ترشحات واژن در بارداری

غلظت ترشحات واژن و مخاط سرویکس در سیکل قاعدگی و بارداری تغییر می‌کند. معمولا خانم‌ها برای تشخیص باردار شدن یا تعیین زمان مناسب اقدام برای بار‌داری دنبال علائم فیزیکی می‌گردند.

غلظت ترشحات واژن و مخاط سرویکس در سیکل قاعدگی و بارداری تغییر می‌کند. معمولا خانم‌ها برای تشخیص باردار شدن یا تعیین زمان مناسب اقدام برای بار‌داری دنبال علائم فیزیکی می‌گردند.

آیا علائم اولیه بارداری را به راحتی می‌توان تشخیص داد؟

خیر علائم اولیه بارداری خیلی آشکار نیستند و در هفته های اول بعد از لقاح خیلی نمی‌توان به آنها اعتماد کرد. بر خلاف آن، بی بی چک یا آزمایش خون برای تست بارداری خیلی دقیق است.

ترشحات واژینال و مخاط سرویکس

ترشحات بدن در سیکل قاعدگی کاملا نرمال است و مخاط سرویکس هم بخشی از ترشحات واژینال محسوب می‌شود. بر  خلاف نامش مخاط سرویکس توسط سرویکس تولید نمی‌شود بلکه غدد نزدیک سرویکس آنرا بوجود می‌آورد.

مخاط سرویکس نقش مهمی در دستگاه تناسلی ایفا می‌کند. در دوره نابارور سیکل قاعدگی، مخاط غلیظ و چسبناک می‌شود تا از عفونت جلوگیری کند. نزدیک به زمان تخمک گذاری آبدارتر و  رقیق‌تر می‌شود. در این صورت اسپرم بهتر می‌تواند شنا کرده و زنده بماند.

ممکن است متوجه افزایش ترشحات واژن درست قبل از پریود بشوید. این تغییر به علت افزایش جریان خون، تغییر سطح استروژن و آماده شدن سرویکس برای پریود اتفاق می‌افتد. ردگیری ترشحات واژن (به خصوص مخط سرویکس) به شناسایی بارورترین زمان یا پنجره باروری کمک می‌کند.

تغییر ترشحات واژن در بارداری

اگر باردار باشید می‌توانید انتظار ترشحات واژینال را داشته باشید. همانطور که ترشحات واژن در سیکل قاعدگی تغییر می‌کند در بارداری هم این اتفاق می‌افتد. ترشحات بارداری معمولا رقیق، شیری رنگ بوده و بدون بو یا با بوی خفیف است. این ترشحات لکوره نامیده می‌شود. البته ممکن است زنان غیر باردار هم لکوره را تجربه نمایند.

در دوران بارداری تولید لکوره به دلیل افزایش استروژن و جریان خون به ناحیه واژن، افزایش می‌یابد. اما افزایش ترشحات تا هفته 8 بارداری و بعد از مهمترین علامت اولیه بارداری مثل پریود نشدن خیلی هم بارز نیست.

در سه ماهه اول بارداری ترشحات واژن افزایش می‌یابد تا سلول‌های مرده و باکتری‌ها را از رحم و واژن خارج نماید و جلوی عفونت را بگیرد. میزان ترشحات واژینال در طول بارداری افزایش می‌یابد. تا زمانی که تقریبا بی رنگ و بی بو باشد نرمال است و جای نگرانی نیست.

در جریان بارداری، این ترشحات به تشکیل پلاگین موکوسی کمک می‌کند. پلاگین موکوسی دهانه رحم را مسدود می‌کند تا از ورود عفونت به رحم آسیب به بچه جلوگیری نماید.

ترشحات صورتی یا قهوه‌ای در بارداری

گاهی ترشحات قهوه‌ای یا تقریبا صورتی در بارداری به صورت رگه‌های خفیف یا لکه‌هایی در لباس زیر و یا دستمال توالت مشاهده می‌شود. اگر خونریزی خیلی خفیف باشد احتمالا لکه بینی است. معمولا ترشحات قهوه‌ای یا صورتی نشانه مساله نگران کننده نیست. علت‌های مختلف آن عبارتند از:

لانه گزینی

بعضی از زنان در ابتدای بارداری و در زمانی که باید پریود می‌شدند مقدار کمی ترشحات یا لکه‌های قهوه ای یا صورتی را مشاهده می‌کنند. این ممکن است نشانه لانه گزینی رویان در پوشش رحم باشد (حدود 10 روز بعد از لقاح). احتمال اینکه لانه گزینی باعث خونریزی یا لکه بینی بشود کم است.

رابطه جنسی یا معاینه لگن

در هر زمان بارداری ممکن است ترشحات صورتی یا قهوه‌ای را بعد از رابطه جنسی یا معاینه داخلی مشاهده کنید. از آنجا که سرویکس و واژن به علت جریان خون بیشتر در بارداری به آسانی آسیب می‌بینند، این اتفاق می‌افتد.

ورزش سنگین

ورزش سنگین می‌تواند باعث لکه بینی یا ترشحات کمرنگ در هر زمان بارداری بشود. تا زمانی که تبدیل به لکه بینی نشده فقط نشانه آن است که باید ورزش را کم کنید.

نمایش خونی

در انتهای بارداری دهانه رحم شروع به دیلاتاسیون (باز شدن) می‌کند و پلاگین موکوسی به مرور خرد شده و در تکه‌های کوچک، دسته‌های بزرگ و رگه‌های موکوسی مشاهده می‌شود. در این حالت ترشحات واژن قهوه‌ای یا صورتی است. همه خانم‌های باداری نمایش خونی ندارند. در حالیکه نمایش خونی نشانه نزدیک شدن به زایمان است اما ممکن است ساعت‌ها، روزها یا هفته‌ها قبل از زایمان مشاهده شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بعضی از تغییرات در ترشحات واژن در بارداری می‌تواند نشانه عفونت باشد. اگر مهبل قرمز، خارشناک، یا متورم شده یا تغییرات زیر را مشاهده کردید، با پزشک مشورت نمایید:

رنگ

رنگ ترشحات بجای بیرنگ، سفید، یا قهوه‌ای مایل به قرمز، به رنگ زرد، سبز، یا خاکستری است.

بو

ترشحات دارای بوی شدید و بد است.

غلظت

ترشحات کف آلود، بزرگ، و  پنیری شکل است.

اگر ترشحات خیلی آبکی و شدید به نظر برسد ممکن است مایع آمنیوتیک یا حتی ادرار باشد. از آنجا که نشتی مایع آمنیوتیک علامت زایمان زودرس باشد حتما باید به پزشک اطلاع داده و معاینه شوید.

خونریزی بارداری بر خلاف لکه بینی خفیف یا ترشحات صورتی در بارداری اصلا نرمال نیست. اگر هر گونه خونریزی واژینال دارید حتما بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

بیشتر بدانید:

ترشحات زرد رنگ، آبکی، بدون بو و خارش در بارداری

انواع رنگ ترشحات واژن و تفسیر آنها

تغییر ترشحات دهانه رحم و بارداری