آمار گسترش بیماری‌های مقاربتی در کشور ما و البته در کل جهان رو به افزایش است. برخی از بیماری‌های جنسی مثل سوزاک و سفلیس نسبت به 10 سال گذشته افزایش بیش از 50 درصدی داشته‌اند...

خطرناک ترین بیماری های مقاربتی

آمار گسترش بیماری‌های مقاربتی در کشور ما و البته در کل جهان رو به افزایش است. برخی از بیماری‌های جنسی مثل سوزاک و سفلیس نسبت به 10 سال گذشته افزایش بیش از 50 درصدی داشته‌اند. کاملا بدیهی است که اگر آگاهی افراد جامعه به ویژه جوانان را نسبت به بیماری‌های مقاربتی بالا ببریم، ممکن است بتوانیم گامی موثر در کاهش انتقال این بیماری‌ها که گاه کشنده هستند، برداریم. با ما همراه باشید تا خطرناک‌‌ترین بیماری‌های مقاربتی را در این مقاله به شما معرفی کنیم.

زگیل تناسلی

بر اساس آمارها می‌توان گفت که در ایران از هر 8 نفر، یک نفر به زگیل تناسلی مبتلا است. متاسفانه زگیل تناسلی یا ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) دامنگیر بسیاری از جوانان کم سن و سال هم شده است. در حال حاضر توصیه می‌شود که به کودکان بالاتر از 12 سال واکسن گارداسیل جهت پیشگیری تزریق شود. زگیل تناسلی می‌تواند همراه با علامت یا کاملا بدون علامت باشد. نحوه انتقال این بیماری از تماس پوست با پوست آلوده به اچ پی وی است و این تماس معمولا فقط در رابطه جنسی رخ می‌دهد.

سویه‌های مختلفی از HPV وجود دارند که کاملا بی‌خطر بوده و هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کنند. اما برخی از سویه‌های آن بسیار خطرناک هستند. زگیل تناسلی در زنان ممکن است به سرطان دهانه رحم منجر شود و به طور کلی می‌توان گفت که ظهور آن در بدن زنان پرخطرتر از مردان است. در مردان، زگیل تناسلی می‌تواند به سرطان آلت تناسلی یا سرطان مقعد منجر شود اما این سرطان‌ها نسبت به سرطان دهانه رحم چندان شایع نیستند. خرید برخی محصولات جنسی مثل کاندوم می‌تواند در پیشگیری از زگیل تناسلی تا حدودی موفقیت‌آمیز باشد.

زگیل تناسلی

تبخال تناسلی

یکی از مسری‌ترین بیماری‌های مقاربتی، تبخال تناسلی است که دو نوع ویروس دارد:

  • هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1)
  • هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2)

هر دوی این ویروس‌ها از راه جنسی منتقل می‌شوند. همان تبخال‌هایی که در دهان به وجود می‌آیند، می‌توانند در ناحیه تناسلی یا مقعد ایجاد شده و تبخال تناسلی را به وجود آورند. تبخال تناسلی برای زنان باردار می‌تواند بسیار خطرناک باشد زیرا به ویژه در سه ماهه نخست بارداری احتمال ابتلای جنین به آن (در صورت آلوده بودن مادر) بسیار بالا می‌رود. خرید کاندوم و استفاده از آن می‌تواند احتمال ابتلا به تبخال تناسلی را کاهش دهد. با این حال تنها راه مطمئن برای پیشگیری از این بیماری این است که با فرد آلوده به ویروس تبخال تناسلی رابطه جنسی برقرار نکنید.

سفلیس

سفلیس یک عفونت ناشی از باکتری است که از طریق رابطه جنسی انتقال می‌یابد. این بیماری اغلب به صورت زخم در ناحیه تناسلی یا دهان نمایان می‌شود که بدون درد است. تماس مستقیم با هر یک از این زخم‌‌ها سبب انتقال سفلیس به فرد دیگر می‌شود. همچنین سفلیس می‌تواند در دوران بارداری و زایمان و گاهی از طریق شیردهی به جنین یا نوزاد منتقل گردد. ممکن است فردی سال‌ها به عفونت سفلیس مبتلا باشد، اما هنوز هیچ علامتی مشاهده نشود.

بیماری سفلیس اگر درمان نشود، می‌تواند به قلب، مغز یا سایر اندام‌ها آسیب رسانده و تهدید کننده زندگی باشد. سفلیس اگر در مراحل اولیه باشد، به خوبی قابل درمان است. به همین دلیل لازم است که به محض مشاهده علائم سفلیس، به پزشک مراجعه شود. همه بانوان باردار باید در اولین معاینه قبل از زایمان نیز آزمایش سیفلیس را انجام دهند.

سفلیس

هپاتیت

هپاتیت انواع مختلفی دارد. هپاتیت‌های B و C می‌توانند از راه جنسی منتقل شوند. همچنین راه‌های دیگری هم برای انتقال وجود دارد مثل استفاده از سوزن‌های مشترک جهت تزریق. به منظور پیشگیری از برخی انواع بیماری هپاتیت، می‌توان واکسن آن را طی چند مرحله دریافت کرد. این بیماری جنسی در صورت عدم درمان می‌تواند موجب آسیب کبدی شدید و در نهایت مرگ شود.

هپاتیت بیشتر از طریق خون، مایع منی یا دیگر مایعات بدن از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد. بهتر است در رابطه جنسی حتما از کاندوم استفاده شود. کاندوم نه تنها از انتقال بیماری‌های مقاربتی و وقوع بارداری ناخواسته جلوگیری می‌کند بلکه انواع مختلفی دارد که با اهداف مختلف می‌توان از آنها استفاده کرد. مثلا خرید کاندوم تاخیری می‌تواند در جلوگیری از انزال زودرس موثر باشد.

سوزاک؛ از خطرناک ترین بیماری های مقاربتی

شواهد تاریخی نشان می‌دهد که بیماری سوزاک سابقه‌ای دیرینه دارد؛ به طوری که 100 سال قبل از میلاد مسیح، ارتش روم را گرفتار مشکلات بسیار کرده است. این بیماری یک سویه مقاوم به آنتی بیوتیک دارد که به طور فزاینده‌ای درمان را دشوار می‌سازد. باکتری سوزاک بیشتر در نواحی گرم و مرطوب بدن مثل مجرای ادرار، چشم، گلو، واژن، مقعد و دستگاه تناسلی رشد می‌کند.

از جمله علائم شایع سوزاک، ترشحات تناسلی و احساس سوزش یا درد در هنگام ادرار است. زنان مبتلا به سوزاک که این بیماری در آنها درمان نشده است، ممکن است به بیماری التهابی لگن مبتلا شوند که اگر برای آن هم درمان مناسبی صورت نگیرد، منجر به ناباروری و مرگ خواهد شد.

ایدز

با وجود همه تلاش‌هایی که برای درمان ایدز صورت گرفته است، در حال حاضر هیچ نوع درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. داروهای ضد ویروس که برای مبتلایان به HIV تجویز می‌شوند، تا پایان عمر به طور منظم باید مصرف شوند تا از پیشرفت بیماری ممانعت به عمل آورند. HIV که در نهایت می‌تواند به ایدز منجر شود، یک نوع بیماری مقاربتی است که سیستم ایمنی را تضعیف کرده و در صورت عدم درمان، می‌تواند به شدت تهدید کننده زندگی باشد.

HIV می‌تواند از طریق تماس جنسی، تزریق خون آلوده یا استفاده از سوزن‌های مشترک هنگام تزریق مواد مخدر از فرد آلوده منتقل شود. در مراحل اولیه اچ آی وی، فرد ممکن است علائمی مثل تب، متورم شدن غدد، دردهای عضلانی یا خستگی شدید را حس کند که 2 تا 4 هفته ادامه دارند. سپس ممکن است فرد آلوده، تا چندین سال هیچ علائمی نداشته باشد. ایدز در مراحل پایانی، سیستم ایمنی را چنان ضعیف می‌کند که دیگر توانایی مقابله با هیچ عفونتی را نداشته و به راحتی فرد را از پا درمی‌آورد.

ایدز

کلامیدیا

کلامیدیا یک عفونت باکتریایی است که یک بیماری مقاربتی به حساب آمده و گاه می‌تواند هیچ علامتی نداشته باشد یا با سوزش در هنگام ادرار و ترشحات غیر طبیعی از دستگاه تناسلی همراه باشد. مانند سوزاک، کلامیدیا می‌تواند منجر به عفونت التهابی لگن در زنان شده و ناباروری یا مشکلات دیگر را به دنبال داشته باشد. کلامیدیا با مصرف آنتی بیوتیک قابل درمان است.

سخن نهایی

خطرناک ترین بیماری های مقاربتی را در این مقاله به شما معرفی کردیم. برای پیشگیری از برخی از این بیماری‌ها می‌توان واکسن تزریق کرد. استفاده از کاندوم نیز می‌تواند در جلوگیری از انتقال بیماری های مقاربتی مفید باشد؛ به شرط آنکه نحوه استفاده صحیح از کاندوم را بدانید. اگر روی لینک زیر کلیک کنید، آموزش مرحله به مرحله استفاده از کاندوم را خواهید دید:

https://mosbatesabz.com/mag/how-to-use-condoms/