زردچوبه در بارداری

زردچوبه گیاهی است که در غذاهای ایرانی کاربرد زیادی دارد. از ریشه‌های این گیاه که بیشتر از هند می‌آید، در غذا و دارو استفاده می‌شود. زردچوبه به شکل پودر، عصاره و سایر اشکال در بازار موجود است. اما آیا مصرف زرچوبه در بارداری ضرر دارد؟

زردچوبه گیاهی است که در غذاهای ایرانی کاربرد زیادی دارد. از ریشه‌های این گیاه که بیشتر از هند می‌آید، در غذا و دارو استفاده می‌شود. زردچوبه به شکل پودر، عصاره و سایر اشکال در بازار موجود است.

آیا مصرف زردچوبه در بارداری برای مادر یا جنین خطر دارد؟

زنان باردار باید خیلی مواظب تغذیه خود باشند چون ممکن است بدن جنین مواد مضر را جذب نماید. توصیه می‌شود قبل از مصرف خوراکی‌ها در بارداری اگر شک دارد از پزشک در مورد آن سوال نمایید. اما مشکل بتوان سلامت تمام مواد غذایی مصرفی در بارداری را بررسی کرد. به ویژه موادی که مطالعات زیادی در مورد آنها انجام نشده است.

نتایج پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد تا زمانی که زردچوبه با غذاهای فصلی مصرف شود ضرری ندارد. در هر صورت، مطالعه‌ای که نشان دهد زردچوبه باعث رشد غیر نرمال جنین و یا سقط جنین شود، وجود ندارد. بنابراین احتمال اینکه با مصرف زردچوبه جنین با نقص مادرزادی متولد شود کم است.

اگر در مصرف این ماده افراط شود ناراحتی قلب و سوزش سر معده به وجود می‌آید. همچنین مصرف زیاد زردچوبه می‌تواند باعث تحریک رحم و در نتیجه انقباض و خونریزی قاعدگی شود. تحریک رحم می‌تواند در بارداری خطرناک باشد به ویژه قبل هفته 37 که جنین هنوز کامل رسیده و فول ترم نیست.

اگر زردچوبه به صورت چاشنی در غذاهای فصلی استفاده شود خطری ندارد. نباید از زردچوبه به صورت مکمل یا به عنوان یک داروی جایگزین در بارداری استفاده شود. ضمنا اگر به زردچوبه حساسیت دارید نباید در بارداری آنرا مصرف نمایید.

بیشتر بدانید:

خوردن انجیر در بارداری، خواص و مضرات

خوردن زنجبیل در بارداری و خطر سقط جنین

مصرف عدس در دوران بارداری