داروهای سرماخوردگی در بارداری

بعضی از مواد موجود در قرص‌های سرماخوردگی در بارداری بی خطر و بعضی دیگر دارای خطر بوده و نباید مصرف شوند. بیشتر قرص‌های سرماخوردگی برای برطرف کردن چند علامت سرماخوردگی، تهیه می‌شوند یعنی ترکیبی از چند دارو هستند. هر چند که می‌توانید این داروها را جداگانه هم تهیه نمایید.

بعضی از مواد موجود در قرص‌های سرماخوردگی در بارداری بی خطر و بعضی دیگر دارای خطر بوده و نباید مصرف شوند. بیشتر قرص‌های سرماخوردگی برای برطرف کردن چند علامت سرماخوردگی، تهیه می‌شوند یعنی ترکیبی از چند دارو هستند. هر چند که می‌توانید این داروها را جداگانه هم تهیه نمایید.

قرص سرماخوردگی معمولا دارای آنتی هیستامین برای کاهش علائم آلرژی و کمک به خواب بهتر، ضد سرفه برای کاهش سرفه، اکسپتورانت برای رقیق کردن خلط، دکونژستانت برای تسکین آب ریزش بینی و مسکن برای کاهش درد.

نکات مهم برای مصرف دارو در بارداری

به خاطر داشته باشید که هیچ دارویی برای هیچ فردی 100 درصد ایمن نیست پس قبل از استفاده از هر دارویی (به خصوص) در دوران بارداری باید با پزشک مشورت نمایید. هرگز بیش از میزان تجویز یا توصیه شده دارو مصرف نکنید. تا حد ممکن در سه ماهه اول بارداری دارو مصرف نکنید چون جنین تازه شکل گرفته و بدن او آسیب پذیرتر است.

داروهای سرماخوردگی مجاز و کم خطر در بارداری کدامند؟

آنتی هیستامین‌های شامل برومفنیرامین، لوراتادین، کلورفنیرامین، دوکسی لامین، برومفنیرامین، فنیندامین، فنیرامین، تریپرولیدین و دیفن هیدرامین در بارداری کم خطر محسوب می‌شوند. اما به خصوص دوکسی لامین و دیفن هیدرامین باعث خواب آلودگی می‌شود.

شربت گایافنزین اکسپکتورانت خلط را در مجرای تنفسی رقیق کرده و باعث سرفه بهتر خلط می‌شود. نتایج یک مطالعه خطر  فتق کشاله ران را برای جنین نشان می‌دهد اما مطالعات دیگر آنرا تایید نکرده است. با وجود آنکه بهتر است در بارداری اصلا هیچ دارویی مصرف نکنید اما گاهی پزشک به دلایل چربش مزایای دارو نسبت به معایب آن، آنرا تجویز می‌نماید.

در یک مطالعه بر روی رویان جوجه مشخص شد داروی ضد سرفه به نام دکسترومتروفان باعث نقص‌های مادرزادی می‌شود. اما این مطالعه کاستی‌های زیادی داشت. در سایر مطالعاتی که بهتر انجام شده هیچ نوع نقص مادرزادی گزارش نشده است.

داروی بی حسی موضعی به نام بنزوکائین با دکسترومتروفان ترکیب می‌شود و برای درمان گلودرد و التهاب گلو استفاده می‌شود. بنزوکائین وارد جریان خون نمی‌شود بنابراین برای جنین خطر زیادی ایجاد نمی‌کند.

خوشبختانه، استامینوفن که برای کاهش درد و کم کردن تب استفاده می‌شود به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است. اگر به اندازه دوز تعیین شده توسط پزشک مصرف شود خطر آن در بارداری کم است.

داروهای سرماخوردگی غیر مجاز و ممنوع در بارداری کدامند؟

بهتر است دوژستانت‌هایی مثل فنیلفرین و سودوفدرین را به خصوص در 13 هفته اول بارداری مصرف نکنید چون در چند مطالعه خطر نقص‌های مادرزادی در مورد آنها ذکر شده است.

با وجود آنکه خطر آن زیاد نیست اما بهتر است احتیاط کنید. از سه ماهه دوم بارداری به بعد اگر پزشک آنها را تجویز کند با توجه به آنکه خطر دارو در این دوره کمتر می‌شود می‌توانید آنها را مصرف کنید. اما استفاده از آنها در این دوره هم باید محدود باشد چون جریان خون به سمت جفت را کم می‌کند.

همچنین نباید مسکن‌هایی مثل سدیم سالیسیلات، ناپروکسن، ایبوپروفن، آسپرین و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را مصرف نمایید (به خصوص در سه ماهه سوم بارداری).

ضمنا در بعضی از کشورها بعضی از شربتهای سرماخوردگی دارای الکل هستند. پس باید توضیحات روی بسته بندی را بخوانید که «alcohol-free» باشد (مصرف الکل در بارداری به دلیل خطرات زیادی که دارد به کلی ممنوع است).

بیشتر بدانید:

سرماخوردگی در بارداری

مصرف آنتی بیوتیک در بارداری واقعا خطر دارد؟

مصرف سفیکسیم در بارداری مجاز است یا واقعا خطر دارد؟