تنبلی تخمدان و بارداری

یکی از شایع‌ترین علل ناباروری و باردار نشدن سندروم تخمدان پلی کیستیک (تنبلی تخمدان) است. این یک مشکل هورمونی است که باعث اختلال در دستگاه تناسلی می‌شود. وقتی که دچار تنبلی تخمدان باشید تخمدان‌های شما بزرگتر از حالت نرمال است. تخمدان‌های بزرگ دارای کیست‌های کوچک زیادی و تخمک‌های نابالغ است.

یکی از شایع‌ترین علل ناباروری و باردار نشدن سندروم تخمدان پلی کیستیک (تنبلی تخمدان) است. این یک مشکل هورمونی است که باعث اختلال در دستگاه تناسلی می‌شود. وقتی که دچار تنبلی تخمدان باشید تخمدان‌های شما بزرگتر از حالت نرمال است. تخمدان‌های بزرگ دارای کیست‌های کوچک زیادی و تخمک‌های نابالغ است.

تفاوت‌های هورمونی ناشی از تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان باعث می‌شود بدن آندروژن‌های بزرگتر از نرمال تولید کند. اینها هورمون‌های مردانه تلقی می‌شوند چون میزان هورمون آندروژن در بدن مردان بیشتر از زنان است. اندروژن در رشد اندام‌های جنسی مرد و سایر خصوصیات مردانه اهمیت دارد. در بدن زنان، اندروژن معمولا به استروژن تبدیل می‌شود.

مسائل تخمک گذاری که تنبلی تخمدان ایجاد می‌کند چیست؟

آندروژن زیاد با رشد تخمک‌ها و آزاد شدن عادی تخمک‌ها که تخمک گذاری نامیده می‌شود، تداخل دارد. اگر تخمک سالم آزاد نشود نمی‌تواند توسط اسپرم بارور شده و بارداری اتفاق نمی‌افتد. تنبلی تخمدان باعث فقدان قاعدگی یا پریودی نامنظم می‌شود. این یکی از اولین علائم تنبلی تخمدان است.

تنظیم پریود برای زنان دچار تنبلی تخمدان چگونه انجام می‌شود؟

خوشبختانه، راه‌هایی وجود دارد که زنان مبتلا به تنبلی تخمدان هم می‌توانند باردای سالمی داشته باشند. ممکن است پزشک داروهای جلوگیری تجویز نماید که شامل هورمون‌های مصنوعی استروژن و پروژستین باشد. در اثر این داروها سیکل قاعدگی از طریق کم کردن تولید اندروژن تنظیم می‌شود.

اگر نتوانید قرص ترکیبی کنترل بارداری را تحمل کنید پزشک ممکن است قرص فقط شامل پروژستین را تجویز نماید. این قرص 2 هفته از ماه و به مدت 1 تا 2 ماه مصرف می‌شود. کاربرد دیگر آن در تنظیم پریودی است.

چه داروهایی به تخمک گذاری کمک می‌کنند؟

زمانی که قرص جلوگیری برای تنبلی تخمدان مصرف می‌شود نمی‌توانید باردار شوید. اما اگر بخواهید به منظور باردار شدن تخمک گذاری داشته باشید بعضی از داروها به شما کمک می‌کنند:

کلومیفن

کلومیفن دارویی ضد استروژن است که در شروع سیکل قاعدگی مصرف می‌شود.

متفورمین

اگر کلومیفن باعث تخمک گذاری نشود ممکن است داروی دیابت به نام متفورمین تجویز شود.

داروی ترکیبی

اگر کلومیفن و متفورمین جواب ندهد پزشک دارویی شامل هورمون تحریک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینی کننده (LH) تجویز می‌کند. این دارو تزریقی است.

لتروزول

دارویی دیگری که به تخمک گذاری کمک می‌کند لتروزول است. اگر داروهای دیگر جواب ندهد معمولا این دارو تجویز می‌شود.

در صورتی که دچار تنبلی تخمدان بوده و بخواهید باردار شوید باید با به متخصص نازایی مراجعه کنید. او دوز مناسب دارو را تعیین کرده و زمان مراجعات و سونوگرافی‌های بعدی را مشخص می‌کند.

تغییرات دوران زندگی برای افزایش باروری چیست؟

برای بعضی از زنان افزایش زیاد وزن بر هورمون‌ها اثر می‌کند. در مقابل، از دست دادن وزن اگر دچار اضافه وزن یا چاقی باشید می‌تواند باعث برگشت هورمون‌ها به میزان نرمال شود. کم کردن وزن به اندازه 10 درصد باعث می‌شود سیکل قاعدگی قابل پیش بینی تر شود که باعث می‌شود بتوانید باردار شوید.

به طور کلی، زندگی سالم‌تر، رژیم غذایی بهتر، ورزش منظم، سیگار نکشیدن، استرس کمتر و کنترل دیابت می‌تواند احتمال بارداری را افزایش دهد.

به خاطر داشته باشید، اگر در زمان لازم پریود نمی‌شوید یا اگر به شما گفته شده که دچار تنبلی تخمدان هستید، حتما باید زیر نظر پزشک متخصص نازایی برای بارداری اقدام نمایید.

بیشتر بدانید:

سندرم تخمدان پلی کیستیک (تنبلی تخمدان)، علت و درمان

قرص لتروزول برای درمان ناباروری و رابطه آن با دوقلوزایی

کلومیفن در درمان ناباروری و مشکلات باردار شدن