شیردهی

بعد از چند ماه شیردهی به نوزاد شاید متوجه شده باشید او زمان بیشتری از یک سینه شیر می‌خورد و حس می‌کنید یکی از سینه‌ها شیر بیشتری تولید می‌کند، یا شاید یکی از سینه‌ها بزرگتر از دیگری است.

بعد از چند ماه شیردهی به نوزاد شاید متوجه شده باشید او زمان بیشتری از یک سینه شیر می‌خورد و حس می‌کنید یکی از سینه‌ها شیر بیشتری تولید می‌کند، یا شاید یکی از سینه‌ها بزرگتر از دیگری است.

اگر یکی از این حالت‌ها برای شما اتفاق افتاده اصلا فکر نکنید که فقط شما این طور هستید! این حالت خیلی شایع است. معمولا یکی از سینه‌ها به میزان نرمال و سینه دیگر کمتر از نرمال شیر تولید می‌کند.

وقتی که این اتفاق می‌افتد والدین نگران عدم تقارن و هم اندازه نبودن سینه‌ها می‌شوند اما این یک مساله زیبایی است. اگر میزان کلی شیر دو سینه کافی باشد دیگر مساله نگران کننده‌ای وجود ندارد. باید به بدن خود اعتماد کنید چون دارد کارش را خوب انجام می‌دهد!

چرا یکی از سینه‌ها شیر بیشتری تولید می‌کند؟

چند علت برای بیشتر بودن شیر یکی از سینه‌ها وجود دارد:

بافت شیری کمتر

بافت شیری (mammary tissue) غده‌ای در پستان است که شیر تولید می‌کند. وقتی که باردار می‌شوید این بافت بزرگتر می‌شود. علت اینکه سینه‌ها در بارداری ملتهب می‌شوند همین است. وقتی که بچه به دنیا می‌آید رشد این بافت بیشتر می‌گردد.

اگر سینه‌ها نامتقارن باشند هم اشکالی ندارد. در این صورت سینه بزرگتر شیر بیشتری تولید می‌کند. طبعا نوزاد هم سراغ سینه‌ای که شیر بیشتری دارد می‌رود.

ترجیح نوزاد

خیلی احتمال دارد که نوزاد به یکی از سینه تمایل بیشتری داشته باشد. این موضوع چندین علت دارد. اول اینکه ممکن است بچه تورتیکولی (torticollis) داشته باشد که در این حالت گردن او به سمت چپ یا راست متمایل است. اگر نوک سینه شما صاف یا تورفته باشد نوزاد سینه برجسته‌تر را ترجیح می‌دهد.

وقتی که نوزاد بیشتر به یکی از سینه‌ها تمایل داشته باشد از آن بیشتر شیر می‌خورد. در این حالت آن سینه بهتر خالی شده و تولید شیر در آن بیشتر می‌گردد.

آسیب‌دیدگی یک سینه

آسیب به یک سینه ناشی از سینه گرفتن نادرست، استفاده از شیردوشی که خیلی سفت است، یا جراحت به سینه یا نوک سینه، سبب می‌شود یکی از سینه‌ها شیر بیشتری تولید کند. البته این حالت زیاد اتفاق نمی‌افتد.

جراحی قبلی

اگر قبلا جراحی یکی از پستان‌ها انجام داده باشید احتمال نامساوی بودن شیر سینه‌ها وجود دارد. جراحی‌هایی که بر میزان شیر سینه‌ها تاثیر دارد آنهایی است که مجرای شیر یا عصب‌های سینه را قطع می‌کند، مثل جراحی بزرگ کردن سینه (breast augmentation surgery) یا کوچک کردن سینه (breast reduction surgery)

آناتومی سینه یا نوک سینه

ممکن است آناتومی سینه‌ها کمی متفاوت باشد که بر میزان علاقه کودک به سینه تاثیر دارد. مثلا ممکن است نوک سینه یکی از سینه‌ها بزرگتر یا کوچکتر باشد و کودک یکی را ترجیح بدهد.

آیا باید مشکل مساوی نبودن شیر سینه‌ها را حل کرد؟

به طور کلی در صورتی که میزان شیر دو سینه در مجموع کافی باشد نیازی به انجام اقدام خاصی نیست. اگر شیر یکی از سینه‌ها کم باشد معمولا دیگری آنرا جبران می‌کند.

علائم خوب شیر خوردن شیرخوار چیست؟

اگر کودک به اندازه کافی وزن می‌گیرد اگر پوشک خود را چندین بار در روز کاملا خیس می‌کند، اگر حداقل 8 بار در شبانه روز شیر می‌خورد و بین وعده‌های شیردهی سر حال است، نشان می‌دهد که به اندازه کافی شیر خورده است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در حالت‌های زیر اگر میزان شیر سینه‌ها به اندازه هم نباشد باید موضوع را پیگیری کنید:

اگر شیرخوار اصلا تمایلی به شیر خوردن از یکی از سینه‌ها ندارد یا اگر شیر یکی از سینه‌ها به مرور زمان در حال کم شدن است. همچنین اگر شیر نخوردن کودک از یکی از سینه‌ها منجر به التهاب آن سینه شده است. این حالت می‌تواند مشکلات دیگری مثل ماستیت (Masttitis) ایجاد کند. ماستیت عفونت سینه است که منجر به درد سینه و تب می‌شود بنابراین باید جدی گرفته شود.

چطور می‌توان شیر سینه‌ها را متعادل کرد؟

اگر مساوی نبودن شیر سینه‌ها باعث مسائلی مثل کم بودن کلی شیر می‌شود، التهاب سینه و عفونت، یا اگر شکل نامتقارن سینه‌ها شما را اذیت می‌کند برای متعادل کردن شیر سینه‌ها چند کار می‌توانید انجام دهید:

شیردهی یک سیستم عرضه و تقاضا است، بنابراین هر چه شیر بیشتری از سینه خارج شود شیر بیشتری هم تولید می‌شود. برای تولید شیر بیشتر در سینه کم شیر، بهتر است با استفاده از شیردوش از آن شیر بدوشید.

ضمنا وقتی که بچه می‌خواهد شیر بخورد اول سینه کم شیر را به دهان او بگذارید. در نتیجه تقاضای شیر از این سینه بیشتر شده و به بدن این پیغام را می‌دهد که تولید شیر در این سینه بیشتر شود.

راه دیگر فشار ملایم به سینه در زمان شیردهی است. اگر سایز سینه‌ها با هم مساوی نیست فلنج شیردوش برای سینه‌ها باید به سایز متفاوتی باشد.

بیشتر بدانید:

افتادگی و شل شدن سینه و راه‌های کوچک شدن سینه بعد از زایمان و شیردهی

ارتباط سایز سینه‌ با میزان شیر سینه‌ها

درد، تیر کشیدن، سوزش و ورم سینه در دوران شیردهی و مهمترین سوالات مادران