گرفتگی و انقباض شکم در بارداری

زمانی که باردار می‌شوید توجه و مراقبت شما از بدن خود افزایش می‌یابد. وقتی که دچار گرفتگی و درد شکم می‌شوید احتمالا اولین چیزی که به فکر شما می‌رسد ترس از سقط جنین است. با وجود آنکه سقط جنین بیشتر از هر زمانی در سه ماهه اول بارداری شایع است، دلایل دیگری هم برای گرفتگی شکم در بارداری وجود دارد.

زمانی که باردار می‌شوید توجه و مراقبت شما از بدن خود افزایش می‌یابد. وقتی که دچار گرفتگی و درد شکم می‌شوید احتمالا اولین چیزی که به فکر شما می‌رسد ترس از سقط جنین است. با وجود آنکه سقط جنین بیشتر از هر زمانی در سه ماهه اول بارداری شایع است، دلایل دیگری هم برای گرفتگی شکم در بارداری وجود دارد. اینکه آیا واقعا گرفتکی شکم نشانه سقط است به عوامل دیگری مثل زمان اتفاق افتادن آن، شدت گرفتگی و اینکه همراه با آن علائم دیگری را هم تجربه می‌کنید بستگی دارد.

گرفتگی شکم در ابتدای بارداری

داشتن گرفتگی در پایین شکم یا پایین کمر در ابتدای بارداری (سه ماهه اول) نشانه این 3 حالت است:

درد نرمال

خبر خوب آن است که گرفتگی عضلات بدون خونریزی معمولا نشانه سقط جنین نیست. گرفتگی یا درد کوتاه مدت در پایین شکم ممکن است در ابتدای بارداری اتفاق بیفتد. در این هنگام، رحم برای تطبیق با جنین لانه گزینی کرده، آماده می‌شود. این نوع درد معمولا ملایم و کوتاه مدت است. اگر درد شما شدید یا طولانی شد حتما به پزشک اطلاع دهید.

سقط جنین

زمان‌هایی وجود دارد که درد شکم نشانه سقط جنین است: وقتی که گرفتکی همراه با لکه بینی و خونریزی واژینال باشد. در این صورت بلافاصله به پزشک اطلاع دهید تا شما را راهنمایی کند. سقط جنین در 20 هفته اول بارداری اتفاق می‌افتد اما احتمال آن در سه ماهه اول بارداری بیشتر است.

بارداری اکتوپیک (خارج از رحم)

اگر احساس بی‌حالی می‌کنید و/یا گرفتگی شکم شدید است گرفتگی ممکن است نشانه بارداری اکتوپیک باشد. بارداری اکتوپیک نوعی بارداری است که در آن لانه گزینی خارج از رحم و معمولا در لوله فالوپ اتفاق می‌افتد. متاسفانه، این نوع بارداری قابل ادامه دادن نبوده و برای مادر خطر پارگی لوله فالوپ و خطر جانی را دارد. در این حالت، فرد باید بلافاصله تحت درمان قرار بگیرد.

عفونت مجاری ادراری، عامل دیگر گرفتگی شکم در بارداری است.

علائم سقط جنین چیست؟

علائم سقط جنین به شرح زیر است:

  • خونریزی قهوه‌ای یا قرمز روشن با یا بدون گرفتگی شکم؛
  • لخته‌هایی از بافت‌های بارداری که از واژن خارج می‌شود؛
  • درد متوسط تا شدید کمر که از درد شکم در قاعدگی های نرمال شدیدتر است؛
  • کاهش وزن؛
  • موکوس سفید-صورتی؛
  • انقباضات خیلی دردناک هر 5  تا 20 دقیقه؛
  • کاهش ناگهانی علائم بارداری مثل حساسیت سینه‌ها یا ناخوشی صبحگاهی.

در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

خوشبختانه حالتی وجود دارد که تهدید به سقط جنین (Threatened) نامیده می‌شود. این حالت وقتی تشخیص داده می‌شود که چیزی مثل خونریزی واژینال وجود دارد اما سرویکس بسته است و قلب جنین همچنان می‌تپد. خوشبختانه در این حالت گاهی احتمال ادامه رشد جنین وجود دارد و همیشه منجر به سقط نمی‌شود؛ حتی زمانی که خونریزی زیادی وجود دارد. در صورت مشاهده خونریزی واژینال پزشک با انجام سونوگرافی می‌تواند وضعیت سلامت و رشد جنین را بررسی نماید.

گرفتگی شکم در اواخر بارداری

گرفتگی شکم در سه ماهه دوم و سوم بارداری می‌تواند بسته به شرایط بدون خطر یا با خطر باشد:

درد لیگامنت گِرد

ممکن است دردِ تیر کشنده در پایین شکم که درد لیگامنت گرد نامیده می‌شود داشته باشید. در این حالت، بدن رحم در حال رشد را برای ادامه بارداری آماده می‌کند. این نوع درد نرمال بوده و خیلی زود رفع می‌شود.

زایمان زودرس

اگر گرفتگی عضلات در فواصل زمانی منظم اتفاق بیفتد ممکن است علامت زایمان زودرس باشد. داشتن بیش از 5 گرفتگی یا انقباض در 1 ساعت از علامت‌های زایمان زودرس است. خونریزی واژینال قرمز روشن، خروج ناگهانی مایع آبکی روشن از واژن، کمردرد و فشار شدید لگنی. اگر هر یک از علائم بالا را داشتید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

بیشتر بدانید:

انقباضات برکستون هیکس در بارداری

خونریزی و لکه بینی در بارداری و تفاوت آنها