واکسیناسیون کودک

اغلب کودکان از واکسن‌زدن و حتی ملاقات پزشک هراس دارند. با وجود آنکه جیغ زدن کودک در زمان واکسن خیلی عذاب‌آور و ناراحت‌کننده است اما واکسیناسیون یکی از مهمترین اقداماتی است که باید برای تامین سلامتی کودک انجام شود. وقتی که بر اساس زمان‌بندی کارت مراقبت کودک برای واکسن کودک وقت قبلی تعیین کردید نکات زیر را بخوانید تا روند واکسیناسیون آسان‌تر شود.

اغلب کودکان از واکسن‌زدن، آمپول زدن و حتی ملاقات پزشک هراس دارند. با وجود آنکه جیغ زدن کودک در زمان واکسن خیلی عذاب‌آور و ناراحت‌کننده است اما واکسیناسیون یکی از مهمترین اقداماتی است که باید برای تامین سلامتی کودک انجام شود. وقتی که بر اساس زمان‌بندی کارت مراقبت کودک برای واکسن کودک وقت قبلی تعیین کردید نکات زیر را روند تا فرایند واکسیناسیون برای شما و کودک آسان‌تر شود.

از قبل آماده شوید

قبل از مراجعه به مرکز بهداشت یا هر مرکز درمانی دیگر برای واکسن زدن، برنامه کامل واکسیناسیون کودک را مطالعه نموده و سوالات خود را به دقت یادداشت نمایید. اگر قصد دارید با پزشک جدیدی ملاقات کنید حتما سوابق واکسیناسیون کودک را همراه داشته باشید. این اطلاعات برای ثبت نام کودک در مهد کودک، بعضی کلاس‌های آموزشی، مسافرت به خارج و غیره نیز لازم است. می‌توانید علاوه بر کارت مراقبت کودک، یک فایل دیجیتالی ازاین اطلاعات تهیه و نگهداری نمایید.

به کودک واقعیت را بگویید

اگر صاحب یک کودک نوپا یا خردسال هستید، با او صادق باشید و به او در مورد واکسن و آمپول توضیح دهید. به او بگویید درد نیشگون‌مانند آمپول بعد از چند ثانیه تمام می‌شود. اگر کودک خواهر یا برادر بزرگتری نیز دارد از آنها بخواهید با او در مورد واکسن صحبت کنند و به او بگویند که واکسن چیز بدی نیست و برای سلامتی او مفید است. فراموش نکنید که باید با کودک در مورد واکسن صبح روزی که قرار است واکسن بزنید یا روز قبل آن صحبت کنید. نباید این کار را چند روز قبل از آن انجام دهید زیرا بچه دچار اضطراب خواهد شد.

سوالات خود را بپرسید

در مطب دکتر خجالتی نباشید و سوالات خود را بپرسید: علائمی که کودک در روز واکسیناسیون و روزهای بعد از آن مشاهده می‌کند چیست؟ نشانه‌های واکنش حاد بدن کودک به واکسن چیست؟ چه داروهایی برای تسکین درد کودک به او داده شود؟

کودک را درست نگهدارید

به صورت کلی، نه باید بچه را طوری بگیرید که سر بخورد و فرار کند نه طوری که به او احساس اضطراب دست بدهد. اگر می‌خواهید برای کودک نوپا روی پای او واکسن بزنید بنشینید و او را روی پای خود بگذارید به طوری که پهلوی او به سمت شما قرار گیرد. بازوی خود را به دور او حلقه کنید و بازوی او را نگهدارید. می‌توانید پاهای او را به آرامی بین پاهای خود نگهدارید.

اگر کودک خردسال است، او را روی پای خود بنشانید به طوری که صورت آنها به سمت پزشک باشد پاهای او را بین پاهای خود نگهدارید به طوری که کودک نتواند به طوری ناگهانی تکان بخورد. همچنین می‌توانید خودتان بنشینید و او را ایستاده نگهدارید به طوری که صورت او به سمت پزشک باشد.

کاری کنید که واکسیناسیون آسان‌تر انجام شود

در زمان تلقیح واکسن فرزند خود را در آغوش بگیرید و به آرامی با او صحبت کنید یا برای او آواز بخوانید. لبخند بزنید و با کودک تماس چشمی داشته باشید تا او بجای نگاه کردن به سوزن به چشمان شما نگاه کند. به کودک اسباب بازی، کتاب، یا سایر چیزهای مورد علاقه‌اش را بدهید تا حواسش پرت شود.

اگر کودک شما شیرخوار است بلافاصله بعد از واکسن به او شیر بدهید تا احساس آرامش پیدا کند. وقتی به کودک شیر می‌دهید تماس پوستی شما با او و مزه شیرین شیر، درد را به سرعت تسکین می‌دهند.

بعد از واکسن به کودک آرامش بدهید

بهترین راه برای آرام‌کردن کودک بعد از واکسن آن است که با صدای آرام برای او آواز بخوانید. به او بگویید که می‌دانید واکسن درد دارد اما به او افتخار می‌کنید که توانست واکسن بزند. اگر کودک شیرخوار میل دارد، به او از سینه خود یا با شیشه، شیر بدهید. هرگز بعد از واکسیناسیون، کودک را سرزنش یا شرمنده نکنید. حتی اگر او پر سر و صداترین کودک در زمان واکسن‌‌زدن بوده کاری نکنید که آن را باور کند! به او بگویید که خیلی شجاع بوده و دفعه بعد نیز شجاع‌تر خواهد شد.

عوارض جانبی بعد از واکسن را کنترل کنید

بدن اغلب کودکان نسبت به واکسن واکنش‌هایی مثل درد در ناحیه تلقیح، جوش یا تب نشان می‌دهد. اما اینها معمولا نرمال هستند و تا چند روز آینده برطرف خواهند شد. برای تسکین درد از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید. اگر پزشک اجازه می‌دهد می‌توانید از قطره استامینوفن و سایر مسکن‌های مجاز استفاده کنید. مطمئن شوید که کودک به اندازه کافی مایعات خورده است. در صورت مواجهه با هر مورد نگران‌کننده، حتما با پزشک، مشورت نمایید.

بیشتر بدانید:

واکسیناسیون کودک

تب کودک، علائم و میزان جدی‌بودن

گریه کودک و شیوه‌های آرام کردن او