ویژگیهای نرمال نازه تازه متولد شده

روزهای و هفته‌های اول با نوزاد خیلی لذت بخش است. اما معمولا تازه مادران و تازه پدران سوالاتی در مورد تعویض پوشک، خواب کودک، شیردهی دارند. آنها می‌خواهند بدانند چه موقع حال نوزاد نرمال و خوب است. هر نوزادی خصوصیات خودش را دارد که پدر و مادر به مرور زمان متوجه آنها می‌شوند.

روزهای و هفته‌های اول با نوزاد خیلی لذت بخش است. اما معمولا تازه مادران و تازه پدران سوالاتی در مورد تعویض پوشک، خواب کودک، شیردهی دارند. آنها می‌خواهند بدانند چه موقع حال نوزاد نرمال و خوب است.

هر نوزادی خصوصیات خودش را دارد که پدر و مادر به مرور زمان متوجه آنها می‌شوند مثلا ممکن است نوزاد کم خواب یا خوشخواب باشد یا خیلی برقراری کند یا آرام باشد و غیره. شما هم برای عادت‌های او راه حل‌های مناسب‌تر را پیدا می‌کنید. اما در مورد شیردهی، خواب و تعویض پوشک بعضی چیزها به صورت عمومی و پایه‌ای وجود دارد که می‌توانید آنها را یاد بگیرید.

ویژگی‌های نرمال نوزاد تازه متولد شده

غذا دادن

بیشتر نوزادان دوست دارند هر یک ساعت و نیم تا 3 ساعت و نیم غذا بخورند. زمانبندی غذا خوردن معمولا به اینکه به او شیر می‌دهید یا شیر خشک بستگی دارد. کودکانی که از سینه مادر شیر می‌خورند زودتر احساس گرسنگی می‌کنند چون معده آنها راحت‌تر می‌تواند شیر مادر را هضم نماید.

چند علامت وجود دارد که نشان می‌دهد نوزاد گرسنه است: او واکنش مکیدن را نشان می‌دهد و دست‌ها و انگشتان خود را به دهان می‌برد. یا اگر به آرامی گونه او را نوازش نمایید می‌بینید کودک سر خود را به سمت شما می‌چرخاند و دهان خود را باز می‌کند. نوزاد وقتی شیر می‌خواهد گریه می‌کند اما این یک علامت دیرهنگام برای نشان داد گرسنگی است.

باید تلاش کنید نوزاد در حین و بعد از شیردهی آروغ بزند. اگر او شیر خوردن را متوقف کرده و بخوابد یا اگر سر خود را از شیشه شیر بچرخاند این نشانه مناسبی است که او به اندازه کافی شیر خورده است. اگر او گریه کند شاید هنوز گرسنه باشد. همیشه پارچه و دستمال را کنار دستتان داشته باشید چون یبشتر نوزادن بعد از شیر خوردن استفراغ می‌کنند.

پوشک

نوزادان 6 بار در روز یا بیشتر پوشک خود را خیس می‌کنند و چهار دفعه یا بیشتر مدفوع در روز دارند. در هفته اول یا کمی بعد از آن، رنگ مدفوع کودک غلیظ و تیره و سیاه است یا سبز تیره است که مکونیوم نامیده می‌شود و این ماده‌ای است که قبل از تولد نوزاد در روده او جمع شده است.

بعد از آنکه این ماده از سیستم گوارش او خارج شود مدفوع او نرم و روان خواهد شد. اگر از به او شیر مادر بدهید مدفوع او زرد روشن و دانه‌ای شکل است. اگر شیر خشک بخورد مدفوع او سفت‌تر و رنگ آن قهوه‌ای روشن یا زرد خواهد بود.

بعد از چند هفته تعداد مدفوع او کمتر می‌شود. ممکن است نوزادی که شیر مادر می‌خورد حتی هفته‌ای یکبار مدفوع کند. اما کودکانی که شیر خشک می‌خورند هر روز حداقل یکبار مدفوع دارند.

گریه کردن

گریه کردن مهمترین راه برای ارتباط نوزاد با سایرین در روزهای اول است. رمزگشایی از گریه مشکل است اما می‌توانید با زمان و محیط اطراف به دلیل آن پی ببرید. اگر 2 ساعت از غذا خوردن او گذشته باشد احتمال زیاد او گرسنه است. اگر 1 ساعت و  نیم بیدار مانده باشد شاید دلیل آن خواب آلودگی باشد.

ممکن است نوزاد خسته یا بیش از حد برانگیخته باشد. اگر زمان شیر خوردن او نرسیده و او گریه می‌کند و پوشک او هم خشک است برای آرام کردن او از روش‌های دیگر استفاده کنید:

  • دور او پتو بپیچید تا حالت داخل رحم برای شبیه سازی شود ( سر او را نپوشانید و خودتان هم کنار او و مراقب او باشید).
  • او را روی سینه خود قرار داده و به آرامی پشت او را نوازش کنید؛
  • با او قدم بزنید؛
  • به محل آرامی رفته و یک صدای آرام بخش پخش مثل صدای پنکه یا صدای سفید پخش کنید؛
  • به او پستانک بدهید یا اجازه دهید انگشت خود را بمکد.

خوابیدن

معمولا نوزادن تازه بدنیا آمده، بعد از 1 تا 2 ساعت خسته می‌شوند. در چند هفته اول، در هر زمان روز یا شب نوزاد حدود 16 ساعت در شبانه روز می‌خوابد که هر دفعه خواب بین 2 تا 4 ساعت طول می‌کشد. بسیاری از بچه‌ها در حین شیر خوردن یا مکیدن سینه به خواب می‌روند که طبیعی است.

خمیازه کشیدن، بسته شدن پلک‌ها، حرکات افاده‌ای و مالش چشم، علامت خواب آلودگی بچه است. همیشه او را برای خواب به پشت و روی یک سطح سفت بخوابانید. توجه کنید که چیز دیگری در گهواره نباشد و تشک هم باید سفت باشد.

تا پایان ماه اول، خواب نوزاد تنظیم شده و مدت آن طولانی‌تر می‌شود. اما الگوی واقعی خواب او در صبح، ‌بعد از ظهر، عصر و شب‌ها چند ماه بعد معلوم می‌شود.

بازی کردن

در فاصله بین شیر خوردن،‌ خوابیدن و تعویض پوشک، زمان کوتاهی برای بیدار ماندن و هشیاری نوزادان وجود دارد. این زمان برای بازی با آنها عالی است. نوزاد صدای شما را یاد می‌گیرد، و چهره و اثر لمس شما را حفظ می‌کند.

لبخند زدن، آواز و شعر و صحبت با او، تاب خوردن با او با موسیقی، ژست‌های با نمک، دادن اشیاء مناسب و جذاب به او برای حس کردن و نگاه کردن از بازی‌های مورد علاقه آنها هستند. در این سن، بچه‌ها نیازی به اسباب بازی ندارند و صورت و چشم‌های شما، دست‌ها و پاهای بچه و اشیاء ساده مثل جغجغه، آینه کوچکِ نشکن و روسری رنگی باعث سرگرمی او می‌شود.

همچنین می‌توانید بعد از چند ماه قرار گرفتن روی شکم را با او تمرین کنید. چند دقیقه این کار در روز به تقویت عضلات سر و گردن او کمک کرده و به هماهنگی مورد نیاز او کمک برای چرخیدن و چار دست و پا رفتن کمک می‌کند که بعضی از مهمترین مایلستون‌های زندگی او است. فراموش نکنید که هرگز نباید کودک را در این حالت رها کنید و زمان این کار هم نباید از چند دقیقه بیشتر باشد.

بیشتر بدانید:

تست آپگار در بدو تولد نوزاد

شیردهی به نوزاد، روش‌ها و پوزیشن‌های صحیح