اثر بوی رنگ بر باردار

بهتر است قرار گرفتن در معرض رنگ و بوی رنگ پلاستیک و روغنی در بارداری محدود شود. اغلب رنگ‌ها دارای حلّال شیمیایی نفتی هستند که اگر زیاد آنها را تنفس کنید باعث مشکلات سلامت می‌شود.

بهتر است قرار گرفتن در معرض رنگ و بوی رنگ پلاستیک و روغنی در بارداری محدود شود. اغلب رنگ‌ها دارای حلّال شیمیایی نفتی هستند که اگر زیاد آنها را تنفس کنید باعث مشکلات سلامت می‌شود.

نتایج مطالعات انجام شده در مورد تاثیر بوی رنگ بر فرد باردار چیست؟

مطالعاتی که در مورد اثر رنگ در بارداری انجام شده نتایج یکسانی را نشان نمی‌دهد. در این مطالعه‌ها میزان دقیق رنگی که فرد در معرض آن قرار گرفته مشخص نیست و محققان نمی‌توانند زنان باردار را مستقیما درمعرض خطر قرار دهند و چون خطر دارد.

بعضی از مطالعات نشان می‌دهد در معرض حلال رنگ قرار داشتن در بارداری خطر سقط جنین را افرایش می‌دهد و قرار داشتن مداوم هم خطرات نقص‌های مادرزادی و مسائل یادیگری را افزایش می‌دهد. قرار گرفتن در یک اتاق تازه رنگ شده در بارداری احتمالا خطر زیادی برای جنین ندارد اما بهتر است احتیاط کرده و زیاد در این اتاق نمانید.

نکات مهم برای کم کردن خطر نقاشی ساختمان در بارداری

اگر نقاشی اتاق حتما باید انجام شود از فرد دیگری بخواهید این کار را برای شما انجام دهد. چه خودتان رنگ می‌کنید چه دیگران ملاحظات زیر را در نظر داشته باشید:

  • مطمئن شوید سیستم تهویه مناسب است. پنجره را باز کنید تا بوی رنگ خارج شود؛
  • در اتاق در حال رنگامیزی غذا نخورید و ننوشید تا از خوردن ناخواسته رنگ جلوگیری شود.
  • اگر علائمی مثل سرگیجه، حالت تهوع و سردرد دارید محل نقاشی را بلافاصله ترک نمایید.

اگر خودتان نقاشی می‌کنید اینها را هم رعایت کنید:

  • یک ماسک بپوشید تا جلوی بو و ذرات را بگیرد؛
  • دستکش، شلوار بلند، بپوشید تا از پوست مراقبت شود؛
  • اگر ساختمان و خانه شما قدیمی است و قبل از نقاشی نیاز به سنباده کاری دارد حتما آنجا را ترک نمایید چون رنگ‌های قدیمی حاوی سرب هستند که برای شما و جنین مضر می‌باشد. وقتی که سنباده کاری تمام شده و گرد و غبار جمع آوری شد می‌توانید دوباره به خانه برگردید.

اگر شغل شما مرتبط با نقاشی ساختمان، خودرو یا غیره بهتر است با پزشک مثلا داروساز در مورد نقاشی کردن کم خطرتر صحبت نمایید. از مدیر خود بخواهید در دوران بارداری موقتا کار دیگری به شما بدهد.

بیشتر بدانید:

رنگ کردن مو در بارداری