چهار دست و پا رفتن کودک

سینه‌خیز اولین شیوه کودک برای جابجایی از یک نقطه به نقطه دیگر است. سینه‌خیز معمولا با حرکت کودک روی شکم که سینه‌خیز کماندویی نامیده می‌شود، آغاز می‌گردد. خیلی زود فرزند شما یاد می‌گیرد که تعادل خود را روی دست‌ها و زانوها حفظ کند. از این موقعیت او می‌تواند به جلو و عقب حرکت کند. سپس او با سرعتی باورنکردنی یاد می‌گیرد که به تمامی نقاط خانه سرک بکشد.

سینه‌خیز (و چهار دست و پا رفتن) اولین شیوه کودک برای جابجایی از یک نقطه به نقطه دیگر است. سینه‌خیز رفتن معمولا با حرکت کودک روی شکم که سینه‌خیز کماندویی نامیده می‌شود، آغاز می‌گردد.

خیلی زود فرزند شما یاد می‌گیرد که تعادل خود را روی دست‌ها و زانوها حفظ کند. از این موقعیت او می‌تواند به جلو و عقب حرکت کند. سپس او با سرعتی باورنکردنی یاد می‌گیرد که به تمامی نقاط خانه سرک بکشد. این کار به او احساس دستیابی به یک موفقیت بزرگ را می‌دهد که شیوه‌ای مهم برای دستیابی به خوداحترامی است. این کار همچنین راه او را برای کشف هزاران عامل جدید باز می‌کند.

چه زمانی کودک یاد می‌گیرد سینه خیز برود؟

کودکان معمولا بین زمان 6 ماهگی تا 9 ماهگی می‌توانند سینه خیز بروند. تا ۱ سالگی آنها در این حرکت به اوج مهارت می‌رسند. اما بعضی از بچه‌ها اصلا سینه خیز نمی‌روند. آنها در ابتدا تلاش می‌کنند اشیاء را گرفته و با استفاده از آن به مرور برخیزند و سپ‍س راه بروند.

چگونه کودک یاد می‌گیرد که سینه خیز برود؟

6 ماهگی تا 7 ماهگی

کودک پس از آنکه با غلت زدن روی شکم خود قرار گرفته و با گذشت زمان عضلات خود را تقویت می‌کند یاد می‌گیرد که سینه خیز برود. در حدود 6 ماهگی او می‌تواند روی شکم خود قرار گرفته، سر و شانه‌ها را بالا نگه دارد و از بازوی خود به عنوان پشتیبان کمک بگیرد. سپس در حالی که روی شکم قرار دارد با نیروی عضلات بازوها، خود را به جلو کشیده و به اصطلاح می‌خزد. او سپس یاد می‌گیرد که شکم خود را از زمین فاصله دهد.

8 ماهگی تا 10 ماهگی

در حدود 8 تا 10 ماهگی کودک می‌تواند بدن تکیه‌گاه بنشیند. او سپس تلاش می‌کند از یک موقعیت نشستن با استفاده از دست‌ها و زانوها جابجا شود. عضلات بازو، پاها و پشت او باید قوی باشد تا او روی دست‌ها و زانوها نگه دارد. او متوجه می‌شود که جابجایی با استفاده از زانوها به او قدرت و سرعتی که برای جابجایی نیاز دارد می‌بخشد. (حرکت چهار دست و پا).

او در ابتدا ممکن است به عقب برود و مثلا از اسباب بازی که به آن چشم دوخته، دور شود. او به تدریج یاد می‌گیرد که چگونه از موقعیت سینه خیز به موقعیت نشستن جابجا شود. همچنین ممکن است کودک حرکت سینه خیز ضربدری را انجام دهد. یعنی برای جابجایی دست را با پای مخالف حرکت دهد.

یک سالگی

او حالا حرکت چهار دست و پا را در اوج مهارت انجام می‌دهد و آماده رویارویی با هر چالشی از جمله پلکان خانه است! باید بسیار مراقب باشید.

بعد از چهار دست و پا راه رفتن چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از آنکه کودک حرکت چهار دست و پا را به خوبی تمرین کرد نوبت به راه رفتن می‌رسد. او به هر چیزی آویزان می‌شود تا بتواند بایستد. ممکن است به میز نهارخوری یا به مبل‌ها و یا حتی به پاهای خود شما آویزان شود. پس از آنکه این کار را به خوبی تمرین کرد آماده آن است که در موقعیت ایستاده با نگهداشتن خود به اسباب و اثاثیه جابجا شود. بعد از دستیابی به مهارت در این کار، مراحل بعدی نیز به خوبی مشخص است: راه رفتن، دویدن، پریدن و جست و خیز کردن.

چگونه می‌توان کودک را به سینه خیز رفتن تشویق کرد؟

شما می‌توانید با تشویق کودک به قرار گرفتن روی شکم این کار را انجام دهید. به خاطر داشته باشید که نباید زمان آن زیاد طولانی شود چون ممکن است به گردن و کمر او فشار زیادی وارد شود.

چگونه می‌توان کودک را در مرحله سینه خیز از خطرات حفظ کرد؟

در وهله اول باید تلاش کنید خانه را برای جلوگیری از بروز خطر ایمن سازید. بیش از  هر چیز مراقب پلکان‌ها باشید زیرا کودک مانند یک کوهنورد عازم کوه اورست، مشتاق فتح قله است! بهتر است دستکم تا 18 ماهگی مسیر عبور کودک به سمت پلکان‌ها و سایر جاهای خطرنک را مسدود کنید. حتی اگر قبلا خانه را ایمن‌سازی کرده‌اید باز هم بهتر است کمی بررسی کرده و خطرات خانه را کمتر کنید.

اگر سطح خانه کف پوش یا سرامیک است بهتر است آن را با قالی، قالیچه یا موکت بپوشانید و اگر کف خانه چوبی است مراقب باشید که هیچ درزی نداشته باشد که در آن اشیا ریز باقی بماند یا پای کودک آسیب ببیند.

بیشتر بدانید:

تکامل حرکتی کودک

ارزیابی رشد و تکامل کودک

کمک به نوزاد برای بالا نگهداشتن سر