ترشحات زردرنگ در بارداری

اگر با علائم معمول بارداری آشنا باشید می‌دانید که افزایش ترشحات واژینال کاملا عادی است. اما اگر ترشح زرد باشد چه؟ ترشحات نرمال بارداری شفاف یا سفید شیری است. پس اگر ترشح زرد دارید شاید علامت اتفاق خاصی باشد. در ادامه نکات مهم و علائمی که نشانه خطر است صحبت شده است.

زاگر با علائم معمول بارداری آشنا باشید می‌دانید که افزایش ترشحات واژینال کاملا عادی است. اما اگر ترشح زرد باشد چه؟ ترشحات نرمال بارداری شفاف یا سفید شیری است. پس اگر ترشح زرد دارید شاید علامت اتفاق خاصی باشد. در ادامه نکات مهم و علائمی که نشانه خطر است صحبت شده است.

ترشح زرد در بارداری چیست؟

وقتی که باردار هستید بدن شما لکوره تولید می‌کند که ترشح بی خطر واژن است. اینها با افزایش سطح استروژن ایجاد می‌شود. لکوره رقیق، شفاف و شیری رنگ بوده و بوی ملایمی دارد و چیزی نرمال است که با پیشرفت بارداری بیشتر هم می‌شود. ترشح زرد رنگ ترشح واژینال است و یا زرد تیره، غلیظ و توده‌ای شکل است یا زرد کمرنگ و آبکی.

ترشح زردرنگ در بارداری نشانه چیست؟

ترشح زرد پررنگ نشانه عفونت مثلا عفونت باکتریایی واژن، تریکومونیاسیس، یا عفونت قارچی است، به خصوص اگر غلیظ باشد بوی بد بدهد یا همراه با خارش یا سوزش باشد. گاهی ترشح آبکی زرد کمرنگ همان مایع آمنیوتیک است که غذای جنین را تامین کرده و او را در ساک حاملی حفظ می‌کند.

ترشح زرد رنگ چه شکلی است؟

ترشح زرد رنگ نشانه عفونت، زرد تیره با بافتی غلیظ یا توده‌ای بوده و بوی بدی دارد. همچنین معمولا با سوزش و خارش همراه باشد. ترشح متمایل به سبز یا خاکستری نیز نشانه عفونت است.

اگر شک داشته دارید که ترشح زرد رنگ مایع آمنیوتیک است چکار باید بکنید؟ تشخیص تفاوت معمولا آسان است. بر خلاف ترشح زرد رنگ معمولی، مایع آمنیوتیک خیلی رقیق و شفاف و یا زرد کمرنگ و مثل ادرار است. ضمنا معمولا بی بو و یا کمی شیرین بو است.

دلایل ترشح زرد رنگ در بارداری چیست؟

چند دلیل برای ترشح زرد در بارداری وجود دارد:

عفونت

ترشح زرد رنگ معمولا به دلیل عفونت باکتریایی واژن، تریکوموناس و عفونت قارچی ایجاد می‌شود. ترشح زرد رنگ ناشی از عفونت، غلیظ و توده‌ای شکل و همراه با بوی بد یا سایر علائم واژینال مثل خارش یا سوزش است.

نشت کیسه آب

گاهی ترشح زرد مایع آمنیوتیک است. اگر زمان زیادی تا زایمان شما باقی مانده باشد ممکن است مایع آمنیوتیک زود نشت کرده باشد. اگر نزدیک زمان زایمان شما باشد ممکن است کیسه آب پاره شده باشد. در هر صورت، مایع زرد کمرنگ یا شفاف با زمینه زرد است، رقیق و آبکی و به صورت چکه چکه یا ریزش خارج می‌شود. همچنین ممکن است بوی شیرین داشته باشد یا اصلا بو نداشته باشد.

آیا ترشح زرد رنگ نشانه مشکل در بارداری است؟

همیشه ارزش دارد که به ترشح زرد رنگ توجه نمایید. اگر نشانه عفونت باشد ممکن است باعث اختلالات بارداری شود بنابراین باید به آن توجه نموده و بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. اما به خودتان استرس ندهید. معمولا این نوع عفونت در بارداری به سادگی با پماد یا داروهای خوراکی درمان می‌شود.

اگر ترشح زرد کمرنگ و مثل ادرار آبکی باشد و فقط چند هفته تا زازمان باقی مانده احتمالا کیسه آب پاره شده است که باید آماده زایمان باشید. اگر زمان زیادی مانده باشد ممکن است کیسه آب نشت کرده باشد.

چه زمانی باید به پزشک اطلاع داد؟

هر وقت که ترشح‌تان با ترشحات نرمال بارداری (لکوره) متفاوت است به پزشک اطلاع دهید. پزشک بررسی می‌کند که آیا عفونت باید درمان شود یا زایمان در راه است. او باید به صورتی از شما مراقبت کند که سلامت شما و جنین تامین گردد.

بیشتر بدانید:

ترشحات واژن (لکوره) در دوران بارداری

تغییر ترشحات دهانه رحم و بارداری

انواع رنگ ترشحات واژن و تفسیر آنها