ارتباط سایز سینه با میزان شیر سینه

همانطور که می‌دانید سینه‌های خانم‌ها در چند روز اول بعد از زایمان شیر ندارد. تا آن زمان مایع خروجی از پستان‌ها کلستروم است. اما همانطور که بارداری و علائم آن برای تمام خانم‌ها متفاوت است میزان رشد پستان‌ها هم با هم فرق دارد.  برای آنکه بدانید آیا میزان رشد و سایز سینه‌ها بر شیر مادر موثر است ادامه مطلب را بخوانید.

همانطور که می‌دانید سینه‌های خانم‌ها در چند روز اول بعد از زایمان شیر ندارد. تا آن زمان مایع خروجی از پستان‌ها کلستروم (آغوز) است. خروج شیر از پستان‌های بعضی از زنان در دوران بارداری آغاز می‌شود. اما همانطور که بارداری و علائم آن برای تمام خانم‌ها متفاوت است میزان رشد پستان‌ها هم با هم فرق دارد.

با وجود آنکه رشد سینه‌ها در اغلب موارد در بارداری آغاز می‌شود اما این موضوع برای همه زنان باردار اتفاق نمی‌افتد. حتی ممکن است یک خانم لاغر اندام بعد از زایمان رشد سینه خیلی زیادی داشته باشد. در هر صورت، زمانی که نوزاد شروع به مکیدن سینه‌ها کرده و شیردهی او آغاز می‌شود سایز سینه‌ها کمی کاهش پیدا می‌کند. هر چه که شیردهی به نوزاد زودتر آغاز شود میزان ورم و احتقان پستان کمتر خواهد بود.

آیا پستان بزرگتر شیر بیشتری دارد؟

وقتی که از شیردهی صحبت به میان می‌آید داشتن پستان بزرگتر به معنای شیر بیشتر نیست. در واقع میزان شیر با سایز سینه هیچ گونه ارتباطی ندارد. سایز سینه زنان بیشتر از همه به اینکه چه میزان بافت چربی در آن وجود دارد، وابسته است. اما میزان بافت چربی هیچ ربطی به میزان شیر پستان‌ها ندارد.

ترشح شیر در پستان‌ها چگونه اتفاق می‌افتد؟

هورمون‌هایی که با تولد نوزاد و نیز با شیردهی برانگیخته می‌شوند غدد پستانی را در پستان‌ها تحریک می‌کنند تا شیر ترشح شده و به سمت مجاری شیر در زیر هاله و نوک سینه هدایت شود. وقتی که کودک پستان را می‌مکد شیر به سمت دهان او جریان پیدا می‌کند.

زمانی که سینه‌ها پر از شیر است طبیعتا اندازه آنها بزرگتر می‌شود. حتی در دوران بارداری که غدد پستانی برای شیردهی آماده می‌شود هم این اتفاق می‌افتد. اما میزان شیر بیشتر از هر چیز دیگری به میزان شیردهی به کودک بستگی دارد. به هر میزان که به بچه بیشتر شیر داده شود شیر تولید شده در پستان‌ها بیشتر می‌شود.

برای افزایش میزان شیر پستان‌ها چه کاری باید انجام داد؟

اگر پستان‌ها در دوران بارداری تغییر نکرده و رشد نکند و در روزهای بعد از زایمان همچنان نرم باقی بماند ممکن است شما دچار نارسایی بافت غده یا هیپوپلازی پستان (IGT) شده باشید. درون پستان‌های زنان مبتلا به هیپوپلازی به اندازه کافی غده برای تولید شیر وجود ندارد.

اگر دچار چنین عارضه‌ای شده‌اید پزشک یا متصدی مرکز بهداشت به شما توصیه‌های لازم را برای افزایش میزان شیر سینه‌‌ها و یا استفاده از شیر خشک به عنوان مکمل گوشزد خواهد کرد. البته تا زمانی که رشد بچه و وزن گیری او مناسب بوده و به اندازه کافی پوشک کثیف می‌کند جای نگرانی وجود ندارد.

عوامل اصلی کم شدن شیر پستان‌ها چیست؟

کشیدن سیگار، جراحی پستان، برخی از داروها مثل داروهای کنترل بارداری و بعضی از شرایط خاص باعث کم شدن میزان شیر از سینه‌ها برای بعضی از خانم‌ها می‌شود. اگر در خصوص شیردهی یا میزان شیر پستان‌های خود نگرانی دارید با پزشک یا متصدی بهداشت مشورت نمایید. راهنمایی‌های آنها می‌تواند مشکل شما را تا حد زیادی جبران نماید.

بیشتر بدانید:

مقدار شیر و شیر خشک لازم برای نوزاد (سی سی)

درد، تیر کشیدن، سوزش و ورم سینه در دوران شیردهی و مهمترین سوالات مادران

افتادگی و شل شدن سینه و راه‌های کوچک شدن سینه بعد از زایمان و شیردهی