هفته سی و چهارم بارداری

در این هفته، سیستم ایمنی بدن جنین در حال تکامل است. این سیستم با آنتی‌بادی‌هایی که از بدن شما دریافت می‌کند برای زمان تولد آماده می‌شود. با وجود آنکه پزشکان ترجیح می‌دهند بارداری در هفته 38 تا 40 اتفاق بیفتد اما اگر جنین در این هفته به دنیا بیاید شانس زنده ماندن او خیلی زیاد است. حجم رحم اکنون به 500 تا 1000 برابر قبل از زمان بارداری رسیده است!

34 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 32 هفته پس از لقاح

در این هفته، سیستم ایمنی بدن جنین برای مقابله با عفونت‌های معمولی در حال تکامل است. سیستم ایمنی بدن او با آنتی‌بادی‌هایی که از بدن شما دریافت می‌کند برای زمان تولد آماده می‌شود.

رشد جنین

رشد جنین

کوچولوی شما، اکنون حدود 2146 گرم وزن دارد و تقریبا 45 سانتی‌متر قد کشیده است. بجز استخوان‌های جمجمه که نرم باقی می‌مانند تا جنین بتواند راحت و مطمئن متولد شود، بقیه آنها سفت شده‌اند. چشمان جنین حالا در زمان بیداری باز و در زمان خوابیدن بسته است. اگر به عکس جنین در هفته سی و چهارم بارداری نگاه کنید می‌بینید که ناخن‌های کوچک او اکنون به نوک انگشتان رسیده و آماده هستند تا برای اولین بار بعد از تولد کوتاه شوند.

اگر فرزند شما پسر باشد بیضه‌های او از داخل شکم به سمت کیسه بیضه پایین آمده است. با وجود آنکه مغز جنین خیلی رشد کرده اما این روند بعد از تولد نیز ادامه خواهد یافت و ظرف سال اول سه برابر شده و به سه چهارم اندازه مغز بزرگسالان خواهد رسید. پوست جنین خیلی صاف شده است. حالا او نفس‌های عمیق می‌کشد.

در هفته‌های بعد،‌ دستگاه عصبی مرکزی به تکامل خود ادامه می‌دهد اما ریه‌‌ها به خوبی رشد کرده‌اند. با وجود آنکه پزشکان ترجیح می‌دهند بارداری در هفته 38 تا 40 اتفاق بیفتد اما اگر جنین در این هفته به دنیا آمده و زایمان زودرس انجام شود شانس زنده ماندن او خیلی زیاد است. در هفته سی و چهارم بارداری جنین به اندازه یک کدو تنبل است.

تغییرات بدن مادر

رحم شما اکنون حدود 14 سانتی متر بالای ناف قرار دارد. به خاطر داشته باشید که هر بارداری با بارداری دیگر تفاوت دارد و اندازه شکم تقریبی است. مهم آن است که رشد رحم منظم باشد. حجم رحم اکنون به 500 تا 1000 برابر قبل از زمان بارداری رسیده است!

مایع آمنیوتیک در هفته 34 تا 36 بارداری به بالاترین میزان خود رسیده و پس از آن کاهش می‌یابد. ممکن است قبل از این انقباضات برکستون هیکس را تجربه کرده باشید. این انقباضات اکنون تشدید می‌شوند اما معمولا خیلی دردناک نیستند و فقط بدن را برای زایمان آماده می‌سازند.

ممکن است دید شما کمی تار شده باشد. علاوه بر آن، رطوبت چشم‌ها نیز کمتر شده و این مساله تا حدودی شما را آزار می‌دهد. خوشبختانه، این تغییرات همه موقت هستند و بعد از زایمان به حالت نرمال خود باز می‌گردند. تعداد دفعات دستشویی رفتن شما هنوز زیاد است و تکرر ادرار موضوعی است که شب‌ها زیاد با آن مواجه خواهید شد.

تغذیه بارداری: اسید فولیک

اسید فولیک نه تنها در ابتدای بارداری بلکه در کل 40 هفته بارداری اهمیت دارد. اسید فولیک نقش مهمی در تشکیل قلب، دستگاه گردش خون، مغز و ستون فقرات جنین ایفا می‌کند. اسید فولیک باعث تجزیه پروتئین که جزء سازنده سلولها است می‌شود . این ماده در تولید DNA و نقش دارد و به شکل گیری قلبج جنین و دستگاه گردش خون کمک میکند. در اوایل بارداری خطر نقص لوله عصبی جنین را کم میکند مثل اسپینا بیفیدا و از سقط و زایمان زودرس جلوگیری می‌کند.

ضرورت مصرف. از آنجا که بیشتر نقص‌های مادرزادی در هفته‌های اول بارداری شکل می‌گیرد مصرف اسید فولیک باید در اسرع وقت آغاز شود. چون به شکلگیری اندامخای حیاتی جنین کمک میکند و خطر زایمان زودرس، دیابت بارداری، اوتیسم و نولقص قلبی را کم میکند.

میزان مصرف روزانه. میزان مصرف تمامی داروها و مکمل‌های بارداری باید توسط پزشک تعیین شود. اما توصیه عمومی، 400 میکروگرم اسید فولیک در روز است.

خوراکی‌های غنی. مرکبات (پرتقال، نارنگی)، توت فرنگی، سبزیجات، حبوبات (نخود، عدس، لوبیا)، مغزها (گردو، بادام و فندق)، گل کلم و چغندر دارای مقادیر فراوانی از اسید فولیک هستند.

توصیه‌های هفته سی و چهارم بارداری

اکنون نه تنها به دلیل برآمدگی شکم بلکه به دلیل رویاهای عجیب و غریبی که در اواخر دوره بارداری می‌بینید خوابیدن برای شما بسیار مشکل است. بسیاری از زنان باردار در دوران بارداری خود با مشکل بی‌خوابی مواجه هستند. توصیه می‌شود بعداز ظهرها روی راحتی یا در مقابل نور آفتاب در حیاط منزل استراحت نمایید.
یکی از علائم بارداری در هفته 34 بارداری، تاری دید است اما اگر بینایی شما با مشکل شدید مواجه شده، حتما به پزشک خود اطلاع دهید زیرا ممکن است مربوط به دیابت بارداری یا فشار خون باشد.
شاید شما اکنون احساس خستگی زیادی داشته باشید. اما در صورت صلاحدید پزشک فعالیت خود را قطع نکنید.

شنا کردن (بر طبق دستور پزشک) فعالیت مناسبی در بارداری محسوب می‌شود زیرا هم تمرین خوبی انجام می‌دهید و هم چون در آب هستید بدن شما کمتر به پاهای شما فشار می‌آورد و  احساس خستگی شما کمتر می‌شود.
بهتر است در هفته‌های باقیمانده، از خوراکی‌های غنی از آهن تغذیه کنید. رعایت رژیم غذایی مناسب خیلی مهم است.
اغلب شرکت‌های بیمه درمانی از این زمان به بعد می‌پذیرند که فرزند شما تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. بهتر است از همین حالا برای بیمه او اقدام نماید.
اگر هنوز برای جابجایی و حمل کودک از بیمارستان فکری نکرده‌اید حتما همین حالا برای تهیه کریر یا صندلی ماشین اقدام نمایید. اگر صندلی ماشین خرید می‌کنید طریقه نصب آن را یاد بگیرید.

بیشتر بدانید:

هفته سی و پنجم بارداری

دیابت بارداری

صندلی ماشین کودک خود را چگونه انتخاب نماییم؟

کالسکه کودک خود را چگونه انتخاب نماییم؟