سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندروم تخمدان پلی کیستیک یا بیماری تنبلی تخمدان (PCOS) یک نوع اختلال هورمونی میان زنان در سنین باروری است. زنان مبتلا به بیماری تنبلی تخمدان ممکن است پریود کم یا طولانی داشته باشند یا هورمون مردانه اندروژن در بدن آنها زیاد باشد. در اثر این عارضه تخمدان‌ها می‌توانند تعداد زیادی از فولیکول‌های کوچک را رشد داده و نتوانند تخمک ها را به طور منظم آزاد نمایند.

سندروم تخمدان پلی کیستیک یا بیماری تنبلی تخمدان (PCOS) یک نوع اختلال هورمونی میان زنان در سنین باروری است. زنان مبتلا به بیماری تنبلی تخمدان ممکن است پریود کم یا طولانی داشته باشند یا هورمون مردانه اندروژن در بدن آنها زیاد باشد. در اثر این عارضه تخمدان‌ها می‌توانند تعداد زیادی از فولیکول‌های کوچک را رشد داده و نتوانند تخمک ها را به طور منظم آزاد نمایند.

علت ایجاد تخمدان پلی کیستیک چیست؟

عامل اصلی این بیماری هنوز ناشناخته است. تشخیص و درمان زودهنگام بیماری به همراه کاهش وزن می‌تواند خطر عوارض بلندمدت مثل دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را کاهش دهد.

علائم تنبلی تخمدان چیست؟

علائم تنبلی تخمدان در حدود زمان اولین پریود دوران بلوغ دختران نمایان می‌شود. اما گاهی علائم تخمدان پلی کیستیک در پاسخ به عواملی مثل افزایش وزن خیلی زیاد نمایان می‌شود. علائم این بیماری خیلی متنوع است. تشخیص بیماری تنبلی تخمدان زمانی انجام می‌شود که حداقل 2 مورد از علائم زیر وجود داشته باشد:

پریود نامنظم

قاعدگی کم،‌ نامنظم و طولانی مهمترین علائم بیماری تنبلی تخمدان هستند. مثلا ممکن است کمتر از 9 بار در سال پریود شوید، زمان بین عادت ماهیانه شما بیش از 35 روز باشد و پریود شما به طرز غیر عادی شدید و سنگین باشد.

اندروژن زیاد

افزایش سطح هورمون مردانه باعث علائم فیزیکی مثل موی زیاد در صورت و بدن و آکنه گاه به گاه شدید و طاسی با الگوی مردانه می‌شود.

تخمدان پلی کیستیک

ممکن است تخمدان‌های شما برزگ و شامل فولیکول‌هایی باشد که تخمک‌ها را احاطه کرده‌اند. در این حالت، تخمدان‌ها نمی‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند.

اگر دچار چاقی باشید علائم تنبلی تخمدان حادتر خواهد بود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر در مورد عادت عاهیانه خود نگرانی دارید اگر دچار نازایی هستید، یا اگر علائم اندروژن اضافی مثل تشدید رشد موی صورت و بدن ‌آکنه و طاسی با الگوی مردانه را مشاهده کردید، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

عوامل ایجاد تنبلی تخمدان چیست؟

دلایل دقیق این بیماری دقیقا مشخص نیست اما عواملی که می‌توانند در این بیماری نقش داشته باشند به شرح زیر است:

انسولین اضافی

انسولین هورمونی است که در لوزالمعده ترشح شده و باعث می‌شود سلولها از قند که منبع اولیه تامین انرژی بدن است، استفاده نمایند. اگر سلول‌ها در مقابل عمل انسولین مقاومت نمایند، میزان قند خون بدن افزایش یافته و بدن ممکن است انسولین بیشتری تولید نماید. انسولین اضافی تولید اندروژن را افزایش داده و باعث مشکلات در تخمک گذاری می‌شود.

ورم درجه پایین

این اصطلاح برای تشریح موادی که توسط گلبول‌های سفید ساخته شده و برای جنگ با عفونت‌ها استفاده می‌شوند، اشاره دارد. مطالعات نشان می‌دهد زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک دارای ورم درجه پایینی هستند که باعث تحریک تخمدان‌ها به تولید اندروژن و ایجاد مشکلاتی در رگهای قلب و خون می‌شود.

ویژگی‌های ارثی

مطالعات نشان می‌دهد بعضی ژن‌ها ممکن است به تنبلی تخمدان ارتباط داشته باشند.

اندروژن اضافی

تخمدان‌ها میزان اضافی اندروژن تولید می‌کنند که باعث افزایش رشد مو و آکنه می‌شود.

عوارض تخمدان پلی کیستیک چیست؟

عوارض تنبلی تخمدان به شرح زیر است:

  • نازایی؛
  • دیابت بارداری یا فشار خون بارداری؛
  • سقط جنین یا زایمان زودرس؛
  • استئاتو هپاتیت غیر الکلی که ورم شدید کبد در اثر تجمع چربی در کبد است؛
  • سندرم متابولیک شامل فشار خون بالا، قند خون بالا، سطح بالای کلسترول و تری گلیسیرید که به طرز
  • قابل توجهی خطر بیماری فلبی عروقی را افزایش می‌دهد؛
  • دیابت نوع 2 یا پره دیابت؛
  • آپنه (وقفه تنفسی) در خواب؛
  • افسردگی، اضطراب و اختلالات غذا خوردن؛
  • خونریزی غیر نرمال رحم؛
  • سرطان پوشش رحم (سرطان آندومتر).

همانطور که گفته شد چاقی می‌تواند عوارض بیماری تنبلی تخمدان را تشدید کند.

بیشتر بدانید:

نارسایی دهانه رحم (سرویکس) در بارداری، علت و درمان

ضخامت نرمال آندومتر رحم برای بارداری و درمان نازک بودن آندومتر