هفته هفدهم بارداری

اکنون جنین در مرحله رشد سریع خود قرار داشته و چربی زیر پوست او در حال شکل‌گیری است. او صداها را می‌شنود و با شنیدن صداهای بلند از جا می‌پرد. با وجود آنکه پلک‌هایش بسته است اما چشمانش می‌تواند نور را احساس کند. حالا جنین وارد مرحله رشد سریع خود شده است. اگر تاکنون تکان خوردن جنین را حس نکرده‌اید به زودی آنرا حس خواهید کرد.

17 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 15 هفته پس از لقاح

اکنون جنین در مرحله رشد سریع خود قرار داشته و چربی زیر پوست او در حال شکل‌گیری است. اکنون جنین صداها را می‌شنود. او با شنیدن صداهای بلند از جا می‌پرد.

رشد جنین

رشد جنین

اکنون، جنین و جفت تقریبا هم‌اندازه هستند. قلب کوچک جنین هر روز چیزی در حدود 25 لیتر خون پمپ می‌کند. ضربان قلب او توسط مغز تنظیم می‌شود و حدود دو برابر ضربان قلب شما است. چربی بدن جنین در حال تشکیل شدن است و تا لحظه تولد ادامه خواهد یافت. با وجود آنکه پلک‌هایش بسته است اما چشمان او می‌تواند نور را احساس کند.

بدن جنین حالا کاملا با کرک جنینی پوشیده شده است. پوست او هنوز نازک است. بند ناف نه تنها در حال طولانی‌تر شدن بلکه در حال ضخیم‌ترشدن و محکم‌تر‌شدن است. در هفته هفدهم بارداری، جنین به اندازه یک گلابی است.

قد جنین: 13 سانتی متر

وزن جنین: 140 گرم

تغییرات بدن مادر

رحم شما اکنون حدود 3.5 تا 5 سانتی متر پایین‌تر از ناف قرار دارد. جنین وارد مرحله رشد سریع خود شده که این موضوع بر بدن مادر نیز تاثیرگذار است. اگر تاکنون تکان خوردن رحم خود را حس نکرده‌اید به زودی حرکت‌های جنین را متوجه خواهید شد. خوشبختانه علاوه بر آنکه در این مرحله ناخوشی صبحگاهی بسیاری از خانم‌های باردار برطرف می‌شود اشتهای آنها نیز برمی‌گردد. اما باید مراقب باشید و به خاطر سلامتی خود و فرزندتان از خوردن غذاهای ناسالم پرهیز کنید.

حالا غده‌های تولید کننده شیر در حال رشد هستند تا برای زمان تولد نوزاد آماده شوند. این امر موجب می‌شود که سینه‌های شما بزرگتر از قبل شود. در این مرحله، قسمت بالای رحم گرد شده و روده‌ها را به بالا و کنار هل می‌دهد. وقتی که شکم شما بزرگتر می‌شود مرکز ثقل بدن جابجا می‌شود. به همین علت است که گاهی احساس می‌کنید بدن شما تعادل قبل را ندارد.

تغذیه بارداری: ویتامین K

بدن شما در طول دوران بارداری به ویتامین k نیاز دارد. این ویتامین از نوع محلول در چربی است که به بدن کمک می‌کند برای داشتن استخوان سالم و لخته شدن خون پروتئین بسازد. ترکیب ویتامین K با ویتامین D باعث می‌شود کلسیم به خوبی در استخوان‌ها جذب شود.

ضرورت مصرف. ویتامین کا باعث لخته شدن خون بعد از جراحت می‌شود در نتیجه برای زایمان اهمیت زیادی دارد. از آنجا که میزان ویتامین K در بدن نوزاد در زمان تولد کم است 0.5 تا 1 میلی گرم از آن در 6 ساعت بعد از تولد و مشخصا قبل از مرخص شدن از بیمارستان به بدن او تزریق می‌شود.

میزان مصرف روزانه. استاندارد خاصی برای مصرف روزانه این ویتامین وجود ندارد اما حداقل میزان مورد نیاز برای زنان 90 میکروگرم است. بهتر است در این مورد با پزشک خود هماهنگ کنید.

خوراکی‌های غنی. اسفناج، کلم، گل کلم، کلم بروکلی، آووکادو و موز سرشار از ویتامین K هستند.

توصیه‌های مهم در هفته هفدهم بارداری

احتمالا شما حرکت‌های جنین را در رحم خود احساس می‌کنید اما شاید همسر شما نتواند آنها را متوجه شود؛ نگران نباشید. به زودی همسر شما نیز آنها را احساس خواهد کرد و قلب او برای همیشه دزدیده خواهد شد!
تردیدی وجود ندارد که اکنون روابط شما به عنوان والدین فرزند مستحکم‌تر شده است. اگر احساس می‌کنید گاهی بحث‌های شما به نزاع کشیده می‌شود در مورد مسائلی که در ذهن دارید و دغدغه‌های خود با همسرتان صبحت نمایید.
اگر در ناحیه پا دردها منظم احساس می‌کنید احتمالا به دلیل آن است که جنین به عصب سیاتیک که از پایین رحم و به سمت پاها عبور می‌کند فشار وارد می‌آورد. برای تسکین درد از یخ یا گرما استفاده کنید.
شاید متوجه شده باشید که در طول دوران بارداری میزان آلرژی شما افزایش می‌یابد که کاملا نرمال است. اما قبل از آنکه بخواهید دارویی مصرف کنید بهتر است با پزشک خود در این خصوص صحبت نمایید.
با توجه به اینکه تعادل بدن شما کمتر از قبل شده است توصیه می‌شود کفش‌های پاشنه بلند را کنار بگذارید و از کفش‌های راحت استفاده کنید.

بیشتر بدانید:

هفته هجدهم بارداری

ورم و گرفتگی عضلات پا در بارداری