هفته سی و سوم بارداری

در این هفته، مایع آمنیوتیک به بالاترین حد خود می‌رسد و تا زمان زایمان به همین میزان باقی می‌ماند. حالا، رشد سریع مغز جنین، اندازه آنرا به حدود به 1 سانتی متر رسانده است. به دلیل تغییرات هورمونی، تکرر ادرار، گرفتگی عضلانی و سوزش معده، خواب شبانه راحت به رویا تبدیل شده است! حدود سه چهارم زنان باردار به نحوی بی‌خوابی در بارداری را تجربه می‌کنند.

33 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 31 هفته پس از لقاح

در این هفته، مایع آمنیوتیک به بالاترین حد خود می‌رسد و تا زمان زایمان به همین میزان باقی می‌ماند. حالا، رشد سریع مغز جنین، اندازه آنرا به حدود به 1 سانتی متر رسانده است.

رشد جنین

رشد جنین

کوچولوی شما، اکنون حدود 1918 گرم وزن دارد و تقریبا 43.7 سانتی‌متر قد کشیده است. تجمع چربی زیر پوست او ادامه داشته و رنگ پوست را از قرمز به صورتی تبدیل می‌نماید. اگر در هفته سی و سوم بارداری به عکس جنین نگاه کنید می‌بینید که پوست او صاف و هموار بوده اما شفافیت خود را از دست داده است. افزایش وزن جنین همچنان ادامه دارد و تا زمان تولد از 30 تا 100 درصد وزن کنونی به آن اضافه خواهد شد.

خوشبختانه دستگاه ایمنی بدن جنین شروع به فعالیت کرده و آنتی بادی‌ها از بدن شما به سمت بدن او در حال حرکت هستند اما اگر جنین در این هفته به دنیا بیاید دستگاه ایمنی بدن او هنوز نابالغ است و این زایمان هنوز هم زودرس محسوب می‌شود.

احتمالا اکنون جنین به وضعیت سر و ته (سر پایین پاها بالا) قرار گرفته است. او ظرف چند هفته باقیمانده به سمت لگن حرکت کرده و در سرویکس تحت فشار قرار خواهد گرفت. این وضعیت نه تنها او را برای تولد آماده می‌سازد بلکه باعث می‌شود خون به سمت مغز او جریان یابد.

محققان بر این باورند که جنین در این سن رویا می‌بیند و رویاهای او مثل بزرگسالان است. زمانی که بچه بیدار است کارهایی مثل قورت دادن، تنفس، دست و پا زدن و مکیدن، که برای مواجهه با جهان بیرون نیاز دارد، را تمرین می‌کند. در هفته بیست و هفتم بارداری جنین به اندازه یک آناناس است.

تغییرات بدن مادر

رحم شما اکنون حدود 13 سانتی متر بالای ناف قرار دارد. به دلیل تغییرات هورمونی، تکرر ادرار، گرفتگی عضلانی و سوزش سر معده، حالا خواب راحت شبانه به رویا تبدیل شده است! حدود سه چهارم زنان باردار به نحوی بی خوابی در بارداری را تجربه می‌کنند.

الان ممکن است انقباضات رحمی داشته باشید اما اینها اغلب انقباضات واقعی زایمان نیستند و فقط بدن را برای زایمان آماده می‌سازند. گاهی قبل از زمان تخمینی زایمان، ترشح دارید اما نمی‌دانید که مربوط به کیسه آب جنین است یا چیز دیگری است. مهمترین ویژگی مایع آمنیوتیک شفافیت و بدون بو بودن آن است.

تغذیه بارداری: ویتامین ب2

ویتامین ب2 بر رشد و سلامت ضروری است. این ویتامین باعث می‌شود اکسیژن توسط بدن مصرف شده و به تجزیه کربوهیدرات‌ها، پروتئین و چربی کمک می‌کند. ضمنا برای رشد و فعالیت پوست، پوشش مجرای گوارش، سلول‌های خونی و سایر اندام‌های حیاتی استفاده می‌شود.

ضرورت مصرف. جنین حالا یک بمب انرژی است که گاهی با لگدهایش خواب شبانه شما را بهم می‌زند! حالا ویتامین ب2 خیلی بدرد شما می‌خورد و باعث می‌شود بدن انرژی تولید کند. ضمنا باعث تقسیم سلولی بدن جنین شده و به رشد او ، بینایی و سلامت پوست هر دوی شما کمک می‌کند.

میزان مصرف روزانه. میزان ویتامین ب2 مورد نیاز روزانه 1.4 میلی گرم است.

خوراکی‌های غنی. شیر، گوشت، تخم مرغ، مغزها، ماهی، گیاهان سبزبرگ و غلات کامل سرشار از ویتامین ب2 هستند.

توصیه‌های هفته سی و سوم بارداری

اگر ورم‌های خفیف در بدن خود می‌بینید جای نگرانی نیست، اما اگر ورم ناگهانی و شدید به خصوص در ناحیه صورت، سر درد شدید، درد شکم، تهوع و استفراغ و احساس بیماری دارید، سریعا با پزشک خود مشورت نمایید.
اگر حس می‌کنید کیسه آب جنین شروع به نشت کرده به پزشک خود اطلاع دهید. در این حالت، باید رابطه جنسی خود را قطع نمایید. اجازه دهید پزشک دقیقا بررسی نماید مایع نشت کرده چیست. ممکن است عامل ترشح عفونت باشد که به سرعت باید درمان شود.
به منظور خواب بهتر شبانه، بهتر است قبل از خواب حمام گرم گرفته و یک لیوان شیر داغ بنوشید اما نزدیک به زمان خواب ورزش نکنید، غذا نخورید و مایعات ننوشید. همچنین می‌توانید کتاب بخوانید یا به موسیقی گوش دهید.
یکی از نگرانی‌های خانم‌های باردار آن است که شاید همسر آنها نتواند در لحظه زایمان به موقع خود را به بیمارستان برساند. بهتر است با افراد دیگری نیز هماهنگ نمایید که در مواقع اضطراری به شما کمک کنند.
حتی زمانی که شمارش معکوس برای تولد نوزاد آغاز شده اغلب نمی‌دانید چگونه زمان خود را وقتی که همه سر کار هستند پر کنید به ویژه وقتی که جذابیت استراحت در منزل، تماشای تلویزیون و غیره کاهش یافته است. در این زمان باید به خوبی استراحت نموده و تمرین سبک و فعالیت کم را فراموش نکنید.
در صورت صلاحدید پزشک، می‌توانید با دوستان خود بیرون بروید و فعالیت بدنی سبک داشته باشید.
شاید ناراحت باشید که شکم شما زیاد بزرگ شده و جذابیت بدنتان کم شده است. اما نگران نباشید زیرا بعد از تولد به حالت عادی خود برخواهد گشت.
هر چه هم برنامه‌ریزی خود را به دقت انجام داده باشید برخی اوقات کارها آنگونه که می‌خواهید پیش نمی‌رود بنابراین به فکر راه حل‌های جایگزین باشید.

بیشتر بدانید:

هفته سی و چهارم بارداری

بی خوابی در دوران بارداری

پارگی یا نشت کیسه آب جنین

رابطه جنسی در بارداری