وقتی که شادی جواب مثبت بارداری در هفته‌ها یا ماه‌های گذشته، به ناگاه با از دست رفتن جنین جایگزین می‌شود شرایط سختی به وجود می‌آید. با وجود آنکه مادر بجز تصاویر سونوگرافی تصویر دیگری از فرزند خود ندارد، ممکن است با او پیوندهای عاطفی برقرار کرده باشد. او رویای مادر شدن را در سر پرورانده و حالا آن رویا نقش بر آب شده است.

وقتی که شادی جواب مثبت بارداری در هفته‌ها یا ماه‌های گذشته، به ناگاه با از دست رفتن جنین جایگزین می‌شود شرایط سختی به وجود می‌آید. با وجود آنکه مادر بجز تصاویر سونوگرافی تصویر دیگری از فرزند خود ندارد، ممکن است با او پیوندهای عاطفی برقرار کرده باشد. او رویای مادر شدن را در سر پرورانده و حالا آن رویا نقش بر آب شده است.

قابل درک است که او حالات زیر را تجربه نماید: غم از دست‌دادن فرزند، عصبانیت، دوری‌گزیدن از بستگان و دوستان به ویژه آنهایی که باردار هستند یا به تازگی صاحب فرزند شده‌اند. شاید برای خوردن و خوابیدن نیز دچار مشکل شده و زیاد گریه کند. همه اینها پاسخ‌هایی طبیعی به سقط هستند. اما چه اقداماتی برای تجدید روحیه و بازگشت به زندگی روزمره می‌توان انجام داد؟ در ادامه مطلب، در این خصوص بحث شده است.

سقط جنین

سقط جنین به معنای دفع رحم از جنین در زمانی است که هنوز نمی‌تواند بیرون رحم زنده بماند. اولین نشانه، معمولا خونریزی شدید و درد یا گرفتگی در ناحیه شکم و کمر است. بسته به شرایط بارداری علائم از چند روز تا چند هفته ادامه پیدا می‌کند.

عوارض سقط

حتی اگر سقط جنین طبیعی و نسبتا بدون درد اتفاق افتاده باشد پزشک حتما شرایط فرد را بررسی می‌کند. خوشبختانه، عوارض سقط خیلی نادر است. اگر بعد از گذشت یک هفته از زمان سقط هنوز خونریزی مشاهده می‌شود، یا هنوز جفت در رحم است یا اینکه عفونت وجود دارد. اگر پزشک احتمال عفونت بدهد آنرا با آنتی‌بیوتیک درمان می‌کند. سایر علائم عفونت ترشحات با بوی بد، تب و دردهای ناحیه شکم هستند.

احساسات بعد از سقط

هر وقت که سقط جنین اتفاق بیفتد احساسات و عواطف خاصی بعد از آن مشاهده می‌شود. اگر چه فرد نمی‌تواند این عوامل را از خود دور نمایید اما درک آنها باعث می‌شود با شرایط خود کنار بیاید. اغلب کسانی که این شرایط را تجربه می‌نمایند برای بازیابی قوا و تجدید روحیه، مراحل زیر را طی می‌کنند:

شوک و انکار

عدم باور که مکانیزمی برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از آن اتفاق است.

احساس گناه و خشم

فرد خود را مقصر این اتفاق می‌داند. او تصور می‌کند کارهایی که باید انجام می‌داده را انجام نداده و یا نباید انجام می‌داده را انجام داده است. همچنین شاید معتقد باشد سایر افراد مثل پزشک کوتاهی کرده‌اند.

افسردگی، غم و ناامیدی

فرد ممکن است غمی دائمی را در وجود خود احساس نماید، دائما گریه کند، دچار کم اشتهایی و یا بی اشتهایی شود، برای خوابیدن مشکل داشته باشد و غیره.

پذیرش

سرانجام، او با شرایط کنار می‌آید. این بدان معنا نیست که به طور کامل ماجرا را فراموش می‌کند اما می‌تواند فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرد.

ماتم‌زدگی

غم از دست‌دادن فرزند غمی واقعی و عمیق است و به مدتی که بچه در شکم مادر بوده بستگی ندارد. دوستان و آشنایان تلاش می‌کنند به مادر امید دوباره بدهند. اما این واقعیت که مادر نمی‌تواند عکس فرزند خود را داشته باشد، برای او مراسم عزا بگیرد یا سایر چیزهایی که به او تسلا می‌دهند را انجام دهد فرایند بازیابی را سخت‌تر می‌کند. او این حق را دارد به هر میزان که احساس نیاز می‌کند برای فرزند خود عزاداری کند و نزدیکان نیز باید او را درک نمایند.

از آنجا که بسیاری از زنان در طول زندگی خود سقط جنین را تجربه می‌کنند (حدود یک ششم بارداری‌ها به سقط ختم می‌شود) شاید شنیدن اتفاقات مشابه در میان دوستان و نزدیکان برای او تعجب‌آور باشد. ممکن است آنها قبلا این موضوع را به او نگفته باشند.

بازگشت به فعالیت‌های روزانه

چه سقط جنین با جراحی انجام شده باشد چه به طور طبیعی، پزشک تعیین می‌کند که چه زمان فرد می‌تواند فعالیت‌های روزانه خود (مثل خانه‌داری، ورزش، رابطه جنسی و غیره) را از سر بگیرد. معمولا پزشک رابطه جنسی را دستکم برای چند هفته ممنوع می‌کند تا جلوی عفونت را بگیرد. مادر باید به خود زمان بدهد تا به زندگی روزمره بازگردد.

او حق دارد برای همیشه جایی از قلب خود را به فرزند از دست‌رفته اختصاص دهد. حتی شاید بخواهد در مراسم سالگرد او عزاداری کند. در حالی که انجام همه این کارها طبیعی است اما شرایط او حتما باید به تدریج بهبود یابد. در غیر این صورت، مراجعه به پزشک ضروری است.

بارداری مجدد بعد از سقط جنین

معمولا توصیه می‌شود دستکم تا چند ماه بعد از سقط جنین برای بارداری مجدد اقدام نشود. پزشک احتمالا توصیه می‌کند حداقل تا یک دوره قاعدگی نرمال بعد از سقط جنین اقدام نشود. اگر جفت بعد از سقط در رحم باقیمانده باشد، این زمان باید افزایش پیدا کند.

خوشبختانه آمار نشان می‌دهد حتی خانم‌هایی که به دلایل ناشناخته چهار بار سقط جنین داشته‌اند 65 درصد احتمال دارد که مرتبه پنجم بارداری موفقی را تجربه نمایند. برای اکثریت قریب به اتفاق خانم‌هایی که سقط جنین را تجربه می‌کنند بارداری بعدی بدون مشکل سپری می‌شود.

بیشتر بدانید:

نوزاد نارس و مراقبت‌های لازم

نکاتی برای حفظ آرامش در زمان انتقال نوزاد به NICU

علائم سقط جنین، علت سقط و انواع آن