دمر خوابیدن نوزاد

اگر در مورد خطرات محتمل برای نوزاد و راه‌های جلوگیری از آن چیزهایی شنیده باشید احتمالا مهم‌ترینش عدم خواباندن کودک روی شکم به منظور کاهش خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد است.

اگر در مورد خطرات محتمل برای نوزاد و راه‌های جلوگیری از آن چیزهایی شنیده باشید احتمالا مهم‌ترینش عدم خواباندن کودک روی شکم به منظور کاهش خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد است.

شاید یک موقعی ببینید نوزاد در گهواره غلت زده و روی شکم قرار گرفته و این اتفاق باعث وحشت شما شود، نگران باشید؛ لازم نیست بلافاصله به پزشک مراجعه کرده یا هراسان در تالارهای گفتگو تاپیک بزنید. معمولا زمانی که خود نوزاد می‌تواند بچرخد و روی شکم قرار بگیرد توان برگشتن به پشت را هم دارد. متخصصان معتقدند در حدود یک سالگی می‌توانید کودک را روی شکم قرار دهید. در ادامه در مورد بهترین حالت‌های خواب کودک در سنین مختلف صحبت می‌کنیم.

چه زمانی دمر خوابیدن کودک ایمن است؟

متخصصان بر این باور هستند زمانی که کودک توان غلت زدن را بدست آورده و خودش می‌تواند روی شکم قرار بگیرد خطر کم شده است. به همین علت است که نمی‌توان یک زمان دقیق جهت آمادگی کودک برای قرار گرفتن روی شکم تعیین کرد. غلت زدن روی شکم یکی از مایلستون‌های زندگی است.

وقتی که بچه بتواند به طور مستقل روی شکم یا به پشت غلت بزند اشکالی ندارد که صورت او رو به پایین باشد. معمولا کودک این توانایی را در حدود یک سالگی کسب می‌کند. تا رسیدن به 12 ماهگی باید آنها را به پشت بخوابانید تا خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد کم شود.

چه زمانی قرار دادن بچه نارس روی شکم ایمن است؟

اگر بچه زودرس به دنیا آمده به اندازه زودرس بودن به 12 ماه اضافه کنید.

هر بچه‌ای با دیگری متفاوت است. اگر هر سوالی و نگرانی در مورد روی شکم قرار دادن کودک دارد از پزشک بپرسید.

فواید روی شکم قرار گرفتن کودکان

تعجب نیست چرا بسیاری از کودکان ترجیح می‌دهند به حالت صورت پایین بخوابند. آنها می‌خواهند کنجکاوی کنند.

راحتی بیشتر

اگر بچه روی شکم می‌خوابد احتمالا یک دلیل خاص برای آن دارد: او این حالت را دوست دارد. برای بسیاری از بچه‌ها خوابیدن روی شکم راحت‌تر است.

چرخه‌های خواب طولانی‌تر

کودکان در حالت روی شکم معمولا طولانی‌تر می‌خوابند. تحقیقات نشان می‌دهد وقتی که کودکان (به ویژه کودکان نارس) روی شکم می‌خوابند خواب باکیفیت طولانی‌تر دارند.

ریسک قرار گرفتن زودهنگام کودک روی شکم

قرار دادن زودهنگام بچه روی شکم نه تنها بر خلاف دستورات پزشکان است بلکه ممکن است عواقب خطرناکی داشته باشد.

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

اگر چه ثابت نشده خواباندن نوزاد روی شکم مستقیما باعث سندروم مرگ ناگهانی نوزاد می‌شود اما حداقل در 6 ماهه اول تولد که نوزاد خیلی آسیب پذیر است یک ریسک فاکتور محسوب می‌شود. مطابق بررسی موسسه ملی سلامت آمریکا، در کشورهایی که پزشکان و متخصصان والدین را تشویق کرده‌اند نوزاد را به پشت بخوابانند سندروم مرگ ناگهانی نوزاد خیلی کمتر بوده است.

با مشورت با پزشک می‌توانید از سنی که پزشک تشخیص می‌دهد حدود 30 دقیقه در روز نوزاد را به شکم قرار دهید تا عضلات گردن، شانه، بازو و پشت او عضلاتش نقویت شده و در صورتی که به شکم قرار گرفت بتواند غلت بزند.

خفگی

اگر بچه بدون داشتن کنترل کافی روی سر به سمت شکم غلت بزند ممکن است باعث انسداد راه‌های هوایی شود که خطر خفگی را دارد.

بازتنفس

وقتی که کودک روی شکم خوابیده تلاش می‌کند هوایی که در تخت یا گهواره گرفتار شده را بازتنفس کند که موجب تشکیل دی اکسید کربن و کاهش سطح اکسیژن می‌شود. اغلب کودکان در این حالت بیدار شده و هوای تازه تنفس می‌کنند. اما واکنش بعضی از کودکان کند بوده و نمی‌توانند غلت بزنند و هشیاری خود را از دست می‌دهند. به همین علت است که بازتنفس می‌تواند موجب تحریک سندروم مرگ ناگهانی نوزاد شود.

گرمای زیاد بدن

تحقیقات نشان می‌دهد خوابیدن روی شکم باعث ناتوانی در آزاد کردن گرما و عدم تنظیم دمای بدن در میان کودکان با وزن کم می‌شود. در نتیجه، بدن کوک دچار گرمای بیش از حد شده که ریسک فاکتور دیگری برای سندروم مرگ ناگهانی نوزاد است.

برای کاهش خطر گرمای زیاد بدن کودک، از پتوی سبک استفاده کنید. روی سر و صورت او پتو نیاندازید و مراقب علائم گرم شدن بیش از حد بدن کودک باشید. اگر بچه تعریق دارد یا وقتی که سینه او را لمس می‌کنید بدن او خیلی گرم است یک لایه از لباس‌های او را کم کرده یا دمای اتاق را مقداری کم کنید.

انسداد مجرای هوا

بسیاری از والدین فکر می‌کنند اگر آب دهان از دهان کودکی که روی شکم خوابیده خارج شود نسبت به کودکی که به پشت خوابیده کمتر در خطر آسپیراسیون (تنفس مایعات به درون ریه) قرار دارند. اما متاسفانه عکس آن درست است. به دلیل موقعیت نای و مری خطر آسپیراسیون برای کودکانی که دمر می‌خوابند بیشتر است.

بیشتر بدانید:

علت دمر خوابیدن نوزاد و خطر آن تا شش ماهگی

سینه خیز رفتن کودک

علت نخوابیدن کودک در تخت خود؟!