ارتباط عاطفی با نوزاد

اگر قرار است بزودی مادر شوید یا اگر به تازگی مادر شده‌اید احتمالا چیزهایی در مربوط حلقه عاطفی جادوئی بین مادر و فرزند شنیده باشید.

اگر قرار است بزودی مادر شوید یا اگر به تازگی مادر شده‌اید احتمالا چیزهایی در مربوط حلقه عاطفی جادوئی بین مادر و فرزند شنیده باشید.

مردم می‌گویند هیچ چیز در این دنیا مثل ارتباط مادر و فرزند محکم و استوار نیست. با وجود آنکه عشق مادری بسیار زیبا است اما همه مادران در لحظه به دنیا آمدن فرزند عاشق او نمی‌شوند و این کاملا نرمال است.

گاهی حرف‌های دیگران در مورد حس مادری و عشقشان نسبت به فرزند باعث اضطراب برای زنی که تازه زایمان کرده می‌شود و او ممکن است برای آنکه هنوز دلبسته فرزندش نشده خود را ملامت کرده و گناهکار بداند.

راه‌های ایجاد علاقه به نوزاد تازه متولد شده

به خاطر باشید هر فردی با دیگری تفاوت‌هایی دارد

حقیقت این است که هر زنی بارداری و مادر شدن را به نحو متفاوتی تجربه می‌کند. بعضی از زنان واقعا خیلی سریع و با نگاه اول عاشق فرزندشان می‌شوند و بعضی دیگر نه. هیچ نسخه قطعی برای دلبستگی سریع نسبت به نوزاد وجود ندارد و آخرین چیزی که یک مادر باید به آن فکر گند احساس گناه نسبت به ارتباط عاطفی با فرزند است.

حتی تفاوت‌های شیمیائی در مغز زنان باعث می‌شود سطوح متفاوتی از تعلق مادر-فرزند شکل بگیرد.

در تحقیقات اخیر اثر اکسی توسین یا هورمون عشق که در زایمان و شیردهی نقش دارد، بررسی شده است . نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد زنان با افسردگی یا سایر مسائل روحی ممکن است سطح اکسی توسین کمتری داشته باشند و این حالت باعث کاهش احساس تعلق به فرزند می‌شود.

لازم نیست برای والدین خعوب بودن در لحظه اول عاشق فرزند خود شوید

نکته آن است که در لحظه اول یا زمانی که نوزاد را برای اولین بار به منزل می‌آورید انتظار دارید عاشق او شوید. گاهی این اتفاق نمی‌افتد و چالش‌های بسیاری برای شما به وجود می‌آید. حتی ممکن است این موضوع را از دیگران مخفی کنید یا حتی خجالت بکشید که آنرا بازگو نمایید. به خاطر داشته باشید که ایجاد پیوند عاطفی عمیق با فرزند ضرورتا به معنای والدین خوب بودن نیست. همچنین ممکن است فرزند خود را دوست داشته باشید و از او به خوبی مراقبت کنید اما دلبسته فراوان او نباشید.

اگر به اندازه کافی احساس عشق به فرزند ندارید یا اگر باردار هستید و نمی‌دانید آیا واقعا می‌توانید با فرزند خود ارتباطی عمیق برقرار کنید، نگران نباشید. به خود زمان بدهید تا حس مادری سراغ شما بیاید و اگر به سرعت دلبسته او نشدید خودتان را ملامت نکنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

با خود صادق باشید و بر مراقبت از خود و فرزندتان تمرکز کنید. اما اگر حس می‌کنید واقعا علاقه‌ای به فرزند خود ندارید یا اگر علائم دیگر مثل تمایل به آسیب زدن به خود یا فرزندتان را دارید حتما با پزشک مشورت نمایید چون ممکن است اینها علائم افسردگی بعد از زایمان باشد که خوشبختانه قابل درمان است.

بیشتر بدانید:

رابطه عاطفی با نوزاد

ایجاد ارتباط عاطفی میان پدر و فرزند با انجام کارهایی ساده

نقش پدران در دوران بارداری و پس از تولد فرزند