تقویت حواس پنجگانه کودک

قبل از ظهور تلویزیون، گوشی و اینترنت جذاب‌ترین تصاویری که برای یک کودک وجود داشت چیزهای بود که از درون پنجره می‌توانست تماشا کند؛ هنوز هم همین است! نگاه کنید: تمام چیزهایی که از پنجره می‌بیند برای او تازگی دارد و برای او خیلی هیجان برانگیز هستند. در این مطلب شیوه نگاه به اطراف از دریچه چشمان کودک و راه‌های تقویت حواس پنجگانه او ذکر شده است.

قبل از ظهور تلویزیون، گوشی و اینترنت جذاب‌ترین تصاویری که برای یک کودک وجود داشت چیزهای بود که از درون پنجره می‌توانست تماشا کند؛ جالب است بدانید هنوز هم همین است! نگاه کنید: تمام چیزهایی که از پنجره می‌بیند برای او تازگی دارد و برای او خیلی هیجان برانگیز هستند. در این مطلب شیوه نگاه به اطراف از دریچه چشمان کودک و راه‌های تقویت حواس پنجگانه او ذکر شده است.

تماشای اشیاء از پنجره

وقتی که به همراه کودک، از داخل پنجره به بیرون نگاه می‌کنید نام چیزهایی که می‌بینید را به او بگویید و در مورد آنها به کودک توضیح دهید: برگ‌های سبز درختان که با وزش باد تکان می‌خورند، ماشین یا اتوبوسی که رد می‌شود، همسایه‌ای که در حال عبور از کنار خانه شما است. در مورد آب و هوا، تغییرات فصل‌ها، همسایگان و افراد ساختمان، حیوانات اهلی و غیر اهلی اطراف محل زندگی خودتان صحبت کنید.

وقتی که تنها حدود نیم ساعت را با فرزند خود برای دیدن اطراف صرف می‌کنید، به او کلمات جدیدی را یاد می‌دهید و کاری می‌کنید که او خانه و جهان اطراف را به دقت تماشا کرده و حس بینایی و شنوایی خود را تقویت نماید. نباید تصور کنید کودک چیزهایی که می‌گویید را اصلا متوجه نمی‌شود. درک او از جهان به تدریج گسترش یافته و دایره لغاتش هم کامل‌تر می‌گردد. اگر خواستید چیزهای جذاب دیگری را از پنجره به کودک نشان دهید اینها را هم امتحان کنید:

وضعیت آب و هوا

بارش باران و برف و حرکت ابرها توجه کودک را به خود جلب می‌کند.

لانه پرندگان

حرکت و جنب و جوش قُمری یا کبوترهای نر و ماده برای برداشتن شاخه‌های کوچک درختان و ساختن لانه و نشستن در لانه روی تخم‌ها، برای کودکان خیلی جذابیت دارد.

گل‌های باغچه

حتی فقط اگر یک گلدان ساده شمعدانی در خانه وجود داشته باشد، به تشخیص رنگ‌ها و تقویت حس بینایی و نیز به دلیل عطری که از گل ساطع می‌شود به تقویت حس بویایی او کمک می‌کند. چه خوب است گل‌هایی را در باغچه بکارید که پروانه‌ها و زنبورهای عسل را به خود جذب می‌کند؛ بچه ها پروانه‌ها را خیلی دوست دارند.

پرچم‌ها

پرچم‌ها و بنرها وقتی که با وزش باد یا نسیم تکان می‌خورند، برای بچه‌ها خیلی جذاب هستند.

بیشتر بدانید:

آموزش اعداد به کودکان

آموزش رنگ‌ها به کودک با چند بازی ساده