اسباب بازی نوپا

کودک نوپای شما به سرعت در حال رشد است به طوری که شاید تغییراتی که اخیرا در رفتار او رخ داده چند هفته قبل باورنکردنی به نظر می‌رسید. دست‌های کوچک کودک شما حالا خیلی هماهنگ‌تر از گذشته عمل می‌کنند. در این سن دقت در انتخاب و خرید اسباب بازی مناسب اهمیت زیادی دارد.

کودک نوپای شما به سرعت در حال رشد است به طوری که شاید تغییراتی که اخیرا در رفتار او رخ داده چند هفته قبل باورنکردنی به نظر می‌رسید. دست‌های کوچک کودک شما حالا خیلی هماهنگ‌تر از گذشته عمل می‌کنند. در این سن دقت در انتخاب و خرید اسباب بازی مناسب اهمیت زیادی دارد. در زیر اسباب بازی‌های مناسب برای نوپا و نیز اسباب بازی‌های آسیب‌رسان که نباید خرید شود ذکر شده است. شایان ذکر است که کودک نوپا به تناسب سن خود ممکن است بتواند از برخی از اینها در ماه‌های اول استفاده کند و برخی دیگر را در ماه‌های بعد تجربه کند:

در دوره نوپایی، کودک به نتایج کارهای خود علاقه زیادی نشان می‌دهد و از آنجا که حافظه آنها کاملا تکامل پیدا نکرده از انجام کارهای تکراری خسته نمی‌شود. کودک نوپا، همچنین علاقه زیادی دارد تا رفتار پدر و مادر خود را تقلید نماید. بنابراین خوب است که اسباب بازی‌های که تقلیدی از امور روزمره زندگی هستند برای آنها خریداری شود (مثل تلفن اسباب بازی).

اسباب‌بازی‌های مناسب

اسباب بازی‌های چیدنی

کودکان عاشق آن هستند که اسباب بازی‌ها را مرتب کنند و بچینند، سپس آنها را به هم بریزند و این کار را بارها و بارها تکرار کنند.

اسباب بازی‌های کشیدنی و هل دادنی

قطاری که کودک می‌تواند به آن تکیه کرده و با آن حرکت کند و هنگامی که به جلو می‌رود به آن خیره شود از جمله این اسباب بازی‌ها است.

لگوهای خانه‌سازی

لگوهای خانه سازی در ماه‌های بالاتر دوره نوپایی به گسترش مهارت‌ها و خلاقیت کودک کمک زیادی می‌کند.

سرسره‌های کوچک خانگی

به کودک شما امکان می‌دهد که از آن بالا برود و بلغزد و این کار را پشت سر هم تکرار کند و با این کار فعالیت بدنی مناسبی داشته باشد. متاسفانه این نوع اسباب بازی گران است.

توپ های نرم

کودکان در این سن به بازی با توپ علاقه زیادی نشان می‌دهند به خاطر داشته باشید که توپ نباید به اندازه‌ای باشد که کودک بتواند آن را در دهان خود فرو برد. در سنین بالاتر دوره نوپایی کودک می‌تواند توپ را بغلتاند، به آن لگد بزند یا آن را پرت کند و این چیزی است که به خصوص پسران علاقه زیادی به آن دارند.

اسباب بازی‌های راندنی

سه‌چرخه‌های کوچک مخصوص کودکان نوپا از جمله این اسباب بازی‌ها هستند. بهتر است از خرید سه‌چرخه‌های الکتریکی صرف نظر کنید زیرا هم گران هستند هم اینکه کودک بیشتر دوست دارد خودش سه‌چرخه را براند.

کاغذ و مداد شمعی غیر سمی قابل شستشو

کودک در این سن علاقه زیادی به نقاشی دارد. بهتر است وقتی که نقاشی می‌کند در کنار او باشید زیرا هم برای ایمنی کودک مناسب‌تر است و هم از نقاشی کردن کل خانه جلوگیری می‌کند!

کتاب‌های مصور با جلد محکم و لبه‌های گرد

کودک از دیدن تصاویر رنگی در کتاب لذت می‌برد.

اسباب بازی‌های موزیکال

کودکان به شنیدن موسیقی علاقه دارند و دوست دارند همزمان با آن آواز بخوانند.

پازل‌های ساده

پازل‌ها ابزار مناسبی هستند که کودک با آن بتواند طعم موفقیت هر چند کوچک را بچشد. حتما پازل‌هایی خریداری نمایید که قطعات کمی دارند و قطعات آنها چوبی و ضخیم چوبی است.

اسباب‌بازی‌های آسیب‌رسان

کلیه اشیاء و اسباب بازی‌های ریز یا اسباب‌بازی‌های که داری اجزای کوچکی مثل باتری، آهنربا و غیره هستند که ممکن است توسط نوزاد قورت داده شوند؛
عروسک‌ها با پرزهایی که به راحتی قابل جدا کردن است؛
اسباب بازی‌های با لبه تیز؛
اسباب‌بازی با رنگ حاوی سرب (Lead Based Paint).

بیشتر بدانید:

اسباب بازی مناسب کودک زیر یک سال

بازی و فعالیت مناسب دوران کودکی

بازی کردن با کودک