تست بارداری با بی بی چک

شناسایی هورمون بارداری (اچ سی جی) در ادرار دقیقا همان کاری است که وسایل خانگی تست بارداری مثل بیبی چک انجام می‌دهند. وقتی که روی نوار بیبی چک ادرار ریخته می‌شود ماده اسفنجی که ادرار را جذب می‌کند می‌تواند وجود اچ سی جی را تشخیص دهد. هورمون بارداری توسط جفت تولید می‌شود. همانطور که می‌دانید جفت در بارداری وظیفه تغذیه جنین را بر عهده دارد.

شناسایی هورمون بارداری (اچ سی جی) در ادرار دقیقا همان کاری است که وسایل خانگی تست بارداری مثل بیبی چک انجام می‌دهند. وقتی که روی نوار بیبی چک ادرار ریخته می‌شود ماده اسفنجی که ادرار را جذب می‌کند می‌تواند وجود اچ سی جی را تشخیص دهد. هورمون بارداری توسط جفت تولید می‌شود. همانطور که می‌دانید جفت در بارداری وظیفه تغذیه جنین را بر عهده دارد.

 چه زمانی هورمون اچ سی جی در بدن تولید می‌شود؟

اچ سی جی معمولا در حدود 10 روز بعد از زمان عقب افتادن پریود در ادرار وجود دارد و این زمانی است که تخمک بارور شده به دیوراه رحم می‌چسبد.

تاریخچه وسایل خانگی تست بارداری

بیبی چک نمی‌تواند به سرعت آزمایش خون، باردار شدن را مشخص کند. اما از زمان ارائه این وسیله در سال 1977 تاکنون حساسیت آن به شدت بالاتر رفته و اکنون می‌تواند ظرف چند دقیقه جواب تست را به شما بگوید.

ضمنا استفاده از بیبی چک نسبت به قبل آسانتر شده است. اولین وسایل تست خانگی شامل نیازمند آب مقطر، لوله تست، قطعات دیگر و میزان زیادی صبر و تحمل بود!

چیزی که بیبی چک نمی‌تواند نشان دهد میزان هورمون بارداری است. در چند هفته اول یک بارداری نرمال، هورمون اچ سی جی به شدت افزایش پیدا می‌کند. وقتی که این هورمون به اندازه‌ای که انتظار می‌رود رشد نمی‌کند نشانه آن است که بارداری با مشکلی مواجه شده است. معمولا اچ سی جی فردی که از درمان‌های ناباروری استفاده کرده به دقت توسط پزشک تحت نظر قرار می‌گیرد تا مطمئن شود همه چیز روبراه است.

میزان قابلیت اطمینان بی بی چک چقدر است؟

روی بسته بندی اغلب بیبی چک‌ها دقت آنها 99 درصد ثبت شده اما تحقیقات نشان می‌دهد همه آنها به یک اندازه دقیق نیستند. با وجود آنکه از زمانی که باید پریود می‌شدید دقت بیبی چک خیلی بالا می‌رود اما احتمال منفی کاذب هم وجود دارد.

وقتی که فردی باردار می‌شود به منظور حفظ سلامت خود و جنین تغییراتی در سبک زندگی ایجاد می‌کند. اما اگر جواب بیبی چک منفی کاذب باشد ممکن است به رفتارهای قبلی زندگی مثل مصرف مشروبات الکلی و سیگار ادامه دهد و این خطرناک است. به همین علت سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه میکند برای استفاده از بیبی چک 1 تا 2 هفته از زمان پریود نشدن صبر کنید.

احتمال مثبت کاذب بی بی چک چقدر است؟

مثبت کاذب بیبی چک معمولا اتفاق نمی‌افتد و نادر است. اگر باردار نباشید بدن شما اچ سی جی تولید نمی‌کند. اما اگر باردار شوید و سپس خدای ناکرده بارداری دچار مشکلی مثل تشکیل نشدن قلب جنین بشود ختم حاملگی اتفاق می‌افتد و گاهی حتی متوجه این حالت نمی‌شوید. در این حالت ممکن است پسماندهای اچ سی جی توسط بیبی چک در ادرار شناسایی شده و جواب تست مثبت کاذب شود. سایر دلایل مثبت کاذب بیماری تروفوبلاستیک بارداری، یائسگی یا مسائل تخمدان است.

در چه صورت دقت جواب بیبی چک بالا می‌رود؟

دوباره یادآور می‌شویم که برای نتایج دقیق‌تر تست بارداری یک تا 2 هفته بعد از زمانی که باید پریود می‌شدید صبر کنید. اگر برای بارداری اقدام کرده و بی صبرانه منتظر باردار شدن هسیتد استفاده از بیبی چک ایرادی ندارد: فقط اگر جواب تست منفی شد زود ناامید نشوید. منتظر مانده و چند روز بعد تست را تکرار کنید.

چه زمانی برای تست بارداری با بیبی چک مناسب‌تر است؟

تست بی بی چک اول صبح بهتر است. در این زمان غلظت ادرار بیشتر بوده و شناسایی آن در ادرار توسط بیبی چک آسانتر است.

حتما دستورالعمل استفاده از بی بی چک را از روی بسته بندی آن بخوانید. بعضی از انواع بیبی چک شامل اطلاعات کاملی در مورد شیوه نگهداشتن بیبی چک در زمان تست و زمان لازم برای ریختن ادرار می‌باشد. اگر جواب تست مثبت شد حتما از پزشک راهنمایی بخواهید.

بیشتر بدانید:

بی بی چک با ادرار رقیق منفی می‌شود؟

تست خانگی بارداری با استفاده از بی بی چک

خط کمرنگ در بیبی چک نشانه بارداری است؟