تست منفی بارداری

همانطور که می‌دانید انجام تست بی بی چک آسان است. خوشبختانه دسترسی به وسایل تست بارداری مثل بی بی چک آسان، قیمت آنها تقریبا ارزان، روش استفاده ساده و دقت جواب بالا است. با وجود آنکه بی بی چک تقریبا دقیق است در صورت منفی شدن جواب دلایل زیادی وجود دارد که بخواهید تست را تکرار کنید.

همانطور که می‌دانید انجام تست بی بی چک آسان است. خوشبختانه دسترسی به وسایل تست بارداری مثل بی بی چک آسان، قیمت آنها تقریبا ارزان، روش استفاده ساده و دقت جواب بالا است. با وجود آنکه بی بی چک تقریبا دقیق است در صورت منفی شدن جواب دلایل زیادی وجود دارد که بخواهید تست را تکرار کنید.

علت تکرار تست بی بی چک چیست؟

  • ممکن است داروهایی استفاده کرده باشید که با بیبی چک تداخل داشته باشد
  • دستورالعمل استفاده از بیبی چک را خوب نخوانده یا درست انجام نداده باشید
  • ممکن است برای اطمینان قصد تکرار آنرا داشته باشید
  • قبل از رسیدن زمان پریود تست کرده و به جواب بی بی چک شک داشته باشید
  • جواب بیبی چک با وضعیت فیزیکی شما همخوانی نداشته باشد.

تمام این دلایل برای تست مجدد بی بی چک منطقی هستند.

جهت تکرار تست بیبی چک چقدر باید صبر کرد؟

در مرحله اول باید دستورالعمل روی بسته بدی کالا را بخوانید. در اکثر بی بی چک‌ها باید بعد از یکبار منفی شدن جواب 1 هفته دیگر باید صبر نمایید. این زمان برای آن است که بدن بتواند به اندازه کافی هورمون اچ سی جی تولید کند تا در ادرار قابل شناسایی باشد. جالب است بدانید در ابتدای بارداری میزان هورموت hCG هر 48 ساعت 2 برابر می‌شود.

آیا بیبی چک عوارض دارد؟

تست بی بی چک بجز برای کیف پول شما ضرر مستقیم دیگری ندارد! اما در حالت منفی کاذب می‌تواند باعث سهل انگاری فرد شود. مثلا ممکن است با منفی شدن جواب در حالیکه فرد واقعا باردار است به گمان اینکه باردار نیست شروع به مصرف الکل یا کشیدن سیگار بکند.

توصیه می‌شود تا زمانی که مطمئن نشده‌اید باردار نیستید مثل یک خانم حامله رفتار کنید تا در صورت باردار بودن سلامت خود و فرزندتان تامین شود.

اثر تست خیلی زودهنگام با بی بی چک چیست؟

در بعضی از بی بی چک‌ها ادعا شده در روزی که باید پریود می‌شدید دقت بی بی چک خیلی بالا است. بعضی دیگر از این هم فراتر رفته و می‌گویند 1 هفته قبل از پریود می‌توانند بارداری را تشخیص دهند! اما واقعیت چیز دیگری است. استفاده زودهنگام از بی بی چک سبب می‌شود دقت تست پایین بیاید. علت این موضوع دقت پایین بی بی چک نیست بلکه به دلیل پایین بودن HCG، تست منفی می‌شود.

بی بی چک با شناسایی اچ سی جی کار می‌کند و در صورتی که باردار باشید بدن شما هم درست مشغول همین کار است. پس باید به بدنتان فرصت لازم را بدهید.

اگر نخواهید تا هفته تا تست بعدی صبر کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

با توجه به اینکه تحمل کردن برای یک هفته سخت است بعضی از خانم‌ها برای این کار عجله می‌کنند. در این صورت یکی از حالات زیر اتفاق می‌افتد:

  • اگر جواب مثبت شود مراقبت‌های بارداری آغاز می‌شود
  • اگر جواب منفی شود باید برای تست مجدد صبر کنید یا تحمل ندارید و دوباره تست می‌کنید تا مثبت شود. همچنین ممکن است به پزشک مراجعه کنید. نباید با انجام تست‌های زیاد خودتان را اذیت کنید. ضمن اینکه مخارجتان هم بالا می‌رود. عوارض منفی و عاطفی زیادی برای منفی شدن تست وجود دارد.

جواب منفی بدون دلیل چیست؟

اگر بعد از 1 هفته صبر کردن باز هم جواب تست منفی شد و پریود هم نشدید منطقی است که با مراجعه به پزشک و معاینه وضعیت شما بررسی شود. بجز بارداری دلایل دیگری هم برای عقب افتادن پریود و پریود نشدن وجود دارد. پزشک می‌تواند شما را راهنمایی کند.

کمک گرفتن از پزشک یا ماما

می‌توانید از پزشک بخواهید برای شما آزمایش خون بارداری تجویز کند که دقت آن هم بالاتر است. بعضی چیزها را فقط آزمایش خون می‌تواند نشان دهد. آزمایش خون بارداری برای همه لازم نیست اما معمولا جزء آزمایش‌های روتین بارداری است.

بیشتر بدانید:

آیا آزمایش خون بارداری برای تست بارداری ضرورت دارد؟

آزمایش بتا (بتا اچ سی جی) برای تشخیص بارداری

تست بی بی چک اول صبح بهتر است؟