هفته چهارم تولد نوزاد

وقتی که بچه گریه می‌کند، واقعا قصد ندارد شما را آزار دهد؛ کوچولوی نازنین شما فقط با این کار می‌خواهد چیزی را به شما یادآوری نماید! بچه گلچینی از انواع گریه‌ها را برای اهداف متفاوتی بکار می‌برد: «به من غذا بده»، «من را بغل کن»، «پوشک کثیف من را عوض کن» و غیره. وقتی که شما بتوانید گریه‌های مختلف او را رمز گشایی کنید مسلما زندگی برای هر دوی شما شیرین‌تر می‌شود!

وقتی که بچه گریه می‌کند، واقعا قصد ندارد شما را آزار دهد؛ کوچولوی نازنین شما فقط با این کار می‌خواهد چیزی را به شما یادآوری نماید!

رشد کودک

برخی معتقدند گریه کودک هر طور که باشد فقط برای جلب توجه انجام می‌شود، اما واقعا این گونه نیست. بچه گلچینی از انواع گریه‌ها را برای اهداف متفاوتی بکار می‌برد: «به من غذا بده»، «من را بغل کن»، «پوشک کثیف من را عوض کن» و غیره. وقتی که شما بتوانید گریه‌های مختلف او را رمز گشایی کرده و معانی آنها را متوجه شوید مسلما زندگی برای هر دوی شما شیرین‌تر می‌شود!

ممکن است بچه به دلیل داشتن رفلاکس بالا بیاورد. به دلیل ورود هوا به معده در زمان شیر خوردن و فعالیت شدید دستگاه گوارش، صدای بلند آروغ کودک هم شنیده می‌شود. چه اتفاقاتی دیگری در این هفته می‌افتد؟ اگر نوزاد کولیک داشته باشد احتمالا تا چند هفته دیگر نیز ادامه پیدا می‌کند.

حالا باید منتظر جوش‌های رنگی روی باسن کودک باشید. با توجه به آنکه توانایی مغز او به میزان قابل توجهی افزیش یافته قدرت بینایی او برای تمرکز روی اشیاء خیلی بهتر شده است او آمادگی درک اشکال پیچیده‌تر مثل بای‌بای شما را دارد. حالا او از دیدن عروسک آویز یا اسباب بازی بالای سر خود لذت می‌برد.

بچه‌ها عاشق مکیدن اشیاء هستند و واقعا به آن نیاز دارند. وقتی که پستانک یا انگشت شما در دسترس نباشد کودک شروع به مکیدن انگشت خود می‌کند تا آرامش پیدا کند! شاید خودتان هم متوجه شده باشید که یک پستانک چگونه به طرز معجزه‌آسایی بچه را آرام می‌کند.

اما فراموش نکنید که اگر از سینه خودتان به بچه شیر می‌دهید حتما باید تا زمانی که او کاملا به خوردن شیر از سینه‌های شما عادت می‌کند، صبر نمایید (حداقل 4 هفته بعد از تولد). در غیر این صورت، او علاقه خود را به خوردن شیر مادر از دست خواهد داد.

در مورد اینکه آیا باید به بچه پستانک داده شود یا نه بین پزشکان اختلاف نظر وجود دارد. برخی به دلیل آرامشی که پستانک به کودک می‌دهد آنرا به خصوص برای زمانی که کودک می‌خواهد بخوابد پیشنهاد می‌کنند (اگر بچه در خواب پستانک خود را انداخت نباید دوباره آنرا به او بدهید).

آنها همچنین معتقدند پستانک باعث کاهش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد می‌شود. اما برخی دیگر به دلیل اثرات نامطلوبی که پستانک بر دندان‌ها دارد یا به دلیل اینکه ممکن است باعث ایجاد عفونت در دهان گردد آنرا کاملا رد می‌کنند.

تغییرات زندگی والدین

اغلب زنان بعد از زایمان، از ماساژ خیلی لذت می‌برند. زیرا ترکیب عضلات کش‌آمده شکم و رباط‌هایی که شل شده‌اند باعث درد در ناحیه کمر می‌شود. بهتر است از همسر خود بخواهید بدن شما را ماساژ بدهد. فراموش نکنید که مدتی طول می‌کشد تا بدن شما به حالت قبل از بارداری برگردد.

برخی از مادران از همان لحظه تولد با فرزند خود ارتباط عاطفی برقرار می‌کنند. برای برخی دیگر از مادران، ایجاد رابطه ممکن است ماه‌ها به طول بیانجامد. تولد فرزند، زایمان و فرایند بازیابی قوا، به خصوص اگر بارداری یا زایمان شما اختلالاتی وجود داشته باشد، یک تجربه فیزیکی دشوار محسوب می‌شود.

اگر قبلا در محیطی نبوده‌اید که دور و بر شما کودک باشد یا هرگز مسئولیت مراقبت از یک کودک را بر عهده نداشته‌اید کاملا طبیعی است که الان تصور کنید همه چیز باید در کوتاهترین زمان و به بهترین وجه انجام شود. در این حالت، تشویش و اضطراب به سراغ شما می‌آید. رابطه شما با فرزندتان نیز مثل سایر روابط نیازمند زمان لازم برای تحکیم است. اگر وقتی که کودک نگاه می‌کنید او را هنوز به چشم یک غریبه می‌بینید نباید خود را گناهکار بدانید. کافی است به خود زمان بدهید؛ زمانی می‌رسد که زندگی بدون کودک‌تان را حتی نمی‌توانید تصور کنید!

بیشتر بدانید:

هفته پنجم تولد نوزاد

گریه کودک و شیوه‌های آرام کردن او

رفلاکس نوزاد و راه‌های درمان