تپش قلب در بارداری

وقتی که باردار می‌شوید تغییرات زیادی در بدن شما به وجود می‌آِید. در کنار بعضی از تغییرات محسوس مثل جلو آمدن شکم، اتفاقات دیگری هست که زیاد به چشم نمی‌آید. یکی از این موارد، افزایش میزان خون در بدن است. این افزایش حجم خون در بدن باعث می‌شود قلب فرد باردار 25 درصد از حالت عادی سریع‌تر بتپد! افزایش ضربان قلب نیز گاهی به صورت تپش نمایان می‌شود.

وقتی که باردار می‌شوید تغییرات زیادی در بدن شما به وجود می‌آِید. در کنار بعضی از تغییرات محسوس مثل جلو آمدن شکم، اتفاقات دیگری هست که زیاد به چشم نمی‌آید. یکی از این موارد، افزایش میزان خون در بدن است. این افزایش حجم خون در بدن باعث می‌شود قلب فرد باردار 25 درصد از حالت عادی سریع‌تر بتپد!

افزایش ضربان قلب نیز گاهی به صورت تپش نمایان می‌شود. در نتیجه این اتفاق خانم باردار حس می‌کند که قلب او چنان تند می‌زند که انگار دارد از سینه جدا می‌شود.

تپش قلب در بارداری می‌تواند نرمال و بی خطر باشد. اما در برخی موارد ممکن است به معنای وجود مشکلی جدی‌تر که پنهان است، باشد. در ادامه در مورد این مشکلات بحث شده است.

تاثیر بارداری بر قلب

وقتی که جنین در بدن شما در حال رشد است قلب کارهای زیادی دارد که انجام دهد! جریان خون توسط قلب باید افزایش یابد تا خون مورد نیاز برای رشد و تکامل کودک فراهم شود.

در سه ماهه دوم بارداری، رگ‌های خون بدن شما گشادتر و بزرگتر می‌شود. در نتیجه فشار خون تا حدودی کاهش پیدا میکند. در سه ماهه سوم بارداری، حدود 20 درصد خون بدن شما وارد رحم می‌شود. آنجا که خون بیشتری در بدن شما وجود دارد قلب باید سریع‌تر کار کند تا بتواند خون را در بدن پمپاژ نماید. در نتیجه 10 تا 20 بار بیشتر می‌تپد. وقتی که قرار است قلب تندتر کارکند بروز برخی اختلالات محتمل است. یکی از اینها ریتم نامنظم و تپش قلب است. مطمئنا تپش قلب در بارداری موضوع سرگرم‌کننده‌ای نیست اما معمولا بی خطر است.

علائم و علت‌های تپش قلب

تپش قلب در خانم‌های باردار به صورت‌های مختلفی نمایان می‌شود. بعضی از آنها احساس ضعف و ناراحتی کرده و سنگین کار کردن قلب را دارند. بعضی حس می‌کنند قلب در حال تپش سریع است. ‌احساس تپش قلب به هر صورت که باشد علت‌های بالقوه تپش قلب در بارداری شامل موارد زیر است:

  • اضطراب یا استرس؛
  • اثر افزایش حجم خون؛
  • خوراکی‌های مثل نوشیدنی‌های دارای کافئین؛
  • داروهای سرماخوردگی و آلرژی دارای سودوفدرین؛
  • اختلال قلبی مثل فشار خون ریوی یا بیماری سرخرگ کرونری؛
  • آسیب قلبی ناشی از بارداری قبلی؛
  • یک بیماری نهفته مثل بیماری تیروئید.

گاهی تشخیص بیماری قلبی نهفته در بارداری مشکل است زیرا علائم بیماری قلبی شبیه علائم بارداری هستند. بعضی از این علائم خستگی، تنگی نفس و ورم بدن هستند.

چه زمانی باید به پزشک اطلاع داد؟

در طول دوران بارداری، تعداد مراجعات شما به پزشک افزایش پیدا می‌کند به طوری که نزدیک به تاریخ زایمان تقریبا به هر هفته یک بار می‌رسد. اما اگر حس می‌کنید به طور منظم دچار تپش قلب می‌شوید، اگر زمان تپش قلب شما طولانی‌تر یا تپش قلب شما شدیدتر شده است، به پزشک اطلاع دهید.

علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد بلافاصله باید به دنبال درمان باشید:

  • مشکلات تنفسی و تنگی نفس؛
  • درد در ناحیه سینه؛
  • سرفه خونی؛
  • ضربان قلب نامنظم؛
  • ضربان قلب سریع؛
  • تنگی نفس با/بدون انجام فعالیت.

تشخیص تپش قلب

فرایند تشخیص تپش قلب با بررسی سابقه بیماری آغاز می‌شود. اگر قبلا تپش قلب یا سایر اختلالات قلبی داشته‌اید، یا در خانواده شما سابق تپش قلب وجود داشته است بهتر است به پزشک اطلاع دهید.

ممکن است پزشک برای بررسی دقیق‌تر تست‌های زیر را انجام دهد:

  • الکتروکاردیوگرافی که فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت می‌کند؛
  • هولتر مانیتورینگ که ضربان قلب شما را در طی 24 تا 48 ساعت تحت نظر می‌گیرد؛
  • آزمایش خون برای بررسی اختلالات عملکرد تیروئید و عدم تعادل الکترولیت.

ممکن است بر مبنای جواب این آزمایش‌ها، آزمایش‌های دیگری هم تجویز شود.

درمان تپش قلب

اگر تپش قلب باعث ایجاد علائم ناگوار نشده و به نظر نمی‌رسد که به علت یک اختلال حاد به وجود آمده باشد معمولا پزشک درمان خاصی را دنبال نمی‌کند. معمولا بعد از زایمان شرایط قلب به حالت عادی خود بر می‌گردد.

اگر پزشک بخواهد داروی خاصی تجویر کند حتما عوارض آنرا در نظر می‌گیرد (معمولا در سه ماهه اول بارداری که اندام جنین در حال شکل گیری است دارو تجویز نمی‌شود). اگر تپش قلب در نتیجه یک آریتمی قلبی حاد یا ریتم نامنظم قلب به وجود آمده باشد پزشک از روش به نام کاردیوورژن استفاده می‌کند. در نتیجه این روش، ریتم قلب به حالت عادی خود بر می‌گردد.

بیشتر بدانید:

فشار خون در بارداری و راه‌های کنترل آن

احساس خستگی در بارداری