سردرد جنسی

گاهی سردرد باعث موکول کردن رابطه جنسی به زمان دیگر می‌شود: «عزیزم امشب نه، سردرد دارم». اما در موارد نادر خود رابطه جنسی عامل ایجاد سردرد است….

گاهی سردرد باعث موکول کردن رابطه جنسی به زمان دیگر می‌شود: «عزیزم امشب نه، سردرد دارم». اما در موارد نادر خود رابطه جنسی عامل ایجاد سردرد است. سردرد جنسی معمولا لحظاتی قبل یا در اوج رابطه (ارگاسم) ظاهر می‌شود. این نوع سردرد هم در خودارضایی هم در رابطه جنسی مشترک وجود دارد.

سردرد جنسی بیشتر در افراد دچار میگرن و در مردان نسبت به زنان بیشتر دیده شده است. در ادامه مطلب در مورد سردرد جنسی و راه‌های تسکین آن صحبت می‌کنیم.

سردرد جنسی چیست؟

سردرد جنسی به عنوان یک عارضه نادر تنها در 3 درصد افراد بوجود می‌آید. این عارضه درست قبل از ارضا شدن یا در حین ارضا اتفاق افتاده و از 1 تا 24 ساعت دوام دارد. شدت سردرد از خفیف تا شدید است.

گاهی سردرد جنسی یک بیماری عادی است و گاهی علامت بیماری مزمن دیگر مثل تومور یا سکته مغزی است.

میزان شیوع سردرد جنسی در مردان و زنان چقدر است؟

سردرد جنسی در مردان 4 برابر بیشتر از زنان مشاهده می‌شود.

انواع سردرد جنسی

چند نوع محدود سردرد جنسی وجود دارد:

سردرد ارگاسم

سردرد جنسی معمولا با درد خفیف در سر، گردن و فک شروع شده و با هیجان جنسی بیشتر شده و در زمان ارضا شدن به سردرد شدید تبدیل می‌شود.

سردرد خفیف جنسی

سردرد خفیف جنسی واکنش بدن به افزایش فشار خون در زمان رابطه است. این درد ممکن است اطراف یا پشت چشم حس شود. معمولا چند دقیقه دوام دارد اما می‌تواند تا چند ساعت هم ادامه پیدا کند. درد آن با حرکت بیشتر شده و علائم آن مثل میگرن حساسیت به نور و حالت تهوع است.

علت و عوامل ریسک

سردرد قبل از ارگاسم یا در حین آن سردرد اولیه است یعنی با شرایط یا اختلالات دیگر ایجاد نمی‌شود. در موارد نادر کسانی که به سردرد جنسی مبتلا می‌شوند دچار عارضه‌های پیچیده دیگر مثل خونریزی اطراف مغز یا در خطر سکته مغزی هستند.

نتایج بعضی مطالعات نشان می‌دهد سردردهای جنسی شبیه سایر بیماری‌های ژنتیک در میان اعضای خانواده مشاهده می‌شوند. افراد دارای وزن زیاد یا دچار فشار خون کمی بیش در خطر سردرد جنسی قرار دارند. بهتر است پزشک شما را معاینه کرده و احتمال بیماری‌های خطرناک ضمنی را بررسی نماید.

تشخیص سردرد جنسی

اگر دچار سردرد جنسی هستنید پزشک با استفاده از آزمایش خون، سی تی اسکن یا ام آر آی می‌تواند مطمئن شود علت دیگری برای آن وجود ندارد.

درمان سردرد جنسی

درمان به نوع سردرد بستگی دارد:

داروهای بدون نسخه

مسکن‌هایی مثل ایبوپروفن به تسکین درد کمک می‌کنند.

ایندومتاسین

این داروی ضد التهابی غیر استروئیدی نیاز به نسخه پزشک دارد و می‌توان آنرا قبل از رابطه جنسی مصرف کرد. عوارض جانبی آن خطر حمله قلبی یا سکته مغزی است.

پروپرانولول، متوپرولول، و نادولول

این داروها که نیازمند نسخه پزشک هستند باعث کاهش فشار خون می‌شوند. عوارض جانبی جوش، تاری دید، بی خوابی، ریزش مو، گرفتگی عضلات و خستگی است.

جلوگیری از سردرد جنسی

این نوع سردرد خیلی ناگهانی اتفاق می‌افتد. روش جلوگیری خاصی برای آن وجود ندارد. اگر کسی که میگرن دارد سردرد جنسی هم داشته باشد باید از تحریک کننده‌های میگرن مثل الکل، کافئین و زمانبندی نامنظم خواب و شیرین‌کننده‌های مصنوعی دوری کند.

بیشتر بدانید:

انتقال هپاتیت از طریق لب دادن، رابطه واژینال، مقعدی و دهانی

رابطه جنسی دهانی در بارداری، خطری برای مادر یا جنین دارد؟

دلایل علاقه مردان به رابطه مقعدی و خطرات آن برای زنان