آموزش اعداد به کودک

شگفت‌انگیز است که کودک در دوره نوپایی به سرعت می‌تواند برخی از اعداد را نام ببرد اما فرایند آموزش اینکه واقعا اعداد چه معنایی دارند طولانی‌تر است. درک مفهوم اعداد برای آینده کودک بسیار مهم است. شما به عنوان والدین می‌توانید نقش مهمی در فرایند یادگیری کودک از همان سنین کم ایفا نموده و باید با انواع بازی‌های شاد و سرگرم‌کننده توجه او را به این کار جلب کنید.

شگفت‌انگیز است که کودک در دوره نوپایی به سرعت می‌تواند برخی از اعداد را نام ببرد اما فرایند آموزش اینکه واقعا اعداد چه معنایی دارند طولانی‌تر است. درک مفهوم اعداد برای آینده کودک بسیار مهم است. شما به عنوان والدین کودک می‌توانید نقش مهمی در فرایند یادگیری کودک از همان سنین کم ایفا نموده و باید با انواع فعالیت‌ها و بازی‌های شاد و سرگرم‌کننده توجه او را به این کار جلب کنید.

آموزش اعداد: نام بردن اعداد و شمردن

فرایند آموزش اعداد به کودکان ساده است. باید بچه را تشویق نمایید اعداد را با چیزهای که هر روز می‌بیند ارتباط دهد. این کار باید تا حد ممکن برای او جذاب باشد. به خاطر داشته باشید که نباید برای این کار زیاد عجله کنید و نباید کودک را تحت فشار قرار دهید.

چه خوب است در همان سال اول تولد کودک، آموزش اعداد را آغاز نمایید. از عباراتی ساده مثل 1 درخت، 2 تا گربه، 3 ماشین و غیره استفاده نمایید. کودک با این کار می‌تواند ارتباط اعداد با اشیاء را بهتر درک نماید.

برای او شعر و آواز بخوانید. بعضی از آهنگ‌ها برای این کار خیلی مناسب هستند. کودک خیلی راحت‌تر می‌تواند آهنگ‌ها را به خاطر بسپارد. اغلب کودکان در 24 ماهگی می‌توانند از 1 تا 10 بشمارند اما به ندرت معنی آنرا متوجه می‌شوند.

اعداد را وارد زندگی کودک نمایید. مثلا بگویید «سه تا سیب برات آوردم» یا «یک لنگه کفش پسرم اینجاست» و غیره. به طور مرتب این کار را انجام دهید تا کودک به مرور بتواند معنی واقعی اعداد را بجای نام آن درک نماید.

در حدود 3 تا 4 سالگی شما می‌توانید یک قدم به جلو بروید و کم کردن و اضافه کردن را به کودک آموزش دهید. مثلا 3 تا موز به کودک نشان بدهید سپس یکی را بردارید و بگویید حالا 2 تا موز باقیمانده است.

برای آموزش نوشتن اعداد به کودک باید صبر بیشتری داشته باشید. اغلب بچه‌ها حتی در 5 سالگی هم نمی‌توانند اعداد را بنویسند. باید با حوصله، نوشتن اعداد را به آنها آموزش دهید.

آموزش اعداد: فعالیت و بازی

تعداد اشیاء اطراف را مشخص کنید. به اطراف نگاه کنید و اشیاء دور و برتان را به همراه کودک بشمرید. مثلا تعداد خودروها،‌ اتوبوس‌ها،‌ گنجشک‌ها. سعی کنید توجه کودک را به اشیاء جلب نمایید. چیزهایی که در آنها تعداد نقش مهمی دارد را به او نشان دهید و بشمرید مثلا تعداد کلیدهای دسته کلید را مشخص کنید.

اعداد را با آهنگ و آواز نمایش دهید. وقتی که آوازهای کودکانه‌ای می‌خوانید که در اشعار آن اعداد وجود دارد، از انگشتان خود برای نشان دادن اعداد استفاده کنید. کودک از این کار خیلی لذت می‌برد.

از کودک خود بخواهید اعدادی را که قبلا روی کاغذ نوشته‌اید با رنگ‌های مختلف نقاشی کند. این روش، یکی از موثرترین روش‌های آموزش اعداد به کودک است.

از لگو (خانه سازی) استفاده کنید. لگوها وسایل مناسبی برای آموزش اعداد به کودکان هستند. چیزهایی که روی آنها اعداد نوشته شده را به کودک بدهید و از او بخواهید به همان تعداد لگو را کنار آن قرار دهد.

با اتصال نقاط به هم اشیاء را ترسیم نمایید. مثلا روی کاغذ تعدادی نقطه ترسیم کنید که با اتصال آنها به هم شکل یک ماهی نمایان شود. حال از کودک بخواهید نقاط را با مداد به هم متصل کند و در حالی که سرگرم انجام این کار است با او نقاط را بشمارید. او با این کار فرا می‌گیرد که بعد از هر عددی چه عدد دیگری است و از آنجا که سرانجام شکل ماهی مشخص خواهد شد از انجام این کار لذت می‌برد و خسته نمی‌شود.

در حین مرتب کردن خانه، اعداد را آموزش دهید. وقتی دارید وسایل و اسباب‌بازی‌های کودک را از خانه جمع می‌کنید زمان مناسبی برای آموزش اعداد است. می‌توانید از کودک بخواهید مثلا 2 تا از اسباب‌بازی‌هایش را به شما بدهد تا در کمد بگذارید یا یکی از لباس‌هایش را در سبد مخصوص آن قرار دهد. یا این کار میزان پیشرفت او مشخص می‌شود.

به همراه کودک با اعداد کاردستی درست کنید. مثلا الگوی اعداد را روی کاغذ ترسیم کرده و با کودک آنها را برش بزنید.

از کتاب‌های آموزشی استفاده نمایید. در بازار تعداد زیادی کتاب وجود دارد که به طور خاص برای آموزش اعداد به کودکان نوشته شده‌اند.

بیشتر بدانید:

آموزش رنگ‌ها به کودک با انجام چند بازی ساده

آموزش اعضای بدن به کودک

اسباب بازی مناسب کودک نوپا