روشهای جلوگیری از بارداری

آیا آماده آن هستید که قرص‌های ضد بارداری را کنار گذاشته، چسب‌های ضد بارداری را از بدن خود جدا کرده و اجازه دهید کاندوم‌ها در اتاق خواب شما حسابی گرد و خاک بخورند؟ اگر تصمیم دارید روش‌های جلوگیری را متوقف کنید ادامه مطلب را بخوانید. شما در اسرع وقت می‌توانید برای باردار شدن اقدام کرده و شیوه مناسبی را برای تامین سلامت خود و فرزندتان انتخاب کنید.

آیا آماده آن هستید که قرص‌های ضد بارداری را کنار گذاشته، چسب‌های ضد بارداری را از بدن خود جدا کرده و اجازه دهید کاندوم‌ها در اتاق خواب شما حسابی گرد و خاک بخورند؟ بسیار خوب. اگر تصمیم دارید بعد از جلوگیری طولانی، روش‌های جلوگیری را متوقف کنید ادامه مطلب را بخوانید. شما در اسرع وقت می‌توانید برای باردار شدن اقدام کرده و شیوه مناسبی را برای تامین سلامت خود و فرزندتان انتخاب کنید.

متوقف کردن روش‌های ضد بارداری

قرص‌ها، چسب‌ها و حلقه‌های ضد بارداری

اگر می‌خواهید زمان مناسبی را برای این کار انتخاب کنید بهتر است چند ماه قبل از اقدام برای بارداری مصرف قرص‌ها، چسب‌ها و حلقه‌های ضد بارداری را متوقف کنید تا چرخه قاعدگی دوباره نظم خود را پیدا کند. بعضی از خانم‌ها به محض آنکه اینها را کنار می‌گذارند قدرت باروری آنها احیا می‌شود.

اما بدن بعضی دیگر از خانم‌ها یک یا چند ماه زمان لازم دارد تا تخمک گذاری را دوباره آغاز کند. اگر قبل از آنکه نظم چرخه قاعدگی شما ایجاد شود باردار شدید نگران نباشید؛ به بچه آسیبی وارد نمی‌شود (ضمنا با استفاده از دستگاه سونوگرافی می‌توانید تاریخ تقریبی زایمان را مشخص کنید).

اگر برای شما مهم است که قبل از بارداری چرخه قاعدگی شما مثل قبل منظم شود بعد از متوقف کردن استفاده از اینها، از روش‌های ایجاد مانع (Barrier Methods) مثل کاندوم استفاده کنید. بعد از گذشت چند ماه، قاعدگی شما تنظیم می‌شود.

روش‌های ایجاد مانع (روش دیافراگم ضد بارداری و کاندوم)

کنار گذاشتن این دو روش خیلی آسان است. هر زمان که بخواهید می‌توانید دیگر از دیافراگم یا کاندوم استفاده نکنید. اگر در زمان استفاده از اسپرم کش‌ها (Spermicide) مثلا کاندوم‌ها یا دیافراگم‌هایی که خواص اسپرم کش دارند، باردار شدید نگران نباشید؛ اینها به بچه آسیبی نمی‌رسانند.

آمپول تزریقی دپو پروورا (تزریق پروژسترون)

برای متوقف کردن و قطع استفاده از آمپول دپو پروورا، باید برنامه‌ریزی قبلی انجام شود زیرا 6 ماه تا 1 سال زمان برای احیای تخمک گذاری نیاز است. توصیه می‌شود در مورد بهترین زمان متوقف کردن روش، با پزشک خود مشورت نمایید. ضمنا باید تا زمانی که باروری شما احیا می‌شود از روش‌های دیگر جلوگیری از بارداری مثل کاندوم استفاده نمایید.

روش داخل رحمی IUD

هر زمان که تصمیم گرفتید جلوگیری از بارداری را متوقف کنید، از پزشک خود بخواهید که IUD کار گذاشته شده در داخل رحم را بردارد. بعد از برداشتن IUD، بلافاصله می‌توانید برای بارداری اقدام کنید. معمولا این روش عارضه خاصی ندارد و قدرت باروری به راحتی به حالت قبلی خود باز می‌گردد.

برنامه‌ریزی طبیعی زوجین

مثل همه زوج‌های دیگر، خودتان استاد این کار هستید! تمامی زن و شوهرها بعد از داشتن چندین بار رابطه جنسی متوجه می‌شوند چه زمان بدن خانم آماده بارداری بوده و قدرت باروری او یه بیشترین حد خود می‌رسد. فقط کافی است که عکس حالت قبلی عمل کنید و بجای آنکه در زمان‌هایی که قدرت باروری زیاد است جلوگیری کنید، دقیقا در همان زمان برای بارداری اقدام نمایید. در این مدت، تعداد دفعات رابطه جنسی باید بیشتر شود.

بیشتر بدانید:

ارتباط بارداری با افزایش دفعات رابطه جنسی

راه‌های افزایش قدرت باروری زنان