هفته هفتم نوزاد

انگشتان من چکار که نمی‌توانند بکنند! شاید وقتی که بچه اصطلاحا قان و قون می‌کند و زمانی که انگشتان خود را به دور انگشتان شما یا چیزهای دیگر می‌پیچد، دارد اینها را با خود می‌گوید! حالا که هماهنگی بین چشم‌ها و دستان نوزاد خیلی بهتر شده، به خوبی می‌تواند اشیاء را بگیرد. همزمان با آن، ادراک حسی او نیز خیلی تقویت شده است.

انگشتان من چکار که نمی‌توانند بکنند! شاید وقتی که بچه اصطلاحا قان و قون می‌کند و زمانی که انگشتان خود را به دور انگشتان شما یا چیزهای دیگر می‌پیچد دارد اینها را با خود می‌گوید!

رشد کودک

حالا که هماهنگی بین چشم‌ها و دستان نوزاد خیلی بهتر شده، به خوبی می‌تواند اشیاء را بگیرد. همزمان با آن، ادراک حسی او نیز خیلی تقویت شده است. فراموش نکنید که باید به منظور یادگیری و سرگرمی کودک، دور و بر او را با اسباب بازی، کتاب، آینه‌های ایمن و سایر اشیاء پر کنید. اکنون بچه نسبت به زمان تولد، اوقات خیلی بیشتری را در بیداری سپری می‌کند پس بهتر است از این فرصت برای رشد حواس کودک استفاده کنید. برای او آواز بخوانید. نیازی نیست آهنگ کودکانه باشد.

با وجود آنکه قرار دادن نوزاد روی شکم برای رشد او لازم است اما به هیچ وجه در زمان خواب، او را روی شکم قرار ندهید چون خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می‌دهد. تا می‌توانید کاری کنید که بچه شب‌ها بهتر بخوابد تا خود شما نیز خواب راحت‌تری داشته باشید. بچه‌ها عاشق محیط دنج و آرام برای خواب هستند. میزان خواب روزانه آنها باید به اندازه‌ای باشد که خواب شبانه آنها کم نشود. بهتر است زمان خواب خود را با خوابیدن نوزاد تنظیم کنید. شستن لباس‌ها و ظروف را می‌توان به زمان دیگری موکول کرد!

تب کردن کودک

اولین باری که بچه تب می‌کند والدین خیلی دستپاچه می‌شوند. آنها دقیقا نمی‌دانند در آن شرایط چه کاری باید انجام دهند. اما به خاطر داشته باشید تب نشان می‌دهد که دستگاه ایمنی کودک در حال مقابله با عفونت است. وقتی که کودک به دلیل باکتری یا ویروس بیمار می‌شود واکنش طبیعی بدن به آن، افزایش دما است. در هر صورت،‌ لازم است از قبل کارهایی که در زمان تب کردن کودک باید انجام دهید را یاد بگیرید.

تغییرات زندگی والدین

شاید هنوز به دلیل خستگی یا استرس، علاقه شما به رابطه جنسی کم باشد. به خاطر داشته باشید که زندگی کنونی شما با قبل از بارداری خیل فرق دارد و صرفا به این دلیل که پزشک برای رابطه جنسی به شما چراغ سبز نشان نداده دلیل نمی‌شود که حتما رابطه داشته باشید. اگر هنوز آمادگی لازم برای رابطه جنسی را ندارید به روابط عاشقانه بسنده کنید. نتایج یک مطالعه در دانشگاه ویسکانسین نشان می‌دهد 65 درصد زوج‌ها در ماه اول بعد از زایمان فقط تماس جنسی، 34 درصد سکس دهانی و تنها 17 درصد آمیزش جنسی همراه با دخول داشته‌اند.

آیا آمیزش جنسی بعد از زایمان باعث صدمه می‌شود؟

اگر پارگی پرینه، اپیزیوتومی یا زایمان سخت داشته‌اید یا زخم سزارین هنوز خوب نشده، آمادگی لازم برای آمیزش جنسی به لحاظ فیزیکی در بدن شما وجود ندارد. پزشک شما قطعا اینها را به شما یادآور می‌شود.

اگر تمایل همسر به رابطه جنسی کم باشد چه باید کرد؟

به خاطر داشته باشید که دوران بارداری برای همسر شما نیز خسته کننده بوده و شاید او نیز از نظر روحی یا جسمی آمادگی لازم را نداشته باشد. بهتر است احساساتتان را صادقانه با همسرتان در میان بگذارید.

بیشتر بدانید:

تب کودک، علائم و میزان جدی بودن

مراقبت از خود بعد از زایمان