انتقال ویروس هپاتیت

بعضی از انواع هپاتیت از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود اما این تنها راه سرایت نیست و امکان انتقال آن از راه‌های دیگری هم وجود دارد. ریسک انتقال انواع ویروس هپاتیت از طریق رابطه جنسی متفاوت است.

بعضی از انواع هپاتیت از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود اما این تنها راه سرایت نیست و امکان انتقال آن از راه‌های دیگری هم وجود دارد. ریسک انتقال انواع ویروس هپاتیت از طریق رابطه جنسی متفاوت است.

انواع بیماری هپاتیت

هپاتیت آ

هپاتیت آ به آسانی از تماس فردی، از طریق غذا، یا نوشیدن آب آلوده به اثر مدفوع افراد مبتلا منتقل می‌شود که مسیر مدفوعی دهانی یا دست به دهان نامیده می‌شود. همچنین امکان انتقال آن از راه‌های دیگری غیر از ترشحات بدن یا تماس سوزن به هپاتیت آ وجود دارد مثلا از طریق تماس مقعدی/دهانی. برای پیشگیری از ابتلا به هپاتیت آ می‌توانید واکسن بزنید.

هپاتیت بی

نوعی ویروس است که بیشتر از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود چون در مایع منی، ترشحات بدن‌ و خون که در رابطه بدون کاندوم منتشر می‌شود، وجود دارد. همچنین از طریق سوزن مشترک یا تیغ یا سایر تماس‌های خونی مثلا در جریان زایمان از مادر به فرزند قابل سرایت است.

احتمال انتقال ویروس هپاتیت بی از طریق لب دادن کم است مگر آنکه بزاق دهان فرد مبتلا بوسیله مسواک یا خلال دهان زخم شده باشد و در دهان شریک جنسی هم زخم وجود داشته باشد.

تنها راه انتقال آن از خون و ترشحات بدن است و از راه‌های دیگر مثل توالت فرنگی یا تماس تصادفی با اشیائی که فرد آلوده لمس کرده منتقل نمی‌شود. خوشبختانه واکسن هپاتیت بی وجود دارد.

هپاتیت سی

انتقال هپاتیت سی از راه آمیزش جنسی خیلی نادر بوده و از راه‌های اصلی انتقال این ویروس محسوب نمی‌شود. حتی این بیماری از مادر به فرزند هم کمتر منتقل می‌شود. معمولا هپاتیت سی از طریق سوزن آلوده به خون فرد مبتلا مثلا در میان معتادان تزریقی یا تیغ در آرایشگاه‌ها یا آلودگی در مراکز درمانی به فرد دیگر سرایت می‌کند.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) گزارش می‌دهد امکان انتقال جنسی آن وجود دارد. خوشبختانه در رابطه معمول میان زوج‌ها خطر آن خیلی کم است. اما برای افرادی که چند شریک جنسی دارند و افراد مبتلا به اچ آی وی خطر آن زیاد است. هپاتیت سی واکسن ندارد.

برای کاهش خطر انتقال هپاتیت چه اقدامی لازم است؟

برای کاهش خطر انتقال هپاتیت در رابطه واژینال و مقعدی از کاندوم بیرونی (کاندوم روی پنیس) استفاده کنید. کاندوم‌های داخلی (کاندوم زنانه) برای واژن و مقعد هم قابل استفاده است.

توصیه عمومی آن است که راه استفاده از کاندوم برای جلوگیری از تماس با ترشحات بدن را فرا بگیرید. با این کار خطر سایر انتقال‌ها مثل اچ آی وی، سوزاک، سیفلیس، کلامیدیا و تبخال تناسلی کم می‌شود.

با پزشک خود در مورد تجویز واکسن هپاتیت آ و بی صحبت کنید. این واکسن سال‌هاست که به صورت استاندارد وجود دارد. واکسن هپاتیت خطر هپاتیت را کاهش می‌دهد اما بر سایر بیماری‌های آمیزشی تاثیری ندارد.

بیشتر بدانید:

علائم ایدز در حاملگی، آزمایش ایدز و غربالگری در بارداری

آیا تبخال تناسلی در بارداری خطرناک است؟

رابطه جنسی با دختر باکره موجب انتقال بیماری‌های آمیزشی می‌شود؟