آموزش رنگها به کودک

اگر می‌خواهید روز کودک را شاداب‌تر کرده و سلول‌های مغز او را به خوبی بکار بگیرید مطلب زیر را بخوانید. هدف این نیست که به بچه نام رنگ‌ها آموزش داده شود بلکه به او مفاهیم بنیادی رنگ‌ها تعلیم داده می‌شود تا دایره لغات او گسترده‌تر شده، بهتر بتواند با دیگران ارتباط برقرار کرده و قوه خلاقیت خود را بکار گیرد.

اگر می‌خواهید روز کودک را شاداب‌تر کرده و سلول‌های مغز او را به خوبی بکار بگیرید مطلب زیر را بخوانید. هدف این نیست که به بچه نام رنگ‌ها آموزش داده شود بلکه به او مفاهیم بنیادی رنگ‌ها تعلیم داده می‌شود تا دایره لغات او گسترده‌تر شده، بهتر بتواند با دیگران ارتباط برقرار کرده و قوه خلاقیت خود را بکار گیرد.

از غذای کودک کمک بگیرید

به طور کلی هر چه غذا سالم‌تر باشد، خوشرنگ‌تر است پس بهتر است با یک تیر دو نشان بزنید و علاوه بر تامین سلامتی کودک، رنگ‌ها را نیز به او آموزش بدهید. وقتی که به بچه غذا می‌دهید رنگ آن را هم بگویید، مثلا بگویید خیار سبز، پنیر سفید، هویج نارنجی و غیره. اجازه دهید بچه پالت نقاشی خود را مثلا با ترکیب‌کردن مربای توت فرنگی و ماست ایجاد کند. آنها را با هم ترکیب کنید تا رنگ آن صورتی یا ارغوانی بشود و رنگ جدید تولید شده را به کودک بگویید.

نقاشی کنید

برای کودک رنگ خانگی که خیلی ارزان‌تر از رنگ‌های موجود در فروشگاه‌ها تمام می‌شود، تهیه نمایید. فراموش نکنید که مراحل ساختن رنگ، قسمتی از جذابیت کار است. نصف استکان نشاسته ذرت و دو استکان آب را مخلوط کرده و آنقدر بجوشانید تا مخلوط سفت شود. ترکیب سرد شده را در چند ظرف بریزید و به هر میزان که دوست دارید به آنها رنگ خوراکی یا رنگ‌های دیگر اضافه کنید. سپس اجازه دهید کودک رنگ‌ها روی یک تخته گوشت یا شاسی عکس مالیده و شاهکار خود را ایجاد کند! برای آنکه خانه کثیف نشود حتما زیر پای او یک پارچه پهن کنید.

از اشیاء اطراف استفاده کنید

قبل از آنکه به پیاده‌روی بروید بگذارید بچه به انتخاب خود یک برگ کاغذ رنگی بردارد. وقتی که بیرون می‌روید از او بخواهید چیزهایی که همرنگ کاغذ رنگی پیدا می‌کند را به شما نشان دهد. مثلا اگر کاغد رنگی آبی را انتخاب کرد ممکن است آسمان، شلوار جین،‌ استخر و نیسان همسایه را نام ببرد! وقتی که به خانه برمی‌گردید از کودک بخواهید برخی از چیزهایی که دیده را نقاشی کند تا یاد بگیرد رنگ بسیاری از چیزها مشابه است.

با نوارهای رنگی مسابقه دهید

این فعالیت شامل یک فرایند آموزش رنگ به همراه یک مسابقه است که انرژی کودک را به خوبی بکار می‌گیرد. 3 نوار با رنگ‌های مختلف را به انتهای 3 قاشق بلند چوبی ببندید. قاشق‌ها را داخل یک سطل و در فاصله حدود 3 متری از خود قرار دهید. سپس رنگ یکی از نوارها را بگویید و از کودک خود بخواهید قاشق مربوطه را برای شما بیاورد.

چه بچه قاشق درست و چه قاشق نادرست را آورد، او را در آغوش گرفته و تشویق کنید. برای بچه‌های کمی بزرگتر (حدود 5 ساله)، مسابقه را کمی سخت‌تر کنید مثلا بجای گفتن رنگ نوار، بگویید نواری را بیاورد که همرنگ پیراهن او است.

لباس مهمانی بپوشید

حتی کودکان نوپای دو ساله نیز ممکن است برای انتخاب لباس کنجکاو باشند. چه خوب است مفهوم تناسب رنگ‌ها را به کودک آموزش دهید. برای شروع، یک تی شرت و سه شلوار را از کمد در بیاورید. آیا کودک می‌تواند تشخیص دهد کدام شلوار با تی‌شرت تناسب دارد؟ به او نشان دهید چگونه گل‌های سبز تی‌شرت با رنگ سبز شلوار هماهنگی دارند. سپس اجازه دهید کودک خودش شلوار را انتخاب کند. به خاطر داشته باشید که حتی وقتی کودک مفهوم تناسب رنگ را درک می‌کند، تعریف خاص خودش را از شیک بودن دارد.

از جوراب‌های رنگی استفاده کنید

اگر جوراب رنگی دارید، دو سبد لباس با دو رنگ مختلف را روی زمین قرار دهید. از کودک بخواهید جوراب‌های گلوله شده همرنگ آنها را داخل هر کدام بیندازد. حتما به او کمک دهید چون شاید برای او کمی سخت باشد. هر بار که کودک جوراب‌ها را داخل سبد درست می‌اندازد شادی کنید. اجازه ندهید بازی برای او خسته‌کننده شود.

بیشتر بدانید:

آموزش اعداد به کودکان

بازی و فعالیت مناسب دوران کودکی

آموزش اعضای بدن به کودک