هفته ششم نوزاد

در هفته ششم تولد، وقتی که گوشه لبان نوزاد به سمت کناره‌ها حرکت می‌کنند می‌توانید از دیدن لبخند زیبای کودک خود لذت ببرید. سعی کنید به آن واکنش‌های مناسب نشان دهید. به زودی شما آخرین چکاپ‌های بعد از زایمان را انجام می‌دهید. پزشک از شما سوالاتی می‌پرسد تا مطمئن شود هم از نظر بدنی و هم از نظر روانی وضعیت شما مناسب است.

در هفته ششم تولد، وقتی که گوشه لبان نوزاد به سمت کناره‌ها حرکت می‌کنند می‌توانید از دیدن لبخند زیبای کودک خود لذت ببرید.

رشد کودک

وقتی که لبخند بر لبان کودک می‌نشیند سعی کنید به آن واکنش‌های مناسب نشان دهید. اینها برای کودک معانی زیادی دارد. با او صحبت کنید، آواز بخوانید و صداهای او را تقلید کنید. چیزهای زیادی برای لبخند زدن وجود دارد. چیز دیگری که می‌تواند لبخند را به لبان کودک بیاورد صدای آرام موسیقی از زبان شما، رادیو، یا تلویزیون است.

نوزاد، صداهای دیگری را  هم می‌شناسد. صدای زنگ، واق واق سگ، جارو برقی، سوت و غیره. او با شنیدن این صداها دست‌ها و پاهای خود را تکان می‌دهد، جیغ می‌زند یا آرام می‌شود تا بهتر بتواند آهنگ را گوش دهد! خیلی بستگی دارد به اینکه صداها شبیه صدای یکنواخت و آرام رحم باشد! دقت کنید و ببینید نوزاد کدامیک از صداها را دوست دارد تا بعدا بتوانید از آنها استفاده کنید.

حالا نوزاد خیلی هوشیارتر از قبل شده و زمان بیداری او در طول شبانه‌روز به حدود 10 ساعت رسیده است. متاسفانه بخشی از این 10 ساعت، شب‌ها و دقیقا در زمان خوابیدن شما اتفاق می‌افتد! کودک در طول روز  2 تا 3 بار و هر بار هم حدود 2 تا 3 ساعت می‌خوابد. مدتی طول می‌کشد که بتوانید الگوی خواب و بیداری کودک را پیدا کنید. تا آن زمان طبیعتا نمی‌توانید خواب و بیداری خود را با کودک هماهنگ نمایید.

خبر خوب آن است که هیچ بازی‌ای برای کودک دلچسب‌تر از همبازی شدن با پدر و مادر نیست و هیچ اسباب بازی‌ای نمی‌تواند جای آنرا بگیرد! هر بار که کودک را در آغوش می‌گیرید، برای او آواز می‌خوانید، او را لمس می‌کنید و به کارهای او پاسخ می‌دهید دقیقا همان کاری که او دوست دارد را انجام داده‌اید.

مراجعه به متخصص کودکان یا نوزادان

توصیه می‌شود در 10 روز اول تولد 1 یا 2 بار به پزشک مراجعه نمایید. دفعات بعدی مراجعه در 1 ماهگی، 2 ماهگی، 4 ماهگی، 6 ماهگی، 9 ماهگی و 12 ماهگی است. اگر پزشک هر گونه مساله‌ای در خصوص سلامتی کودک مثل افزایش وزن نامناسب مشاهده کند از شما می‌خواهد تعداد مراجعات خود را افزایش دهید. با توجه به اینکه پزشکان خیلی پرمشغله هستند بهتر است سوالات خود را یادداشت کرده و پاسخ‌های پزشک را نیز ثبت نمایید.

اگر برخی از سوالات خود را فراموش کردید دوباره با مطب تماس بگیرید. منشی پزشک می‌تواند آنها را از پزشک می‌پرسد. به خاطر داشته باشید که شما در مورد کودک خود متخصص هستید و پزشک نیز در مورد سلامتی او تخصص دارد. بنابراین اگر پزشک توضیحات شما را نادیده می‌گیرد بدون رودربایستی این مساله را به او بگویید.

اغلب پزشکان از اطلاعاتی که شما در خصوص بچه می‌دهید استقبال می‌کنند چون به تشخیص درست آنها کمک زیادی می‌کند. باید به پزشک خود اعتماد داشته باشید. در صورتی که احساس می‌کنید نمی‌توانید با او ارتباط برقرار کنید حتما سراغ پزشک دیگری بروید.

تغییرات زندگی والدین

به زودی شما آخرین چکاپ‌های بعد از زایمان را انجام می‌دهید. پزشکِ متخصص زنان از شما سوالاتی می‌پرسد تا مطمئن شود هم از نظر بدنی و هم از نظر روانی وضعیت شما مناسب است. او واژن و سرویکس را برای هر گونه آسیب زایمان بررسی می‌نماید. اگر سزارین کرده باشید جای بخیه چک می‌شود.

ضمنا وضعیت ابتلا به کج‌خلقی بعد از زایمان بررسی می‌شود. این عارضه بعد از زایمان امری کاملا عادی است و برای 70 حدود درصد خانم‌ها اتفاق می‌افتد اما در موارد حاد به شکل افسردگی بعد از زایمان مشاهده می‌گردد. او احتمالا برای داشتن رابطه جنسی مجدد به شما چراغ سبز نشان می‌دهد. با این حال، اغلب مادران در این زمان هنوز تمایلی به رابطه جنسی ندارند.

مطالب مرتبط:

هفته هفتم تولد نوزاد

خواب نوزاد و چهار واقعیت درباره آن