش پیدا کند.

آهن ماده مهم دیگر است. کلسیم جذب آهن را کم می‌کند بنابراین اگر مکمل شما دارای میزان زیاد آهن باشد احتمالا میزان کلسیم آن کم است. اگر نگران کلسیم در رژیم غذایی خود هستید مکمل کلسیم را هم جداگانه تهیه کنید. اما این دو تا را در دو زمان متفاوت (حداقل با دو ساعت فاصله) مصرف کنید.

حتما جستجو کنید برای مکملی که دارای 200 میلی گرم اسید دوکوزاهگزانوئیک و 150 میکروگرم ید باشد. ویتامین‌های دیگری مثل بیتوئین وجود دارد که البته شما به میزان زیادی از آنها نیاز ندارید. روزانه 30 میکروگرم کافی است.

از مکملی استفاده کنید که مواد نگهدارنده و رنگ کمتری دارد.

اگر در اثر مکمل بارداری دچار حالت تهوع شوید چکار باید بکنید؟

متاسفانه قورت دادن ویتامین‌های بارداری که برای رشد جنین حیاتی هستند مشکل است. مکمل‌های بارداری باعث میزان متفاوتی از حالت تهوع در افراد مختلف می‌شود. معمولا مقصر اصلی آهن است! دوز مناسب آهن در بارداری 27 میلی گرم است بنابراین باید توضیحات کالا را بخوانید تا اگر میزان آهن آن بیشتر است با مشورت پزشک نوع مکمل را عوض کنید.

حتما همراه مکمل به میزان زیادی مایعات بنوشید. آن را همراه غذا یا جدا میل کنید و امتحان کنید ببینید در چه حالتی راحت‌تر هستید.

اگر یک مارک خاص مکمل اذیتتان می‌کند با مشورت پزشک نوع آنرا عوض کنید. سعی کنید مواد مغذی در رژیم غذایی‌تان تا حد ممکن موجود باشد. مثلا به ادازه کافی ماهی قزل آلا بخورید تا اسید دوکوزاهگزانوئیک تامین شود و آووکادو، بادام و روغن زیتون بخورید. گوشت گوساله، مرغ و اسفناج دارای آهن هستند. منابع دیگر فولات حبوبات، تخمه آفتابگردان و کلم ‌بروکلی هستند.

بهترین زمان مصرف مکمل بارداری چیست؟

بهتر است مکمل را شب مصرف کنید که حالت تهوع کمتر است. اگر دچار دیابت بارداری هستید ترجیحا نباید مکمل جویدنی که دارای شکر اضافی است مصرف کنید. با کمی سعی و خطا می‌توانید زمانی را پیدا کنید که مکمل باعث ناراحتی معده نمی‌شود. معمولا زمان شام خوردن یا حتی موقع خواب مناسب است.

بیشتر بدانید:

کاهش حالت تهوع ناشی از مکمل‌های بارداری

عوارض مصرف مولتی ویتامین در بارداری