زایمان طبیعی بعد از سزارین

اگر دوباره باردار شده‌اید و فرزند قبلی شما از طریق سزارین به دنیا آمده باشد ممکن است تصمیم‌گیری در خصوص اینکه حالا به شیوه طبیعی یا سزارین زایمان نمایید، برای شما سخت باشد. زایمان واژینال بعد از سزارین برای بسیاری از زنان قابل انجام است. عواملی وجود دارد که به شما و پزشک برای تصمیم‌گیری بهتر در این مورد کمک می‌کند.

اگر دوباره باردار شده‌اید و فرزند قبلی شما از طریق سزارین به دنیا آمده باشد ممکن است تصمیم‌گیری در خصوص اینکه حالا به شیوه طبیعی یا سزارین زایمان نمایید، برای شما سخت باشد. زایمان واژینال بعد از سزارین برای بسیاری از زنان قابل انجام است. عواملی وجود دارد که به شما و پزشک برای تصمیم‌گیری بهتر در این مورد کمک می‌کند.

عوامل موثر بر تعیین زایمان دومِ سزارین یا طبیعی چیست؟

مهمترین عامل در تعیین شیوه زایمان، سلامتی شما و جنین است. زایمان طبیعی بعد از سزارین برای همه زنان مناسب نیست. ممکن است زایمان طبیعی بعد از سزارین برای شما و جنین خطراتی جدی و به همراه داشته باشد. به همین دلیل بهتر است از قبل با پزشک در مورد ریسک‌های مربوطه مشورت نمایید.

برای تصمیم‌گیری در خصوص زایمان واژینال هم مادر و هم کودک باید در سلامت کامل باشند. حتی اگر دوقلو باردار باشید اگر پزشک تشخیص دهد که هر دوی شما کاملا سالم هستید زایمان طبیعی امکانپذیر است.

در چه شرایطی زایمان طبیعی بعد از سزارین خطرناک است؟

در شرایط زیر ممکن است پزشک تشخیص دهد زایمان واژینال بعد از سزارین خطرناک است:

  • اضافه وزن (شاخص توده بدنی 30 یا بالاتر)؛
  • پره اکلامپسی (فشار خون بالا در بارداری)؛
  • سن (معمولا بالای 35)؛
  • زایمان قبلی به شیوه سزارین در 19 ماه گذشته انجام شده باشد؛
  • جنین خیلی درشت باشد.

عوامل موثر بر تعیین شیوه زایمان بعد از زایمان سزارین

زخم سزارین قبلی

یکی از عوامل بحرانی که باید پزشک بررسی نماید اثر جراحی سزارین قبلی است. ممکن است نوع برش جراحی مشابه اما در نقطه دیگری باشد. ممکن است برش سزارین در شکم و رحم به دو شیوه متفاوت قابل انجام است:

  • برش عمودی از بالا به پایین؛
  • برش عرضی (افقی).

اگر برش سزارین عمودی باشد نمی‌توانید بعد از سزارین طبیعی زایمان کنید چون خطر پاره شدن برش قبلی در حین زایمان از واژن وجود دارد که ممکن است آسیب جدی به شما و بچه برساند. در این حالت، راه حل سزارین مجدد است. اگر برش سزارین عرضی و پایین باشد ممکن است پزشک اجازه زایمان طبیعی را بدهد و این در حالتی است که خطر سایر عوامل کم باشد.

قوانین بیمارستان

از قبل چک کنید بیمارستانی که می‌روید اجازه زایمان طبیعی بعد از سزارین را بدهد. همه بیمارستان‌ها اجازه این کار را نمی‌دهند. با وجود آنکه ریسک پارگی محل سزارین قبلی پایین است بیمارستان باید آمادگی فعالیت‌های اورژانسی را داشته باشد. بعضی از بیمارستان‌ها دارای چنین امکاناتی نیستند.

خطر سزارین بعد از زایمان طبیعی چقدر است؟

حتی اگر زایمان قبیل شما سزارین با برش جراحی عرضی در پایین باشد خطر پاره شدن رحم هنوز هم به میزان کمی وجود دارد. پزشکان نمی‌توانند با 100 درصد اطمینان این را به شما بگویند. با وجود آنکه احتمال این اتفاق کم است اما به دلیل آنکه اگر اتفاق بیفتد خطر زیادی دارد بعضی از خانم‌ها ترجیح می‌دهند قید زایمان طبیعی بعد از سزارین را بزنند. در هر صورت،‌ بهتر است در مورد گزینه‌های مختلفی که دارید با پزشک مشورت نمایید.

مزایای زایمان طبیعی بعد از سزارین چیست؟

دلایل زیادی برای زایمان واژینال بعد از سزارین وجود دارد. اولا اینکه احتمال زیادی دارد که زایمان شما موفقیت آمیز باشد. حدود 70 درصد خانم‌هایی که قبلا سزارین کرده‌اند موفق می‌شوند در زایمان بعدی طبیعی زایمان کنند. بقیه آنها به دلیل مشکلاتی که در جریان عمل بوجود می‌آید مجبور می‌شوند دوباره سزارین کنند. اگر زایمان طبیعی بعد از سزارین موفق باشد مزایای زیر را دارد:

  • عدم نیاز به جراحی؛
  • از دست دادن خون کمتر؛
  • بهبود سریع‌تر،
  • کاهش احتمال عفونت؛
  • وارد نشدن جراحت به مثانه یا روده؛
  • مشکلات کمتر در خصوص زایمان آتی.

بیشتر بدانید:

زایمان طبیعی و زایمان واژینال

زخم سزارین؛ مهمترین سوالات درباره درد، بی حسی و زمان خوب شدن زخم

بی حسی شکم بعد از سزارین چقدر طول می‌کشد؟