ادرار کدر در بارداری

بارداری موجب تغییرات زیادی در بدن می‌شود که یکی از آنها تغییر رنگ ادرار است. کدر شدن ادرار در بارداری خیلی شایع است و اغلب باعث نگرانی می‌شود. با وجود آنکه تغییرات جزئی ادرار در حاملگی نرمال است اما کدر شدن ممکن است به دلایل دیگری ایجاد شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

بارداری موجب تغییرات زیادی در بدن می‌شود که یکی از آنها تغییر رنگ ادرار است. کدر شدن ادرار در بارداری خیلی شایع است و اغلب باعث نگرانی می‌شود. با وجود آنکه تغییرات جزئی ادرار در حاملگی نرمال است اما کدر شدن ممکن است به دلایل دیگری ایجاد شود که باید مورد توجه قرار گیرد. کم شدن آب بدن، عفونت مجاری ادراری، یا تغییرات هورمونی از عوامل کدر شدن ادرار است.

اگر ادرار به مدت طولانی کدر بماند خیلی مهم است که به پزشک مراجعه نمایید تا او بتواند وضعیت شما را بررسی کرده و راهنمایی کند تا سلامت مادر و جنین تامین شود.

آیا ادرار کدر در بارداری نرمال است؟

ادرار کدر در بارداری باعث نگرانی می‌شود اما همیشه به معنای وجود مساله نیست. گاهی علت تغییرات هورمونی، افزایش ترشحات سفید واژن، یا کم خوردن مایعات است. اما باید به آن توجه شود چون ممکن است علت آن عفونت مجاری ادراری یا سایر مسائل ادراری باشد.

اگر در زمان ادرار احساس درد یا سوزش داشته یا اگر دچار تب شده‌اید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. حتما به این علائم توجه نموده و در زمان لازم با پزشک صحبت کنید. او ممکن است شما را معاینه کند یا برای شما آزمایش بنویسد. چکاپ روتین بارداری و مشورت با پزشک برای تامین سلامت بارداری خیلی مهم است.

علت کدر شدن ادرار در بارداری

کدر شدن ادرار در بارداری علت‌های مختلفی دارد. یک عامل شایع، تغییرات هورمونی است که باعث تغییر ترکیبات ادرار می‌شود. گاهی ترشحات بارداری با ادرار ترکیب شده و باعث کدر شدن ادرار می‌گردد. کم شدن آب بدن عامل بعدی است چون کم شدن آب بدن باعث افزایش غلظت ادرار می‌گردد.

علاوه بر اینها، عفونت مجاری ادراری در بارداری خیلی وجود دارد که باعث کدر شدن ادرار و علائم جدی دیگر می‌شود.

عوامل دیگری مثل ‌سنگ کلیه، و دیابت بارداری هم در کدر شدن ادرار نقش دارد.

تشخیص کدر شدن ادرار در بارداری

وقتی که دکتر می‌خواهد علت کدر شدن ادرار را بررسی کند از شما سوالاتی در مورد علائم آن می‌پرسد. همچنین ممکن است برای تشخیص دقیق‌تر آزمایش بنویسد. یکی از اینها آزمایش ادرار برای بررسی باکتری،‌ سلول‌های سفید خون و عوامل دیگری است که نشانگر عفونت مجاری ادراری هستند.

همچنین ممکن است برای بررسی عملکرد کلیه‌ها آزمایش خون انجام شود. گاهی هم از سونوگرافی برای چک کردن دستگاه ادراری استفاده می‌شود. وقتی پزشک همه اطلاعات لازم را بدست آورد می‌تواند علت کدر شدن ادرار و نوع درمان را به شما بگوید.

درمان کدر شدن ادرار در بارداری

نوع درمان کدر شدن ادرار در بارداری به عامل ایجاد آن بستگی دارد. اگر کدر شدن در اثر عفونت مجاری ادراری ایجاد شده باشد حتما باید درمان‌های پزشک را تا انتها دنبال کنید.

اگر کم شدن آب بدن عامل آن باشد به راحتی با نوشیدن بیشتر مایعات می‌توانید آنرا درمان کنید. در حالت‌هایی که تغییرات هورمونی، یا افزاش ترشحات واژن عالم آن است درمان خاصی لازم نیست و کدر شدن ادرار نرمال است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر دچار کدر شدن ادرار در بارداری شدید حتما بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. اگر علت عفونت مجاری اداری باشد هم برای مادر و هم جنین خطر دارد.

گاهی کدر شدن ادرار به علت سنگ کلیه یا کم شدن آب بدن است که حتما باید توسط پزشک برسی شود.

سوالات پرتکرار

آیا کدر شدن ادرار می‌تواند جنسیت جنین را تعیین کند؟

خیر، کدر شدن ادرار ارتباطی با جنسیت جنین ندارد. ظاهر ادرار تحت تاثیر جنسیت جنین تغییر نمی‌کند. ادرار غیر شفاف به دلایلی که توضیح داده شد ایجاد می‌گردد و اصلا ارتباطی با جنسیت ندارد.

آیا کمبود آب می‌تواند باعث کدر شدن ادرار شود؟

بله کم نوشیدن آب باعث کدر شدن ادرار می‌شود چون با کم شدن آب غلظت ادرار بیشتر شده و موجب تشدید رسوب و ذرات می‌شود. نوشیدن آب به میزان کافی به حفظ شفافیت ادرار کمک می‌کند.

بیشتر بدانید:

بی اختیاری ادرار در بارداری و تفاوت آن با پارگی کیسه آب

بی اختیاری ادرار و مشکلات مثانه بعد از زایمان درمان دارد؟

تکرر ادرار در سه ماهه دوم بارداری کم می‌شود؟