رنگ ترشحات واژن

ترشحات واژن باعث سوالات متفاوتی برای زنان می‌شوند شامل اینکه کدام نرمال و کدام غیر نرمال است. در ادامه در مورد ترشحات واژن و انواع مختلف آن صحبت می‌شود. ترشحات واژن مایعاتی است که از غدد واژن و سرویکس ترشح می‌شود. این مایع سلول‌های مرده و باکتری‌ها را از بدن بیرون می‌برد. در نتیجه،‌ واژن پاک شده و از عفونت جلوگیری می‌شود.

ترشحات واژن باعث سوالات متفاوتی برای زنان می‌شوند شامل اینکه کدام نرمال و کدام غیر نرمال است. در ادامه در مورد ترشحات واژن و انواع مختلف آن صحبت می‌شود.

ترشحات واژن چه چیزی را نشان می‌دهد؟

ترشحات واژن مایعاتی است که از غدد واژن و سرویکس ترشح می‌شود. این مایع سلول‌های مرده و باکتری‌ها را از بدن بیرون می‌برد. در نتیجه،‌ واژن پاک شده و از عفونت جلوگیری می‌شود. ترشحات واژینال نرمال میزان و رنگ‌های متفاوتی دارند. از بی رنگ تا شیری رنگ گرفته تا سفید. ترشحات ممکن است بوی خفیف هم داشته باشد. اما بوی بد که شبیه بوی ماهی است نشانه عفونت است.

زمان‌هایی وجود دارد که حجم ترشحات متفاوت می‌شود. 2 تا 3 روز بعد از خاتمه پریود، ترشح غلیظ و سفید رنگ مشاهده می‌گردد. چند روز بعد، غلظت ترشحات تغییر کرده و بیشتر شبیه موکوس (مخاطی) می‌شود. قبل از تخمک گذاری، ترشح شفاف، بی رنگ شده، چسبناک و کشدار شده و قبل از پریودی بعدی غلیظ و سفید است.

ترشحات واژن در بارداری و یائسگی چگونه است؟

ترشحات واژینال در بارداری رقیق، سفید و با بوی خفیف است. با پیشرفت بارداری میزان ترشحات، افزایش پیدا می‌کند. اما در پری منوپاز (حوالگی یائسگی) و یائسگی به دلیل استروژن کم ترشحات هم کاهش پیدا می‌کند.

علت کاهش ترشحات واژن چیست؟

موارد زیر باعث کاهش سطح استروژن شده و باعث کاهش یا حذف کامل ترشحات می‌شود:

  • داروها یا هورمون‌های مورد استفاده برای درمان سرطان سینه؛
  • جراحی برای برداشتن تخمدان؛
  • درمان اشعه در ناحیه لگنی؛
  • شیمی درمانی؛
  • استرس شدید، افسردگی و ورزش سنگین.

معنی رنگ‌های مختلف ترشحات واژینال چیست؟

ترشح غلیظ سفید

اگر ترشح سفید غلیظ همراه سایر علائم مثل خارش، سوزش و ناراحتی باشد، احتمالا دلیل آن عفونت قارچی است. اگر این طور نباشد نرمال است. همچنین ممکن است غلظت آن قبل و بعد از پریود افزایش یابد.

ترشح زرد رنگ

ترشح زرد رنگ غیر طبیعی بوده و نشانه عفونت باکتریایی یا بیماری‌های آمیزشی است.

ترشح قهوه ای

ترشح قهوه‌ای می‌تواند در اثر سیکل‌های قاعدگی غیر نرمال ایجاد شود. اگر ترشح قهوه‌ای ادامه پیدا کرد حتما باید به پزشک مراجعه نمایید. ممکن است نشانه سرطان رحم یا سرویکس باشد. همچنین در زمان یائسگی، نباید هیچ گونه ترشح خونی مشاهد شود که این هم نشانه سرطان رحم است.

ترشح سبز

ترشح سبز رنگ نرمال نیست. ترشح سبز رنگ نشانه عفونت باکتریایی یا بیماری‌های آمیزشی مثل تریکومونیاسیس است. هر فردی که ترشح سبز رنگ می‌بیند باید به پزشک مراجعه نماید. اگر پزشک تشخیص دهد که تریکومونیاسیس است با آنتی بیوتیک درمان می‌شود.

ترشح عفونی قارچی واژن

ترشح قارچی با رشد بیش از حد قارچ‌ها در واژن ایجاد می‌شود. علامت آن رنگ غلیظ سفید پنیری همراه با خارش، قرمزی، ناراحتی و سوزش است. حدود 90 درصد خانم‌ها در دوره‌ای از زندگی خود دچار عفونت انگلی می‌شوند. این عفونت مسری نیست و کرم‌های بدون نسخه موجود در داروخانه می‌تواند آنرا درمان کند. اما اگر عفونت طولانی شد یا یبش از 4 بار در سال تکرار شد باید به پزشک مراجعه کرد.

بیشتر بدانید:

ترشحات واژن (لکوره) در دوران بارداری

تغییر ترشحات دهانه رحم و بارداری