پازل برای کودک

اغلب والدین دوست دارند برای رشد کودک خود وقت کافی بگذارند. یکی از راههای مفید استفاده از پازل است. به کودک 6 تا 12 ماهه پازل دکمه دار بدهید که حل کند…

اغلب والدین دوست دارند برای رشد کودک خود وقت کافی بگذارند. یکی از راههای مفید استفاده از پازل است. به کودک 6 تا 12 ماهه پازل دکمه دار بدهید که حل کند. او با تعیین راهکار مناسب در مغز خود، مهارت حل مساله را بهبود می‌بخشد. در ادامه مطلب در مورد فواید پازل برای رشد کودک صحبت می‌کنیم.

شاید باورتان نشود. کوچولوی شما که آنقدر به شما متکی است به دست خودش راه‌های زیادی برای حل پازل پیدا می‌کند! حالا پازل کامل می‌شود و او حس مثبتی نسبت به خودش پیدا می‌کند. او حس می‌کند هر کار پیچیده‌ای را می‌تواند انجام دهد.

چرا پازل برای رشد کودک اهمیت دارد؟

پازل برای پر کردن اوقات کودک خیلی مفید است. پازل مغز کودک را برای حل مساله به چالش می‌کشد. هماهنگی چشم و دست کودکانی که پازل بازی می‌کنند و همچنین مهارت حرکتی آنها تقویت می‌شود.

چه سنی برای معرفی پازل به کودک مناسب است؟

بین 6 تا 9 ماهگی و حدودا زمانی که کودک می‌تواند زمان خوبی برای شروع بازی پازل است. در این سن پازل دکمه‌دار برای او خیلی جذاب است. پازل دکمه‌دار یک برجستگی دکمه‌ای شکل دارد که برای برداشتن و قرار دادن به او کمک می‌کند.

4 فایده مهم پازل برای رشد کودک

چیزهایی که کودک از پازل یاد می‌گیرد به رشد مغز او خیلی کمک می‌کند:

حس خود احترامی

وقتی که آخرین قطعه درست در جای خالی باقیمانده قرا می‌گیرد، احساس می‌کند پیروزی بزرگی کسب کرده است. او حس خود احترامی را بدست می‌آورد و تصور می‌کند اینکه هر چیز معمای پیچیده‌ای را می‌تواند حل کند.

تمرکز

یک کودک 6 تا 12 ماهه حدود 1 دقیقه بر هر چیز می‌تواند تمرکز کند. وقتی که کودک تلاش می‌کند قطعه را در جای درست قرار دهد توانایی تمرکز او افزایش می‌یابد. پازل دکمه‌دار در این سن، برای او به اندازه مناسب چالشی و جذاب است.

استمرار

کودک یک پازل را حل کرده و حالا تلاش می‌کند پازل دیگری را حل کند، این خیلی چالش‌برانگیز است. او عواطف مختلفی مثل عصبانیت، ناامیدی، و حس شکست را تجربه می‌کند. اما حس موفقیتی قبلا داشته ترغیبش می‌کند ادامه دهد. با این کار یاد می‌گیرد حتی در مواردی که به مشکل برمی‌خورد به تلاشش ادامه دهد.

کودک با پازل چه مهارت‌هایی کسب می‌کند؟

شاید بارورتان نشود که این بازیِ ساده چقدر مفید بوده و تا چه میزان در رشد مهارت‌های کودک تاثیر دارد:

مهارت حرکتی ظریف و هماهنگی چشم و دست

او با چشم‌هایش به دقت دنبال قطعه درست می‌گردد. سرانجام آنرا یافته و در جای درست قرار می‌دهد. هماهنگی چشم و دست ایجاد شده و عضلات کوچک دست‌ها و انگشتان شکل می‌گیرند تا او بتواند اشیاء را به خوبی بردارد.

آگاهی فضائی

وقتی که با اسباب بازی ماشین مورد علاقه خود بازی می‌کند و با عجله به سمت عروسک‌اش می‌رود تا از روی آن رد شود. شما می‌دانید که نمیتواند آنرا انجام دهد. اما زمانی که او متوجه می‌شود به شدت به عروسک برخورد می‌کند. مهارت قضاوت نسبت بین اشیاء و بدن‌مان آگاهی فضایی است که با حل پازل رشد می‌کند.

حل مساله

موفقیت هر فردی به قدرت حل مساله او بستگی دارد. پازل یک نوع حل مساله است. کودک با خلاقیت خود راهکار مناسب را تعیین می‌کند. جای قطعه‌ای مشخص شده و قطعه دیگری درست در کنار آن قرار می‌گیرد. او همچنین متوجه می‌شود راه‌های زیادی برای حل پازل وجود دارد.

اگر می‌خواهید پازل به رشد کودک کمک کند در حین فکر کردن او کمتر باید دخالت کنید. در ابتدا به او نشان دهید چگونه آنرا حل کند. دفعه بعد برای حل پازل کمی به او کمک کنید و سرانجام فقط تماشا کنید. اما اگر باز هم حل پازل برایش سخت بود به او کمک دهید.

سوالات پرتکرار

فواید پازل برای کودک چیست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد پازل قدرت حل مساله، هماهنگی چشم و دست و مهارت‌های حافظه کودک را افزایش می‌دهد.

چه زمانی کودک می‌تواند پازل را حل کند؟

کودکان بین 6 تا 9 ماهگی آماده شروع بازی با پازل یک قطعه‌ای هستند.

چطور پازل را به کودک معرفی کنیم؟

قطعات را بچینید و به کودک نشان دهید چگونه قطعات با هم می‌توانند یک تصویر را کامل کنند. حالا یک قطعه را بردارید و به کودک بگویید آنرا سرجایش قرار دهد. او با این کار روش حل پازل را یاد می‌گیرد. دوباره دست بکار شوید، حالا 2 قطعه را بردارید و به همین ترتیب ادامه دهید.

بیشتر بدانید:

فواید آب بازی کردن کودک

بازی کردن کودک با توپ

آموزش اعداد به کودکان

بازی کردن با کودک