بارداری پوچ

ممکن است فرد باردار تمامی علائم یک بارداری سالم را داشته باشد. قاعدگی او به تاخیر بیفتد و جواب تست بارداری مثبت شود. حتی شاید حساس شدن نوک سینه‌ها را تجربه کرده و احساس خستگی نماید. وقتی که سطح هورمون‌های بارداری مانند یک بارداری معمولی بالا می‌رود او تصور می‌کند هنوز باردار است. حتی ممکن است علائم وجود مشکل در بارداری را مشاهده نکند.

ممکن است فرد باردار تمامی علائم معمول یک بارداری سالم را داشته باشد. قاعدگی او به تاخیر بیفتد و جواب تست بارداری مثبت شود. حتی حساس‌شدن نوک سینه‌ها را تجربه کرده و احساس خستگی نماید. وقتی که سطح هورمون‌های بارداری مانند یک بارداری معمولی بالا می‌رود او تصور می‌کند هنوز باردار است. حتی ممکن است علائم وجود مشکل در بارداری مثل درد و خونریزی را مشاهده نکند.

بارداری پوچ زمانی اتفاق می‌افتد که اسپرم وارد تخمک شده و عمل لقاح انجام شود. در مرحله بعد،‌ تخمک درون رحم لانه گزینی می‌کند، اما جنین تشکیل نمی‌شود. البته گاهی جنین تشکیل می‌شود که ناقص است و در مراحل بعدی از بین می‌رود.

درمان حاملگی پوچ

بعد از گذشت حدود سه ماه، معمولا ختم حاملگی و سقط خود به خود اتفاق می‌افتد زیرا بدن ساک حاملگی خالی را نمی‌پذیرد و آن را به عنوان یک عامل اخلالگر دفع می‌کند. اما متاسفانه همیشه این گونه نیست و گاهی باید داروهای خاصی توسط پزشک برای سقط جنین تجویز شود یا عمل کورتاژ صورت پذیرد. حتی در برخی موارد با وجود سقط خود به خودی جنین، برای دفع کامل بافت باقیمانده نیاز به عمل کورتاژ وجود دارد.

بافت‌های مربوط به بارداری پوچ باید حتما از بدن مادر خارج شود. بعد از خارج شدن بافت، پزشک با تجویز آزمایشات خاصی میزان هورمون‌های بارداری را بررسی می‌کند تا مطمئن شود به سطح عادی خود برگشته‌اند و بافت پوچ کاملا دفع شده است. خوشبختانه تعداد خانم‌های بارداری که به بارداری پوچ مبتلا می‌شوند زیاد نیست.

تشخیص بارداری پوچ

پس از آنکه جواب تست بارداری مثبت شد پزشک آزمایش سونوگرافی تجویز می‌کند. در آزمایش سونوگرافی، تشکیل شدن ساک حاملگی و تشکیل شدن جنین بررسی می‌شود. اگر ساک حاملگی وجود داشته باشد اما بعد از گذشت چندین هفته هنوز جنین در آن مشاهده نشود، بارداری پوچ است. اغلب برای اطمینان، آزمایش سونوگرافی چندین مرتبه تکرار می‌شود.

اگر رشد جفت متوقف شود هورمون‌های بارداری کاهش پیدا می‌کنند. در این صورت شاید خانم باردار به طور طبیعی متوجه تغییرات غیر عادی بدن خود شود. اما در هر صورت برای تشیص قطعی باید سونوگرافی انجام شود تا عدم وجود جنین در ساک حاملکی برای پزشک محرز شود.

علائم حاملگی پوچ

  • لکه بینی و خونریزی واژینال
  • حالت تهوع و استفراغ شدید
  • درد شکم و پشت در ناحیه لگن

دلائل بارداری پوچ

  • بالا بودن سن پدر یا مادر؛
  • کیفیت اسپرم و تخمک؛
  • نارسایی‌های سرویکس؛
  • مصرف سیگار و الکل که بر کیفیت اسپرم‌ها موثر هستند.

جلوگیری از بارداری پوچ

برای جلوگیری از بارداری پوچ هنوز روش خاصی مشخص نشده است اما خوشبختانه اغلبِ خانم‌هایی که بارداری پوچ را تجربه می‌کنند در دفعات بعدی، بارداری طبیعی خواهند داشت و نیازی به انجام اقدامات درمانی ندارند. در هر صورت اگر قبلا حاملگی پوچ داشته‌اید بهتر است بعد از سقط تا چند هفته رابطه جنسی نداشته باشید. ضمنا باید تا چند ماه برای بارداری اقدام نکنید.

فراموش نکنید که اگر قبلا اگر قبلا بارداری پوچ را تجربه کرده‌اید باید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. توصیه می‌شود برای تعیین زمان مناسب برای اقدام مجدد برای بارداری با پزشک خود مشورت نمایید. پزشک بررسی می‌کند که بدن برای بارداری مجدد از هر نظر آماده شده باشد.

بیشتر بدانید:

نوزاد نارس و مراقبت‌های لازم

بعد از سقط جنین چه اتفاقی می‌افتد و چه باید کرد؟

بارداری پرخطر و اقدامات لازم