ویاگرا

ویاگرا یک داروی قوی است که باعث افزایش جریان خون به آلت تناسلی مرد شده و موجب نعوظ و حفظ حالت نعوظ می‌شود. این دارو موثر است اما عوارض جانبی هم دارد. ویاگرا نام برند برای دارویی به نام سیلدنافیل است. این دارو یک داروی خوراکی مهارکنندۀ فسفودی استراز نوع 5 (PDE-5) است. آنزیم PDE-5 می‌تواند جلوی حالت نعوظ را بگیرد. این دارو برای درمان اختلال نعوظ استفاده می‌شود.

ویاگرا یک داروی قوی است که باعث افزایش جریان خون به آلت تناسلی مرد شده و موجب نعوظ و حفظ حالت نعوظ می‌شود. این دارو موثر است اما عوارض جانبی هم دارد.

اثرات ویاگرا بر بدن چیست؟

ویاگرا نام برند برای دارویی به نام سیلدنافیل است. این دارو یک داروی خوراکی مهارکنندۀ فسفودی استراز نوع 5 (PDE-5) است. آنزیم PDE-5 می‌تواند جلوی حالت نعوظ را بگیرد.

این دارو برای درمان اختلال نعوظ استفاده می‌شود اما با وجود آنکه به حالت موقت باعث حالت نعوظ می‌شود به طوری که می‌توانید رابطه جنسی داشته باشید اما اختلال نعوظ را درمان نمی‌کند. همچنین نمی‌تواند بر میل جنسی اثر کند. برای نعوظ تحریک ذهنی یا بدنی لازم است. ویاگرا تنها باید توسط پزشک تجویز شود.

عوارض ویاگرا برای دستگاه گردش خون

با شروع سیگنال‌های برانگیختگی جنسی از مغز، یک سری فعالیت‌ها که شبیه کوریوگرافی رقص و پشت سر است برای نعوظ باید انجام شود. همه اینها به جریان خون کافی به سمت آلت تناسلی بستگی دارد. در آلت تناسلی مرد دو محفظه به نام اجسام غاری (Corpora Cavernosa) وجود دارد.

در جریان رابطه جنسی نیتریک اکسید در محفظه‌ها آزاد می‌شود. نیتریک اکسید آنزیمی را فعال می‌کند که گانیلیل سیکلاز نام دارد. این آنزیم، سطح گوانوزین مونوفسفات حلقوی که باعث آرام‌سازی عضلانی می‌شود را افزایش می‌دهد.

محفظه‌ها همچنین دارای شبکه‌ای از رگ‌های خونی هستند. وقتی که این رگ‌ها آرام و گشاد می‌شوند خون به سرعت وارد می‌شود. درنتیجه فشار وارده، حالت نعوظ ایجاد می‌شود. آنزیم PDE-5 می‌تواند اثر گوانوزین مونوفسفات حلقوی محفظه‌ها را خنثی نماید. ویاگرا آنزیم PDE-5 را مهار می‌کند.

ویاگرا به سرعت در خون جذب می‌شود. بیشترین غلظت آن در ساعت اول مشاهده می‌شود. یکی دیگر از عوارض جانبی آن گلگون شدن و قرمز شدن است. این دارو ممکن است باعث کاهش جریان خون به خصوص 1 تا 2 ساعت بعد از آن بشود.

اگر از قبل فشار خون شما پایین باشد در مورد مزایا و معایب ویاگرا با پزشک خود صحبت نمایید. برای اغلب افراد، رابطه جنسی برای سلامت قلبی-عروقی مناسب است. اما اگر دچار بیماری قلبی-عروقی هستید حتما باید با پزشک در مورد مصرف این دارو صحبت کنید.

همچنین اگر پزشک شما را از رابطه جنسی منع کرده نباید ویاگرا مصرف کنید. اگر قبلا دچار حمله قلبی شده‌اید نباید ویاگرا مصرف کنید، یا اگر آنژین ناپایدار داشته‌اید.

بعضی از تداخل‌های دارویی می‌تواند به قلب لطمه بزند. اگر مدت طولانی از آلفا بلوکرها استفاده کرده‌اید از مهارکننده گوانوزین مونوفسفات حلقوی خودداری کنید یا داروهای شامل نیترات نباید بخورید.

عوارض جانبی ویاگرا برای دستگاه تناسلی

ویاگرا خیلی موثر است اما معجزه نمی‌کند و اصلا اثری بر شهوت ندارد. برای نعوظ باز هم به تحریک نیاز دارید. اثر ویاگرا معمولا تا 4 ساعت وجود دارد اما گاهی برای بعضی از مردان بیشتر هم اثر می‌کند. یکی از عوارض جانبی نادر آن پریاپیسم یا نعوظ مانا است. در این حالت، نعوظ برای مدت طولانی ادامه پیدا کرده و گاهی خیلی دردناک است. اگر حالت نعوظ بیش از 4 ساعت ادامه پیدا کرد حتما باید به پزشک مراجعه نمایید.

همچنین اگر دچار اختلال آناتومی آلت تناسلی هستید باید مراقب اثرات این دارو باشید. اگر دچار بیماری پیرونی شده باشید (بیماری اکتسابی آلت تناسلی که باعث انحراف و کوتاه شدن آلت می‌شود) معمولا پزشک اجازه استفاده از ویاگرا را نمی‌دهد. ویاگرا نمی‌تواند جلوی بیماری‌های آمیزشی را بگیرد.

عوارض جانبی ویاگرا برای سیستم عصبی مرکزی

ویاگرا باعث جریان خون بهتر به پنیس می‌شود اما مغز شما باز هم ارزشمندترین اندام جنسی شما است! اگر شما در فضای رابطه جنسی نباشید ویاگرا اثری ندارد. بعضی از عوارض جانبی ویاگرا شامل سردرد، آبریزش و احتقان بینی است.

گاهی بعد از مصرف این قرص احساس سرگیجه وجود دارد. در موارد نادر ویاگرا باعث بی‌حالی و گاهی هم کمردرد می‌شود. در موارد خیلی نادر احساس زنگ در گوش، صدمه خوردن به شنوایی و بینایی اتفاق می‌افتد. اگر بینایی یا شنوایی شما بعد از مصرف قرض آسیب دید بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

عوارض جانبی ویاگرا برای دستگاه گوارشی و ادراری

یکی از علائم نسبتا شایع ویاگرا، سوء هاضمه و سوزش سر معده است. گاهی هم حالت تهوع و استفراغ مشاهده می‌شود. می‌توانید ویاگرا را بدون غذا یا همراه با غذا میل نمایید. بهتر است حدود 1 ساعت قبل از رابطه جنسی مصرف شود. تقریبا 80 درصد قرص در مدفوع و بقیه هم در ادرار دفع می‌شود.

بیشتر بدانید:

زودانزالی یا انزال زودرس در مردان و علت آن

کم بودن تعداد اسپرم مرد، علت و درمان

کیست بیضه (اپیدیدیم)، علت بوجود آمدن و نحوه درمان