آب بازی کردن کودک

کودکان عاشق آب بازی هستند. بعد از گذشت چند هفته اول زندگی که نوزاد از حمام می‌ترسد می‌بینید کم کم کودک از آب و به خصوص بازی کردن با آن لذت می‌برد….

کودکان عاشق آب بازی هستند. بعد از گذشت چند هفته اول زندگی که نوزاد از حمام می‌ترسد می‌بینید کم کم کودک از آب و به خصوص بازی کردن با آن لذت می‌برد. وقتی که کمی بزرگتر می‌شود از آب بازی، ریختن وسایل در آب و خیس کردن خودش با آب حسابی کیف می‌کند! حرکت آب توجه کودک را جلب می‌نماید. آب بازی راه مناسبی برای ارضاء این جلب توجه است.

گاهی والدین برای جلوگیری از نامرتب‌شدن خانه و خیس شدن وسایل منزل، جلوگیری از سرماخوردگی و چیزهایی که ممکن است با آب خراب شود جلوی آب بازی کودک را می‌گیرند اما بچه‌ها عاشق آن هستند. آنها از آب بازی در هر زمان و هر جا لذت می‌برند. آب بازی به صورت‌های مختلفی به رشد کودک کمک می‌کند.

آب بازی چیست و چرا اهمیت دارد؟

آب بازی یک فعالیت حسی شامل تجربه و کشف کردن است. آب بازی باعث می‌شود کودک در مورد یکی از مهم‌ترین منابع طبیعی یعنی آب بیشتر بداند. بازی کردن با عناصر محیط موجب می‌شود کودک درک بهتری از دنیایی که در آن زندگی می‌کند داشته باشد.

در ابتدا، فکر می‎کنید آب بازی بی فایده و هدردادن وقت است، اما کودک با آن مفاهیم را فرا گرفته و مهارت‌هایی را گسترش می‌دهد که در حالت عادی زمان بیشتری لازم دارد.

6 فایده مهم آب بازی برای کودک

بر خلاف بسیاری از بازی‌های دیگر، برای یادگیری این بازی نیازی به آموزش خاصی نیست. آب بازی یکی از بهترین فعالیت‌های کودک است که به او کمک می‌کند یاد بگیرد و رشد کند بدون آنکه متوجه شود. آب بازی به علت‌های زیر برای کودک مفید است:

بهبود مهارت‌های حرکتی کودک

کودک برای فشردن یک اسفنج نرم، گرفتن اشیاء داخل آب و کارهای مشابه ناچار است از انگشتان خود بیشتر استفاده کرده و وسایل را با قدرت بیشتری بگیرد. گرفتن اشیاء از داخل آب با برداشتن اشیاء از روی سطح خشک خیلی متفاوت بوده و تحرک و قدرت انگشتان را می‌طلبد.

ممکن است ببینید کودک آب را از ظرفی به ظرف دیگر می‌ریزد. این کار به هماهنگی دست و چشم کمک می‌کند که یکی از رخدادهای مهم رشد کودک است. همچنین باعث بهبود تمرکز می‌شود.

رشد حرکتی درشت (Gross Motor Development)

حرکت در آب روی سطح لغزنده یا داخل تشت حمام نیازمند حفظ تعادل است. کودک باید از بدن خود به نحو متفاوتی استفاده کند و عضلات بیشتری را درگیر کند تا روی سطح خیس ایمن بماند. این باعث رشد تقویت عضلات بزرگ می‌شود و وقتی کودک بزرگتر شده و درگیر فعالیت‌های بیشتر می‌شود خیلی به او کمک می‌کند. حتی اگر بچه کوچک در تشت آب بازی کند باید انرژی بیشتری برای حرکت‌دادن اسباب‌بازی‌ها در آب و صاف نگهداشتن آنها صرف کند.

مهارت‌های اجتماعی

وقتی که کودک با بچه‌های دیگر بازی می‌کند ارتباط برقرار کردن را یاد می‌گیرد. تقسیم وسایل با دیگران و ارتباط گرفتن به رشد مهارت‌های اجتماعی او کمک می‌کند.

کودکانی که با هم بازی می‌کنند معمولا به هم کمک کرده و از هم مراقبت می‌کنند. مثلا اگر کودکی بخواهد سطلی را با آب پر کند دیگر بچه‌ها هم آمده و به او کمک می‌کنند. آنها از ترفندهای دیگر هم استفاده کرده و نتیجه را مشاهده می‌کنند. این یک روش قدرتمند برای یادگیری است.

بهبود خلاقیت

فقط کافی است چند چیز با اندازه و وزن‌های متفاوت و یک تشت حمام به بچه بدهید تا انواع بازی‌ها و ایده‌های نو را به شما نشان دهد. این کار به افزایش خلاقیت و تحریک مغز کمک می‌کند. او شروع به فکر کرده و از وسایلی که در اختیار دارد چیزهای خلاقانه‌ای درست می‌کند که شما را متعجب خواهد ساخت.

کاهش فشار

آب بازی یک فعالیت حسی است که باعث بکارگیری حواس بچه شده و توجه او را کاملا جلب می‌کند. همچنین موجب کاهش فشار و استرس شده و به او آرامش می‌دهد.

کودکان نیز فشار را تحمل می‌کنند اما از آن کاملا بی‌اطلاع هستند. این کار به تنظیم عواطف کودک در زمان مواجهه با احساسات شدید کمک می‌نماید.

مهارت‌های اولیه ریاضی

حجم و وزن مفاهیم ریاضی و علمی مهمی هستند. کودکان با آب بازی این دو مفهوم را خوب درک می‌کنند. آنها یاد می‌گیرند با ظروف بزرگتر می‌توانند سطل‌ها را زودتر پر کنند. حتی می‌توانند از آن برای یادگیری شمارش استفاده کنند.

انواع آب بازی برای کودک

در ادامه چند نوع آب بازی خوب برای کودک معرفی می‎کنیم که برای او خیلی مفید هستند:

بازی با اسفنج

این بازی یکی از ابتدایی‌ترین و ساده ترین روش‌های آب بازی است که بچه می‌تواند انجام دهد. جدا از یادگیری و استفاده از انگشتان و تقویت آنها، باعث مشغول شدن طولانی کودک می‌شود که معمولا به نظافت بعد از آن می‌ارزد.

بازی در تشت حمام

اجازه دهید کودک در تشت بنشیند و آب بازی را به شیوه خودش کشف کند (اما حتما مراقبش باشید). وقتی که کودک یاد می‌گیرد تعادل خود را در تشت حفظ کند، شروع به چلپ چلوپ آب می‌کند. او می‌تواند اجسام کوچک مثل حیوانات اسباب‌بازی را حمام کند، با ظرف داخل تشت آب بریزد یا حتی اجسام کوچک را از داخل آب بگیرد.

بادکنک آبی

چه کسی دوست ندارد با بادکنک آبی بازی کند؟ به بچه یک سطل پر از بادکنک آبی و یک جای ایمن برای ترکاندن آنها بدهید. همه بادکنک‌ها را کاملا پر نکنید. اجازه دهید بعضی از آنها سرخالی باشند. وقتی بادکنک سرخالی باشد زود نمی‌ترکد و کودک باید از قدرت خود بیشتر استفاده کند. این کار به او در مورد نیرو و اثر آن یاد می‌دهد.

یخ بازی

به بچه چند تکه یخ مربعی بدهید و ببینید چطور او هیجانزده می‌شود! و وقتی که یخ آب می‌شود او ناامید می‌گردد. بچه متوجه نمی‌شود چه اتفاقی افتاده اما یاد می‌گیرد یخ آب می‌شود. بچه‌های کمی بزرگتر متوجه می‌شوند گرمای دست آنها باعث ذوب شدن سریع‌تر می‌شود و وقتی که در ظرف می‌ماند دیرتر آب می‌شود. بازی با یخ به بچه مهارت‌های حسی و دما را یاد می‌دهد.

این کار برای خلاقیت عالی است. بچه می‌تواند یخ را ساییده و تجربه حسی داشته باشد. اجازه دهید چند تکه یخ را در یک جعبه و یک یخ را در لیوان آب بیندازد. اگر نگران نامرتب شدن خانه نیستید از یخ های رنگی استفاده کنید.

شناور شدن یا ته‌نشین شدن

شناور شدن اجسام در آب راه مناسبی برای آموزش کودک است. اجازه دهید کودک به صورت تصادفی اشیائی را از اطراف خود انتخاب کرده و آنها را در آب بیندازد و ببیند چه اتفاقی می‌افتد. بعضی از اجسام شناور شده و بعضی ته‌نشین می‌شوند. کودک خیلی زود یاد می‌گیرد اجسام سبک شناور شده و اجسام سنگین زیر آب می‌روند.

اگر کاغذ را داخل آب بیندازد می‌بیند ابتدا شناور شده سپس ته‌نشین می‌شود. اشیاء ‌سبک دارای سوراخ هم اول شناور شده و سپس ته نشین می‌شوند. کودک از دیدن اینها خیلی چیزها یاد می‌گیرد.

اردک حمام

در این بازی اردک‌های اسباب‌بازی در تشت حمام قرار داده می‌شوند. اردک‌ها زیر خود اعدادی دارند. اعداد را بگویید و اجازه دهید کودک آنها را پیدا کند. این بازی باعث تمرکز بیشتر کودک می‌گردد. همچنین کمک می‌کند اعداد را درک کرده و بگوید.

آب بازی یک روش سرگرم‌کننده برای یادگیری است. بچه‌ها مفاهیم را خیلی موثر یاد می‌گیرند. آموزش مفاهیم به بچه‌ها کمک می‌کند در مدرسه بهتر باشند.

سوالات پرتکرار

آیا امکان استفاده از رنگ‌ها در آب بازی وجود دارد؟

از بادکنک پر از آب رنگی،‌ یخ رنگی، یا چند طرف با آب رنگ متفاوت استفاده کنید. اجازه دهید کودک از یک ظرف به ظرف دیگر آب بریزد  و متوجه شود ترکیب کردن رنگ‌ها باعث تغییر آنها می‌شود.

آیا آب بازی فعالیت فردی یا گروهی است؟

بچه‌ها می‌توانند به صورت فردی یا گروهی آب بازی کنند. در هر دو صورت چیزهای زیادی یاد می‌گیرند. اگر اجازه دهید خودشان کشف کنند چیزهای زیادی برای فراگیری وجود دارد.

بیشتر بدانید:

آموزش رنگ‌ها به کودک با چند بازی ساده

بازی کردن کودک با توپ

اسباب بازی مناسب کودک نوپا