آسم در بارداری

وقتی که متوجه می‌شوید باردار شده‌اید با وجود آنکه این خبر خیلی خوشحال‌کننده است اما ممکن است استرس نیز سراغ شما بیاید. این استرس برای زنان مبتلا به آسم طبیعتا بیشتر است. ممکن است موجب تنگی نفس بشود. ضمنا در دوران بارداری مصرف داروها باید محدود شود. آیا مصرف داروهای آسم بر سلامتی جنین تاثیرگذار است.

وقتی که متوجه می‌شوید باردار شده‌اید با وجود آنکه این خبر خیلی خوشحال‌کننده است اما ممکن است استرس نیز سراغ شما بیاید. این استرس برای زنان مبتلا به آسم طبیعتا بیشتر است. آنها شنیده‌اند که بارداری ممکن است موجب تنگی نفس بشود. ضمنا در دوران بارداری مصرف داروها باید محدود شود. اولین سوالی که به ذهن آنها می‌آید آن است که آیا مصرف داروهای آسم بر سلامتی جنین تاثیرگذار است.

سوال دیگری که اغلب زنان مبتلا به آسم با آن مواجه هستند آن است که آیا شرایط خاص آنها موجب بروز اختلالاتی در بارداری می‌شود یا اینکه برعکس بارداری وضعیت آسم را بدتر می‌کند (به خصوص وقتی که بدن آنها باید اکسیژن مورد نیاز 2 نفر را تامین نماید).

آیا آسم بر سلامت مادر و جنین در بارداری موثر است؟

تمامی این نگرانی‌ها قابل درک است زیرا وقتی که آسم به طور کامل مداوا نشده باشد یک بیماری غیر قابل پیش بینی خواهد بود. نتیجه یک پژوهش که در مجله مطالعات مامایی و بیماری‌های زنان آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد در 30 درصد موارد، آسم کنترل نشده در دوران بارداری بدتر می‌شود.

در این حالت خطر ابتلا به مسمومیت بارداری (پره اکلامپسی) و فشارخون بالا برای مادر و وزن کم برای جنین افزایش می‌یابد. اما جای تعجب است که علائم آسم در خصوص 25 درصد زنان باردار بهبود پیدا می‌کند.

پزشکان هنوز نمی‌دانند چرا بیماری آسم در بعضی از بارداری‌ها حادتر شده و در بعضی دیگر بهبود پیدا می‌کند. آنچه که برای آنها مسلم است آن است که اگر بیماری آسم به خوبی مدیریت شود خطر ایجاد اختلال در بارداری چه برای مادر و چه برای جنین کاهش پیدا می‌کند.

یک خانم باردار مبتلا به آسم چه اقداماتی را باید انجام دهد؟

اگر مبتلا به آسم هستید و باردار شده‌اید باید بیماری خود را باید بهترین شکل ممکن تحت کنترل نگه دارید. حتما به متخصص آلرژی یا ایمونولوژی که زیر نظر او قرار دارید باردار شدن خود را اطلاع دهید. از پزشک متخصص زنان هم که در دوران بارداری با او ملاقات می‌کنید بخواهید در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید و اثر آنها بارداری و سلامت جنین به شما توضیح بدهد.

به طور کلی داروهای استنشاقی و اسپری‌ها در دوران بارداری خطر چندانی ندارند اما داروهای به شکل قرص گاهی باعث ایجاد اختلال در بارداری می‌شوند. حتما تمامی داروهای خود را با پزشک چک کنید. وقتی که پزشک همه چیز را برای شما توضیح داد مهمترین کاری که باید انجام دهید آن است که از عواملی که باعث تحریک آسم می‌شوند دوری کنید.

مهمترین این عوامل کنه، گرد و غبار، پرز و موی حیوانات، کپک، دود سیگار، ورزش و تمرین و تغییر زیاد دمای هوا هستند. به طور منظم با پزشک آسم خود ملاقات کنید. اگر بیماری آسم در 40 هفته بارداری به خوبی کنترل شود تنفس برای شما در بارداری و در زمان زایمان آسان خواهد بود و می‌توانید سلامت خود و جنین را تامین نمایید.

بیشتر بدانید:

تنگی نفس در بارداری

ترک سیگار در زمان اقدام برای بارداری