آمپول ضد بارداری

آمپول جلوگیری از بارداری (ضد بارداری)، با تغییرات هورمونی از بارداری جلوگیری می‌کند. 3 نوع معروف آمپول ضد بارداری وجود دارد که در مورد آنها توضیح می‌دهیم.

آمپول جلوگیری از بارداری (ضد بارداری)، با تغییرات هورمونی از بارداری جلوگیری می‌کند. 3 نوع معروف آمپول ضد بارداری وجود دارد که در مورد آنها توضیح می‌دهیم.

مدت زمان اثرگذاری آمپول جلوگیری از بارداری چقدر است؟

بر خلاف شیوه جلوگیری خوراکی، که هر روز باید قرص مصرف شود اثر آمپول جلوگیری خیلی بیشتر است. با یکبار تزریق آمپول جلوگیری، اثر آن 30 روز تا 12 هفته باقی می‌ماند.

چند نوع آمپول جلوگیری از بارداری وجود دارد؟

چندین نوع از این آمپول در دنیا وجود دارد که تفاوت انها در نوع هورمون و میزان ماندگاری اثر آنها است. در کشور آمریکا فقط دپو پروورا به تایید رسیده است.

آمپول دپوپروورا که آمپول دپو هم نامیده میشود نام تجاری مدروکسی پروژسترون استات است. این دارو به گروه پروژستین تعلق دارد که نسخه مصنوعی هورمون زنانه یا پروژسترون می‌باشد.

پروژستین می‌تواند با ثابت نگهداشتن سطح پروژسترون عمل کند. در نتیجه مراحل مختلف چرخه قاعدگی انجام نشده و تخمک گذاری اتفاق نمی‌افتد.

میزان موفقیت دپوپروورا چقدر است؟

مطابق بروشور آمپول دپوپروورا میزان موفقیت آن در جلوگیری از بارداری 99 درصد است اما در عمل تا حدود 94 درصد از بارداری جلوگیری می‌کند.

علاوه بر جلوگیری از بارداری، این دارو می‌تواند برای درمان آندومتریوز و خونریزی غیر نرمال رحم استفاده شود. هر تزریق دپوپروورا حدود 12 هفته دوام می‌آورد.

مدروکسی پروژسترون استات با نام‌های تجاری دیگری مثل کورتاب، سیسرین، فارلوتال،‌ گستاپوران، پرلوتکس و ورامیکس عرضه می‌شود.

عوارض مصرف دپوپروورا چیست؟

اگر آمپول طولانی مدت استفاده شود مهمترین عوارض آن کاهش جدی و غیر قابل جبران تراکم معدنی استخوان است.

همچنین در صورت تزریق این آمپول خطر سرطان سینه وجود دارد.

نوریسترات نام تجاری دارو با نام یا نوراتیسترون انانتات یا نوراتیندرون انانتات است. این دارو هم از نوع پروژستین است که قبل از دپوپروورا معرفی شده است. با وجود آنکه این دارو در ایالات متحده به تایید نرسیده اما میزان تاثیر و عوارض جانبی آن در حد دپوپروورا است. این دارو در بخش‌هایی از اروپا، آمریکای لاتین آفریقا مصرف می‌شود و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است.

این آمپول با نام‌های تجاری دوریکساس، نوریژست، نور ایسترات، سینجستال، و یونیدپو هم به بازار عرضه شده است.

مثل دپوپروورا این آمپول نیز در عضلات باسن یا یا کتف تزریق می‌شود.

حدود 3 ماه بعد از توقف مصرف این آمپول قدرت باروری زنانی که از این آمپول استفاده کرده‌اند به حالت قبل بر می‌گردد.

آمپول‌های جلوگیری ترکیبی از ترکیب پروژستین و شکل مصنوعی استروژن (استرادیول) تولید می‌شوند. این هورمون‌ها همانهایی هستند که در قرص‌های ترکیبی جلوگیری، چسب‌های ضد بارداری و حلقه ضد بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آمپول‌های ترکیبی بیشتر در آفریقا،‌ آسیا و آمریکای لاتین با عناوین تجاری زیر به بازار عرضه می‌شوند:

  • سیکلوفم
  • فمیننا
  • لونلا
  • لونل
  • مسیجینا
  • نووافم

از آنجا که آمپول‌های ترکیبی نسبت به دپوپروورا و نوریسترات حاوی پروژستین کمتری هستند احتمالِ داشتن چرخه قاعدگی بیشتر است.

بیشتر بدانید:

آمپول ضد بارداری یک ماهه سیکلوفم و عوارض آن

آمپول ضد بارداری دپوپروورا، قیمت، عوارض و قطع شدن پریود