هفته هشتم نوزاد

وقتی که نوزاد به محرک‌های محیطی را بهتر درک کرده و نشان می‌دهد که عاشق جهان اطراف خود است خنده‌های او خیلی بیشتر می‌شود. مغز کودک چه از نظر اندازه و چه از لحاظ پیچیدگی در حال تکامل است و در سه ماه اول بعد از تولد 5 سانتی متر رشد می‌کند. شاید زمان‌های کمی، بچه آرام باشد. اما همین مدت، بهترین زمان برای یادگیری است.

وقتی که نوزاد به محرک‌های محیطی را بهتر درک کرده و نشان می‌دهد که عاشق جهان اطراف خود است خنده‌های او خیلی بیشتر می‌شود.

رشد کودک

مغز کودک چه از نظر اندازه و چه از لحاظ پیچیدگی در حال تکامل است و در سه ماه اول بعد از تولد 5 سانتی متر رشد می‌کند. جالب است بدانید که سرعت یادگیری بچه خیلی بیشتر از بزرگترها است. شاید زمان‌های کمی، بچه آرام و هشیار باشد. اما همین مدت کوتاه، بهترین زمان برای یادگیری است. از این فرصت برای ارتباط بیشتر با فرزندتان استفاده نمایید. با او صحبت کنید، برای او آواز بخوانید، در مورد تابلوی نقاشی روی دیوار را برای او توضیح دهید. او نمی‌تواند جواب شما را بدهد اما به سرعت زبان شما را یاد می‌گیرد.

شاید صحبت کردن با او به نظر شما کاری بی‌فایده باشد اما برای نوزاد واقعا مفید است و او از این کار واقعا لذت می‌برد. به او بگویید چه کاری دارید انجام می‌دهید: «من دارم لباس‌های دخترم را تنش می‌کنم». از او سوال بپرسید: «این انگشتای خوشگل مال کیه؟» صداهای بچه را تقلید کنید و با صدای بلند کتاب‌های او یا کتاب‌های خودتان را بخوانید. ممکن است او به حرکات بانمک پدر و مادر بخندد.

موضوعات، تصاویر و اصوات جدید فرصت‌هایی برای یادگیری او هستند. حتی زمان حمام‌‌کردن کودک، نیز آزمایشگاهی برای یادگیری جهان اطراف است. شما می‌توانید با کارهای زیادی بچه را به خندیدن وادارید اما زیاده‌روی نکنید. بچه خیلی زود از این کار خسته می‌شود و آنرا با بی‌تابی و پیچ و تاب خوردن نشان می‌دهد.

ممکن است رفتار بچه طوری باشد که گمان کنید با یک بچه خیلی شیطان و ناقلا طرف هستید. مثلا بچه فعالیت زیادی داشته باشد، رفتار او غیر قابل پیش‌بینی باشد یا ناراحت به نظر برسد. نگران نباشید بسیاری از این علائم با رشد کودک ناپدید می‌شوند. ضمنا اگر چنین هم باشد راه‌های زیادی برای حل آن وجود دارد.

شنوایی کودک

همه نوزادان باید قبل از ترک بیمارستان تست شنوایی را انجام دهند. مطالعات نشان می‌دهد از هر هزار کودک حدود 2 نفر از آنها با مشکلات شنوایی روبرو هستند. تست اولیه شنوایی نمی‌تواند مشکلات خفیف شنوایی را نشان دهد بنابراین اگر نتیجه آزمایش خوب باشد به آن معنا نیست که شنوایی کودک عالی است.

ضمنا برخی از بچه‌ها به دلایلی مثل بیماری یا جراحت در آینده دچار مشکلات شنوایی می‌شوند. حتی اگر بچه به صحبت‌های یا حرکات شما واکنش نشان می‌دهد به این معنا نیست که شنوایی او خوب است. ممکن است او بتواند تنها برخی از اصوات را بشنود. به همین دلیل بهتر است شنوایی او را به طور منظم چک کنید.

تغییرات زندگی والدین

فشار زیادی از طرف اطرافیان به مادر وجود دارد که به بچه از سینه خودش شیر بدهد. هیچ کس شک ندارد که شیر مادر بهترین و کامل‌ترین غذا برای کودک است. اما گاهی به دلایلی خاص،‌ شیردهی مادر به کودک عملا امکان‌پذیر نیست و احساس گناه ناشی از دادن شیر خشک به بچه گاهی به دوش مادر سنگینی می‌کند. به خصوص اگر مادر در دوران بارداری برای شیردهی به کودک از سینه خود برنامه‌ریزی کرده باشد اما اوضاع طوری رقم خورده باشد که نتواند این کار را انجام دهد، شرایط برای او سخت‌تر می‌شود.

اگر پزشک تشخیص داده است که به دلایلی مثل پوکی استخوان یا کم بودن شیر یا سینه نگرفتن بچه، باید به بچه شیر خشک بدهید نباید خودتان را ملامت کنید. به خاطر داشته باشید که نوع شیری که به بچه می‌دهید به اندازه مراقبت و عشق شما به کودک اهمیت ندارد.

احتمالا در این زمان همسرتان، آماده برقراری رابطه عاشقانه با شما مثل قبل از دوران بارداری است. پس بهتر است به آرامی شروع کنید. شما باید به مرور از نظر ذهنی و فیزیکی به شرایط نرمال خود برگردید.

بیشتر بدانید:

اصول شیردهی کودک از سینه

شیردهی کودک با شیشه شیر

معایب شیردهی کودک با شیشه شیر