رابطه مقعدی در بارداری

در حالت نرمال، رابطه جنسی در بارداری بی خطر است. در دوران حاملگی با توجه به بزرگ شدن شکم و فشاری که ممکن است در رابطه واژینال به آن وارد شود، بعضی از زوج‌ها به سمت رابطه آنال (مقعدی) گرایش پیدا می‌کنند.

در حالت نرمال، رابطه جنسی در بارداری بی خطر است. در دوران حاملگی با توجه به بزرگ شدن شکم و فشاری که ممکن است در رابطه واژینال به آن وارد شود، بعضی از زوج‌ها به سمت رابطه آنال (مقعدی) گرایش پیدا می‌کنند.

بعضی قبل از بارداری رابطه مقعدی داشته و از آن لذت برده‌اند و در بارداری هم تمایل دارند آنرا ادامه دهند. اما حتی آنهایی که قبلا آنرا انجام داده‌اند مطمئن نیستند در بارداری بی‌خطر باشد. ادامه مطلب را بخوانید تا به طور کامل در مورد رابطه از پشت در بارداری برای شما توضیح بدهیم.

آیا رابطه جنسی مقعدی در بارداری بی خطر است؟

اما اگر قصد دارید در بارداری رابطه مقعدی را شروع کنید بهتر است آنرا به بعد از زایمان موکول نمایید تا خطری متوجه شما و جنین نشود.
رابطه جنسی مقعدی در بارداری با رعایت چند نکته ایمن است. رابطه جنسی مقعدی در بارداری نباید خشن باشد و اگر هر نوع درد و ناراحتی ایجاد می‌کند باید بلافاصله آنرا متوقف کنید. اگر بعد از رابطه مقعدی هر نوع انقباض رحمی حس کردید که با گذشت زمان کم نشد بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

نکات مهم در مورد رابطه مقعدی در بارداری

قبل از رابطه از پشت در بارداری باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

از کاندوم استفاده کنید

در زمان رابطه مقعدی خطر بیماری‌های عفونی آمیزشی زیاد است. اگر از هر نوع بیماری آمیزشی رنج می‌برید به احتمال زیاد به همسرتان سرایت خواهد کرد.
خیلی مهم است که در رابطه مقعدی از کاندوم استفاده کنید. رابطه مقعدی بدون کاندوم تنها برای زوج‌هایی که مطمئن هستند دچار بیماری‌های عفونی آمیزشی نیستند و آنهایی که فقط یک شریک جنسی دارند مناسب است.

بهداشت را رعایت کنید

مقعد باکتری‌های دارد که اگر به واژن وارد شوند به آن آسیب می‌رسانند. این نوع باکتری در حاملگی می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد نموده و روند عادی بارداری را مختل کند. اگر بعد از رابطه مقعدی اگر قصد رابطه واژینال دارید مطمئن شوید همسرتان آلت تناسلی خود را به خوبی نظافت می‌کند. در غیر این صورت خطر عفونت آمیزشی و عفونت باکتریایی واژن وجود دارد.
اگر از کاندوم برای رابطه مقعدی استفاده می‌کنید و قصد دارید بعد از آن رابطه واژینال داشته باشید حتما باید کاندوم را عوض کنید.

از مواد لوبریکانت و روانساز استفاده کنید

مقعد به طور طبیعی مواد روانساز ترشح نمی‌کند بنابراین در زمان رابطه مقعدی خطر درد و پارگی وجود دارد. از مواد روانساز طبیعی پایه آب که مورد تایید پزشک است برای رابطه مقعدی در بارداری استفاده کنید. حتما ماده روانساز باید مناسب بارداری باشد.

رابطه مقعدی را آرام انجام دهید

دخول آلت مرد در مقعد باید به آرامی انجام شود. رابطه خشن مقعدی در هیچ زمان خصوصا در بارداری اصلا توصیه نمی‌شود چون می‌تواند منجر به آسیب و پارگی مقعد شود. مقعد بر خلاف واژن در جریان رابطه جنسی انعطاف زیادی ندارد. از همسر خود بخواهید دخول را خیلی آرام انجام داده و برای آن عجله نکند.

از کرم‌های بی‌حس‌کننده استفاده نکنید

کرم‌های بی حسی موضعی زیادی در بازار وجود دارد که از درد جلوگیری کرده و رابطه جنسی مقعدی را برای زنان باردار لذت بخش می‌سازند. اما استفاده از آنها توصیه نمی‌شود چون درد نشانه وجود مشکل است. خیلی مهم است که هر وقت درد دارید رابطه جنسی را به طور کامل قطع کنید.

چه زمانی رابطه جنسی مقعدی در بارداری ممنوع است؟

در حالت‌های زیر رابطه مقعدی در بارداری ممنوع است:

رابطه با چند شریک جنسی

رابطه آنال خطر بیماری‌های آمیزشی را افزایش می‌دهد و می‌تواند بر سلامت فرد باردار و جنین اثر بگذارد. شریک جنسی شما باید فقط با شما رابطه داشته و تست اچ آی وی او هم منفی باشد در غیر این صورت نباید با او رابطه مقعدی داشته باشید.

جفت سرراهی

در حالت جفت سرراهی که در آن جفت بخشی یا تمام سرویکس را می‌پوشاند رابطه مقعدی ممنوع است چون فشار زیادی به جفت وارد می‌کند. هر گونه آسیب به جفت منجر به خونریزی شده و برای بارداری خطر جدی ایجاد می‌کند.

هموروئید

ممکن است هموروئید (بواسیر) در بارداری رشد کند. اگر دچار هموروئید هستید رابطه مقعدی می‌تواند آنرا تشدید کند. رابطه جنسی گاهی باعث التهاب مقعد شده و اگر مراقب نباشید منجر به خونریزی شدید شود. بنابراین اگر دچار هموروئید هستید رابطه جنسی برای شما و جنین خطر ایجاد می‌کند.

شقاق مقعد

یبوست یکی از علائم شایع حاملگی است. یبوست می‌تواند باعث شقاق مقعد شده و درد ایجاد کند. اگر دچار شقاق مقعد یا درد مقعد هستید، رابطه مقعدی مجاز نیست. رابطه مقعدی قطعا آنرا تشدید کرده و باعث پارگی مقعد و خونریزی می‌شود.

بارداری پر خطر

اگر حاملگی شما پرخطر بوده و خطر زایمان زودرس وجود دارد به طور کامل باید از رابطه جنسی مقعدی صرفنظر کنید.
به طور کلی رابطه مقعدی در بارداری باید با احتیاط انجام شود. هر سوالی که دارید از پزشک بپرسید و در صورتی که رابطه از پشت باعث درد شما می‌شود حتما به همسرتان بگویید.

بیشتر بدانید:

دلایل علاقه مردان به رابطه مقعدی و خطرات آن برای زنان

آیا رابطه مقعدی ضرر دارد و باعث حاملگی می‌شود؟

رابطه جنسی دهانی در بارداری، خطری برای مادر یا جنین دارد؟