عدم علاقه به تخت نوزادی

چیدن تخت نوزاد و تزئین آن با تشک و پتوی نوزادی قشنگ و رنگارنگ در دوران بارداری برای پدر و مادر خیلی جذابیت دارد. حتی انتخاب و خرید تخت هم یکی از زیباترین بخش‌های دوران بارداری است. اما حالا که کودک متولد شده می‌خواهد خودی نشان دهد و اصلا علاقه‌ای به گهواره انتخابی شما نشان نمی‌دهد!

چیدن تخت نوزاد و تزئین آن با تشک و پتوی نوزادی قشنگ و رنگارنگ در دوران بارداری برای پدر و مادر خیلی جذابیت دارد. حتی انتخاب و خرید تخت هم یکی از زیباترین بخش‌های دوران بارداری است. اما حالا که کودک متولد شده می‌خواهد خودی نشان دهد و اصلا علاقه‌ای به گهواره انتخابی شما نشان نمی‌دهد!

چه کودک شما اوائل تولد در آن حسابی می‌خوابیده و حالا که کمی بزرگتر شده دیگر آنرا دوست ندارد چه از همان روز اول از آن خوشش نمی‌آمده بدانید که تنها نیستید! خوشبختانه راه‌هایی برای جلب علاقه او نسبت به تختش وجود دارد.

علت عدم علاقه نوزاد به تخت خود چیست؟

وقتی که کودک در تخت نوزادی نمی‌خوابد ممکن است به خوابیدن در جایی دیگر عادت کرده باشد. بعضی از مهم‌ترین مکان‌هایی که ممکن است به خواب رفته باشد آغوش شما، روی شانه های پدر، یا صندلی ماشین است. همچنین ممکن است در آغوشی یا گهواره خوابیده باشد.

وقتی که با ظرافت، کودک را از آغوش خود به داخل گهواره می‌گذارید ممکن است خواب او خیلی کوتاه باشد. ممکن است کودک بیدار شده و ببیند در جای دیگری خوابیده است و بی‌قراری کند.

علت اینکه ناگهان کودک به تخت خود بی علاقه می‌شود چیست؟

اگر کودک به طور ناگهانی نسبت به تخت خود بی علاقه شده احتمالا وارد یک فاز موقتی شده است. علت‌های محتمل این موضوع عبارتند از:

سریع شدن رشد

افزایش اشتها در هر زمان ممکن است اتفاق بیفتد اما افزایش ناگهانی اشتها معمولا در 3 هفتگی، 6 هفتگی و 3 ماهگی نوزاد اتفاق می‌افتد.

درد دندان

اگر چه اولین دندان تا حدود 6 ماهگی مشاهده نمی‌شود اما نوزادان 3 یا 4 ماهه دچار التهاب لثه و درد دندان درآوردن می‌شوند.

بیماری

سرماخوردگی، عفونت گوش، جوش و سایر عارضه‌ها می‌تواند باعث اختلال در خواب نوزاد و عدم تمایل او به قرار گرفتن در تخت شوند.

وقایع دیگر زندگی

غلت زدن و‌ نشستن مهارت‌های دیگری هستند که ممکن است کودک در تخت خود آنها را امتحان کند.

کم شدن خواب کودک

کم شدن و کم شدن کیفیت خواب کودک در حدود 4 ماهگی، 6 ماهگی بین 8 تا 10 ماهگی و در 12 ماهگی ممکن است اتفاق بیفتد.

چطور می‌توان نوزاد را به تخت خود علاقمند کرد؟

از روش‌های زیر برای خواباندن کودک در تخت خود استفاده کنید:

او را در حالت خواب آلود داخل تخت بگذارید

بچه را در آغوش خود بگیرید اما وقتی که خواب آلود شد او را در تخت خود بگذارید و اجازه ندهید در آغوش یا روی دستان شما بخوابد. برایش آواز بخوانید اما تا هنوز بیدار است او را در تختش قرار دهید.

وقتی که کودک گریه می‌کند کمی صبر داشته باشید

ممکن است کودک در تخت گریه کند اما قبل از آنکه سراغ او بروید چند دقیقه صبر کنید. از آنجا که کودکان خیلی به خواب علاقه دارند ممکن است دوباره خودشان بخوابند.

منتظر بمانید

اگر بجای خوابندن کودک در کریر یا گهواره قصد دارید از این به بعد او در تخت بخوابانید برای طی کردن دوره گذار، به نظم قبلی وفادار بمانید اما مرحله به مرحله به سمت خواباندن در تخت بروید. مثلا اجازه دهید کودک قبل از زمان خواب شبانه هم در تخت بخوابد.

به صندلی ماشین یا کریر تکیه نکنید

اینها ممکن است سبب شوند بچه بخوابد اما برای خواب ایمن نوزاد طراحی نشده‌اند. اگر بچه خوابیدن در این وسایل را دوست ندارد سریع او را در تختش قرار دهید.

سطوح صاف و محکم را برای خواب او انتخاب کنید

تصور نکنید که اگر تشک تخت نرم و دور و بر کودک کودک عروسک و پتوی نرم باشد برای او بهتر است. ایمن ترین حالت آن است که تشک نوزاد سفت و صاف بوده و چیزی هم دور و بر بینی او نباشد.

دمای اتاق را چک کنید

اتاق سرد و اتاق گرم برای خواب کودک مناسب نیستند. دمای اتاق باید بین 20 تا 23 درجه سانتیگراد باشد.

ایستادگی کودک در مقابل خوابیدن در تخت چیزی است که ممکن است اتفاق بیفتد اما این رفتار قابل تغییر است. برای این کار استمرار لازم است. مطمئن باشید او به مرور به تخت خود عادت کرده و حتی برای خوابیدن شبانه دنبال آن خواهد گشت و آنرا محیطی امن خواهد دانست.

بیشتر بدانید:

خواباندن کودک در کنار خود؛ خطرات و نکات ایمنی

علت دمر خوابیدن نوزاد و خطر آن تا شش ماهگی

زیاد خوابیدن نوزاد خطرناک است و علت آن چیست؟