واکسیناسیون کودک

در حال حاضر واکسیناسیون کودک برای والدین موضوعی بدیهی و اجتناب ناپذیر است. اما اگر در موعد واکسیناوسیون کودک بیمار شود والدین نمی‌دانند واکسن زدن یا نزدن کدامیک برای کودک مناسب‌تر است.

در حال حاضر واکسیناسیون کودک برای والدین موضوعی بدیهی و اجتناب ناپذیر است. اما اگر در موعد واکسیناوسیون کودک بیمار شود والدین نمی‌دانند واکسن زدن یا نزدن کدامیک برای کودک مناسب‌تر است.

مکانیزم عملکرد واکسن چیست؟

وقتی که بدن کودک دچار عفونت می‌شود سیستم ایمنی از طریق آنتی بادی‌ها با میکرب عامل عفونت مقابله می‌کند. اگر بدن دوباره با آن میکرب مواجه شود آنتی بادی‌ها به سرعت سراغ میکرب‌ها می‌روند.

همین اتفاق در مورد واکسن می‌افتد. کودک بعد از واکسیناسیون دچار بیماری نمی‌شود بلکه در مقابل آن مصون می‌گردد. این ایمنی باید بلند مدت و گاهی برای کل عمر باشد.

آیا واکسن کودک در هنگام سرماخوردگی باید انجام شود؟

واکسن مقدار کمی باکتری یا ویروس در خود دارد. بنابراین بدن می‌تواند بیماری که چند روز قبل شروع شده و الان هم خفیف است را همراه با واکسیناسیون مدیریت کند. واکسن معمولا بیماری خفیف را تشدید نمی‌کند. اگر کودک چند روز قبل از واکسیناسیون کودک سرماخوردگی شده باشد بدن او از قبل با عفونت مقابله کرده است. بنابراین اگر بیماری او خفیف است مثلا سرفه می‌کند اما شدید نیست یا سرماخوردگی معمولی بدون تب دارد می‌توانید با صلاحدید پزشک واکسن بزنید.

اما مثل هر داروی دیگری واکسن هم عوارض جانبی دارد. مثلا تب خفیف یا ورم ناحیه تزریق واکسن. اینها خیلی زود بر طرف می‌شود. از پزشک بخواهید در مورد دادن مسکن بعد از واکسن شما را راهنمایی کند.

بهتر است اگر بچه تب دارد یا ناخوش احوال است واکسیناسیون را به زمان دیگری موکول کنید. وقتی که کودک دچار سرماخوردگی یا بیماری مشابه شده بدن او نباید با عفونت‌های دیگری هم بجنگد.

اگر در روز واکسیناسیون کودک ناخوش شده بهتر است تا بهتر شدن حال او صبر کنید و واکسیناسیون را به چند روز بعد موکول نمایید.

آیا واکسیناسیون کودکان مبتلا به آسم یا اگزما باید انجام شود؟

اگر کودک دچار آسم یا اگزما است نیازی نیست واکسیناسیون را به تعویق بیاندازید.

آیا کودکانی که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند می‌توانند واکسن بزنند؟

واکسن تداخل دارویی با آنتی بیوتیک ندارد. همانطور که گفته شد اگر بیماری کودک شدید است بهتر است برای تزریق واکسن صبر کنید اما اگر خفیف است با صلاحدید پزشک می‌توانید واکسن بزنید.

در چه شرایط کودک نباید واکسن بزند؟

کودکانی که بیماری متوسط یا شدید دارند باید تا زمان بهبود واکسن نزنند. اگر کودک شرایط زیر را داشته باشد ممکن است واکسیناسیون بعضی از واکسن‌ها برای او انجام نشود:

  • بیماری مزمن (مثل سرطان)
  • ضعیف شدن دستگاه ایمنی (مثل آنهایی که شیمی درمانی می‌کنند یا بعد از پیوند اعضا داروهای خاصی مصرف می‌کنند)
  • اگر نسبت به واکسن‌های قبلی علائم آلرژیک شدید داشته‌ است.

اگر کودک شما دچار بیماری است در مورد زمان تزریق واکسن از پزشک راهنمایی بخواهید.