تست آپگار

آپگار، اولین تستی است که نوزاد در زندگی انجام می‌دهد. این تست در اتاق زایمان بلافاصله بعد از تولد انجام شده و برای آن طراحی شده تا به سرعت وضعیت فیزیکی نوزاد را بررسی نموده و مشخص کند که آیا او به مراقبت‌های فوری و اورژانسی نیاز دارد. تست آپگار توسط ویرجینیا آپگار طراحی شده است.

آپگار، اولین تستی است که نوزاد در زندگی انجام می‌دهد. این تست در اتاق زایمان بلافاصله بعد از تولد انجام شده و برای آن طراحی شده تا به سرعت وضعیت فیزیکی نوزاد را بررسی نموده و مشخص کند که آیا او به مراقبت‌های فوری و اورژانسی نیاز دارد. با وجود آنکه تست آپگار توسط ویرجینیا آپگار طراحی شده، اما برای آنکه شاخص‌های آن بهتر به حافظه سپرده شود آنرا مخفف ظاهر و رنگ رخسار (Appearance)، ضربان قلب (Pulse)، واکنش‌ها و رفلکس‌های عصبی (Grimace)، هماهنگی عضلانی (Activity) و تلاش برای تنفس (Respiration) در نظر می‌گیرند.

زمان انجام تست آپگار و نحوه امتیازدهی

تست آپگار معمولا دو بار انجام می‌شود: 1 دقیقه بعد از تولد و 5 دقیقه بعد از تولد. گاهی وقتی در خصوص وضعیت نوزاد نگرانی وجود دارد یا نمره نوزاد در دقیقه پنجم پایین باشد، تست برای مرتبه سوم، 10 دقیقه بعد از تولد تکرار می‌شود.

از عواملی که در بالا اشاره شد برای بررسی شرایط نوزاد استفاده می‌گردد. به هر عامل از 0 تا 2 امتیاز داده می‌شود. پرستار آموزش‌دیده یا پزشک متخصص امتیاز عوامل را جمع می‌کند. امتیاز هر نوزاد از صفر تا 10 است. عدد 10 به ندرت وجود دارد.

نحوه تفسیر نمره آپگار

بچه‌ای که امتیاز او 8 یا بالاتر باشد، شرایط سلامت او مناسب ارزیابی می‌شود. اما امتیاز پایین‌تر به معنای آن نیست که نوزاد ناسالم یا غیر نرمال است. منظور از نمره آپگار تنها آن است که شاید نوزاد به مراقبت‌های فوری نیاز داشته باشد. مثلا ممکن است ساکشن راه هوایی انجام شده یا برای کمک به تنفس نوزاد به او اکسیژن رسانده شود. تست آپگار بعد از 5 دقیقه تکرار می‌شود و اگر نمره آپگار بهبود پیدا نکرده باشد به تشخیص پزشک، مراقبت‌های لازم انجام شده و وضعیت بچه به دقت کنترل می‌شود.

برخی از نوزادان در زمان تولد نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند. برخی دیگر، کمی بیشتر از زمان معمول، به شرایط بیرون از رحم عادت می‌کنند. اغلب بچه‌هایی که نمره آپگار آنها در بدو تولد پایین است بعد از مدتی شرایط مناسب خود را پیدا می‌کنند.

مهم است که والدین هدف از انجام این تست را بدانند. این تست طراحی شده تا پزشکان و پرستاران بتوانند شرایط کلی فیزیکی بچه را ارزیابی کرده و به سرعت تصمیم بگیرند که آیا بچه به مراقبت‌های ویژه نیاز دارد. تاکید می‌شود که این تست برای پیش‌بینی سلامتی کودک در بلندمدت، رفتار آینده، میزان هوش و شخصیت او طراحی نشده است. تعداد کمی از نوزادان نمره 10 می‌گیرند چون دست‌ها و پاهای اغلب بچه‌ها مدتی آبی‌رنگ است. همچنین خیلی اتفاق می‌افتد نمره آپگار کودکانی که واقعا سالم هستند، پایین باشد.

به یاد داشته باشید که برای بارداری‌های پر خطر، زایمان سزارین و زایمان سخت، نمره آپگار معمولا کمی پایین است (به خصوص 1 دقیقه بعد از تولد). معمولا نوزادان نارس نمره پایینی میگیرند چون هماهنگی عضلانی آنها پایین بوده و به دلیل اینکه ریه‌های آنها کامل نشده با مشکلات تنفسی مواجه هستند.

اگر پزشک در خصوص نمره آپگار نوزاد نگرانی داشته باشد حتما شما را نیز در جریان قرار داده و نحوه درمان و حل مشکل را برای شما تشریح می‌کند. اغلب بچه‌ها، مدتی بعد از تولد، به شرایط جدید عادت می‌کنند و وضعیت آنها بهبود می‌یابد.

بیشتر بدانید:

نوزاد نارس و مراقبت‌های لازم

هفته اول بعد از تولد نوزاد

نکاتی برای حفظ آرامش در زمان انتقال نوزاد به بخش NICU