پرش کودک نوپا

کودک نوپا نیروگاه انرژی است! کنجکاوی او پایان ندارد. او مشتاق کشف جهان اطرافش است. تماشای مراحل رشد کودک برای والدین خیلی لذت‌بخش است. خوب اگر همزمان با راه رفتن کودک کارتان خیلی زیاد شده است پس منتظر پرش کردن‌های او بمانید!

کودک نوپا نیروگاه انرژی است! کنجکاوی او پایان ندارد. او مشتاق کشف جهان اطرافش است. تماشای مراحل رشد کودک برای والدین خیلی لذت‌بخش است. خوب اگر همزمان با راه رفتن کودک کارتان خیلی زیاد شده است پس منتظر پرش کردن‌های او بمانید!

پریدن نه تنها یک فعالیت سرگرم کننده برای نوپا بلکه یکی از وقایع مهم رشد او است. او با این کار عضلاتش را تقویت می‌کند، تعادل و هماهنگی بدن را بهبود بخشیده و مهارت‌های حرکتی درشت را تقویت می‌کند. اما چه زمانی نوپا شروع به این کار می‌کند؟

پریدن به عنوان یکی از وقایع مهم رشد

پریدن مهارت پیچیده‌ای است که هماهنگی و قدرت زیادی نیاز دارد. لازم است کودک نوپا پرش صحیح را یاد بگیرد چون انجام نادرست آن باعث جراحت و آسیب می‌شود. قرار دادن نوپا در معرض فعالیت‌های مختلف برای یادگیری پریدن ضروری است. وقتی که بچه به 1 سالگی می‌رسد به تدریج یاد می‌گیرد تا وزن بدن را از یک پا به پای دیگر منتقل کند. اینها وقایع مهم رشد هستند که نشان می‌دهند بدن او در حال آماده شدن است تا بتواند روی یک پا بایستد.

در 18 ماهگی نوپا می‌تواند با سرعت‌های مختلف حرکت کند. وقتی که به 2 سالگی می‌رسد شروع به جست و خیز یا پریدن درجا می‌کند. پریدن برای نوپا مشکل است چون نیازمند آگاهی از وزن بدن،‌ تعادل، قدرت بدن، هماهنگی و غیره است.

چه زمانی نوپا شروع به پریدن می‌کند؟

معمولا، نوپا بین 12 تا 18 ماهگی شروع به پریدن می‌کند. او برای برداشتن اشیاء به زمین خم می‌شود. بین 24 تا 36 ماهگی می‌تواند پای خود را از زمین بلند کرده و شروع به پریدن نماید.

این فعالیت معمولا جست و خیز و پرش درجا و جدا شدن از زمین را امتحان می‌کند. و وقتی که مهارتش بیشتر می‌شود پرش از ارتفاع کم را تمرین می‌کند!

نکات مهم برای کمک به نوپا برای پریدن

هر نوپا متفاوت است که در زمان خاص خودش پریدن را آغاز می‌کند. گاهی، او به یک اشاره کوچک از شما نیاز دارد تا شروع به پرش کند. چند راه برای کمک به پرش کردن نوپا وجود دارد:

لی لی

لِی لِی یک بازی فوق العاده برای الگو دادن به جست و خیزهای کودک است. الگو همان چیزی است که روی زمین ترسیم می‌شود. لی لی به بهبود هماهنگی و تعادل بدن نوپا کمک می‌کند.

جست و خیز

جست و خیز برای تمرین پرش عالی است. حتما باید حالت‌های محتلف مثل پریدن یکپا، پریدن دوپا و تعویض پا را انجام دهد.

پرش با مانع

لازم نیست برای این کار لوازم گران خریداری کنید. با استفاده از نوارهای رنگی روی زمین خطوط ایجاد کنید. به بچه یاد بدهید از روی خطوط بپرد. وقتی که کودک این کار را یاد گرفت موانع کوچک (و کوتاه و ایمن) را اضافه کنید تا برای او جذابیت داشته باشد.

توپِ پرش

توپ پرش برای نوپا خیلی مفید است چون باعث می‌شود قدرت لازم برای پرش را بدست آورد. در مرحله اول، توپ را به دیوار تکیه دهید. کمک کنید نوپا با استفاده از باسن روی توپ به سمت پایین نیرو وارد کند. او را تشویق کنید به آرامی روی توپ جست و خیز کند.

پرش ترامپولین

پرش ترامپولین برای نوپا خیلی مفید است. ترامپولین تقریبا تمامی بدن نوپا را درگیر کرده و به تقویت عضلات و بهبود حالت بدن کمک می‌کند. برای انجام آن حتما نکات ایمنی را رعایت کنید.

نکات ایمنی در زمان پریدن نوپا

نوپاها انرژی زیادی دارند و پریدن فعالیتی است که واقعا از آن لذت می‌برند. خیلی مهم است که محیط را ایمن کنید تا به آنها آسیبی نرسد.

بعض از نکاتی که کمک می‌کند محیط ایمن داشته باشید عبارتند از:

  • یک فضای مجزا برای نوپا در خانه فراهم کنید تا بتواند به راحتی در آن به اطراف حرکت کند.
  • اجازه دهید او روی تشک و کوسن تمرین پرش کند.
  • کوچولوی خود به فضای آزاد و پارک ببرید و اجازه دهید روی چمن نرم پرش کند.
  • محیط اطراف را تمیز و مرتب نگهدارید.
  • در زمان تمرین پرش مراقب کودک باشید.

اگر نوپا تمرین پریدن نکند چه؟

با وجود آنکه بعضی از کودکان از فعالیت‌های سخت لذت می‌برند بعضی دیگر ترجیحی می‌دهند بنشینند و بازی کنند. زمان ثابتی برای وقایع رشد کودک وجود ندارد. هیچ کس نمی‌تواند زمان و مراحل رشد کودک را به طور کامل پیش‌بینی کند. اما اگر نوپا حتی بعد از 3 سالگی شروع به پریدن نکند، ‌بهتر است با پزشک اطفال مشورت نمایید. پزشک علت تاخیر رشد را بررسی می‌‎کند. به خاطر داشته باشید که سرعت رشد هر کوردکی خاص خودش است. لطفا کودک خود را با کودکان دیگر مقایسه نکنید.

شاید هیچ چیز لذت بخش تر از مشاهده رشد مناسب کودک نباشد. یادگیری پریدن نوپا برای والدین هم جذاب و هم ترسناک است. نکته کلیدی آن است که او را به این کار تشویق کنید و مراقبش باشید تا بتواند مهارت لازم را کسب کند. ایجاد محیط ایمن اطراف آنها برای جلوگیری از صدمه اهمیت زیادی دارد. دیر یا زود نوپا این مهارت را بدست می‌آورد.

سوالات پرتکرار

آیا پریدن یکی از وقایع رشد کودک است؟

بله. معمولا کودکان نوپا در حدود 2 سالگی به این مرحله از رشد می‌رسند.

آیا نوپاهای اوتیسمی پرش را دوست دارند؟

بله نوپاهای مبتلا به اوتیسم همه به پریدن علاقه دارند. این فعالیت برای آنها جذاب و سرگرم‌کننده است.

بیشتر بدانید:

مهارت‌های اشاره کردن، دست تکان دادن و دست زدن کودک

ایستادن کودک نوپا روی پاهای خود

بازی «قایم شو و پیدا شو» برای کودک نوپا