دمر خوابیدن نوزاد

اولین قانون خواب نوزاد آن است که حتما و همیشه باید او را به پشت بخوابانید. این کار باید از زمانی که کودک متولد می‌شود انجام شود تا خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد کاهش پیدا کند. بعضی از نوزادان وقتی که کودک به پشت خوابیده‌اند بی قراری می‌کنند خوابیدن روی شکم را دوست دارند.

اولین قانون خواب نوزاد آن است که حتما و همیشه باید او را به پشت بخوابانید. این کار باید از زمانی که کودک متولد می‌شود انجام شود تا خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد کاهش پیدا کند. بعضی از نوزادان وقتی که کودک به پشت خوابیده‌اند بی قراری می‌کنند خوابیدن روی شکم را دوست دارند.

خوابیدن روی شکم (دمر خوابیدن) حالت مورد علاقه بسیاری از کودکان است. وقتی که کودک روی شکم می‌خوابد به تشک گهواره خود چسبیده و حس آغوش مادر را دارد اما تا زمان که هنوز به اندازه کافی بزرگ نشده که بتواند غلت بزند خوابیدن روی شکم برای او خیلی خطرناک است. در ادامه در مورد علت‌های اینکه چرا باید کودک به پشت بخوابد صحبت می‌کنیم.

آیا خوابیدن روی شکم یا به پهلو برای نوزاد خطرناک است؟

بله خطرناک است. از زمانی که نوزاد به دنیا می‌آید تا 1 سالگی باید به پشت بخوابد. با وجود آنکه خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد از 6 ماهگی به بعد کم می‌شود اما توصیه عمومی آن است که تا 1 سالگی به پشت بخوابد.

خوشبختانه سندرم مرگ ناگهانی نوزاد نادر بوده و خطر آن 35 در صد هزار نوزاد است. اما دمر خوابیدن خطر آنرا 12.9 برابر کرده و خوابیدن به پهلو هم خطر آنرا افزایش می‌دهد.

علت خطرناک بودن خوابیدن روی شکم چیست؟

نوزادان روی شکم عمیق‌تر به خواب می‌روند و در این حالت واکنش‌های آنها به خطر کمتر می‌شود. آنها در زمانه‌ای نرمال وقفه تنفسی خواب از خواب بیدار نشده و می‌توانند به الگوی نرمال تنفس برگردند.

اما خوابیدن روی شکم یا پهلو سبب «بازتنفس» می‌شود به صورتی که بچه از بازدم خود تنفس می‌کند. در این حالت سطح اکسیژن کاهش پیدا کرده و سطح دی اکسید کربن افزایش پیدا می‌کند. بازتنفس وقتی بیشتر می‌شود که بچه روی تشک نرم یا با پتو، بالش یا اسباب بازی حیوانات نرم و خز دار کنار بینی خود خوابیده باشد.

همچنین خوابیدن به شکم یا پهلو باعث می‌شود آزاد کردن گرمای اضافی بدن بچه سخت‌تر شود. گرمای زیادی یکی از عوامل خطرزای دیگر سندرم مرگ ناگهانی است.

چطور می‌توانیم کاری کنیم نوزاد به شکم یا پهلو نخوابد؟

اگر نوزاد شما دوست ندارد به پشت بخوابد تنها نیستید. بسیاری از نوزادان خوابیدن به پهلو و دمر را ترجیح می‌دهند. اگر این طور است با انجام چند اقدام می‌توانید ضمن ایجاد ایمنی خواب کودک را شاداب کنید. از روزی که او را به خانه می‌آورید از روش‌های زیر برای خوابیدن نوزاد به پشت کمک بگیرید.

به او پستانک بدهید

اگر نوزاد در موقع خواب احساس راحتی ندارد استفاده از پستانک اشکالی ندارد و به او آرامش می‌دهد. پستانک هم برای کودک آرامش‌بخش است هم باعث می‌شود او کمتر غلت بزند چون نگهداشتن پستانک در دهان وقتی روی شکم می‌خوابد سخت است.

به او در این حالت آرامش بدهید

باید کاری کنید کودک در حالت به پشت خوابیده احساس آرامش داشته باشد. قبل از خواباندن او را در آغوش گرفته و به او آرامش بدهید و وقتی خواب آلود شد او را در گهواره قرار دهید.

استمرار داشته باشید

مداومت و استمرار یکی از رموز موفقیت است. این کار نیازمند صرف وقت است. سرانجام کودک می‌پذیرد که به پشت بخوابد. به ویژه اگر قبلا راه‌های دیگر خوابیدن را امتحان نکرده باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اغلب نوزادان حتی اگر قبلا خوابیدن به پشت را دوست نداشته‌اند سرانجام آنرا می‌پذیرند. اگر هر بار که او را به پشت می‌خوابانید او امتناع می‌کند با پزشک اطفال در این مورد مشورت کنید. در حالت نادر ممکن است مشکلات فیزیکی یا آناتومیک باعث شود کودک خوابیدن به پشت را دوست نداشته باشد که پزشک آنها را بررسی می‌کند.

آیا غلت زدن کودک به شکم در هنگام خواب نرمال است؟

شاید با دیدن اینکه کودک به شکم خوابیده خیلی عصبانی شوید اما نگران نباشید: همانطور که گفته شد احتمال خطر در این حالت کم است.

معمولا کودکان در 3 تا 6 ماهگی مهارت غلت زدن را کسب می‌کنند و وقتی هم که یاد بگیرند ترجیح میدهند به شکم یا پهلو بخوابند. در این حالت لازم نیست بچه را مجبور کنید به پشت بخوابد. خوشبختانه زمانی که کودک غلت زدن را یاد می‌گیرد به اندازه کافی قوی شده تا خود را از خطرات ذکر شده حفظ کند و در این زمان خطر سندرم مرگ ناگهانی نسبت به بدو تولد خیلی کمتر شده است.

اگر کودک در خواب روی شکم خوابید به آرامی او را به پشت برگردانید اما اگر احساس ناراحتی و گریه کرد اجازه دهید خودش تصمیم بگیرد. دفعات بعدی که خواستید او را در گهواره قرار دهید دوباره او را به پشت بخوابانید.

فراموش نکنید تشک گهواره نوزاد باید سفت و سطح آن صاف باشد. هرگز وسایل دیگر مثل مثل بالش اضافی، پتوی اضافی، اسباب بازی نرم و خزدار را در گهواره او قرار ندهید.

بیشتر بدانید:

از چند ماهگی می توانیم نوزاد را به شکم بخوابانیم؟

زیاد خوابیدن نوزاد خطرناک است و علت آن چیست؟